طبق مطالعهای که اخیرا توسط شرکت Slack انجام شده است، از هر ۱۰ مدیر کسبوکار، ۷ نفر از سوی رهبران سازمانی برای افزایش بهرهوری کارکنان تحت فشار قرار میگیرند. خبر خوب این است که اگر این کار بهدرستی انجام شود، افزایش بهرهوری کارکنان میتواند یک بازی برد برد باشد.
ابتدا، بیایید به برخی از آمارهای مربوط به بهرهوری در محل کار نگاه کنیم؛ شرکتهایی که بالاترین نرخ مشارکت کارکنان را دارند ۲۱ درصد سودآورترند و ۱۷ درصد بازده بیشتری دارند. یک مطالعه در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که بهطور متوسط کارمندان هر سه دقیقه و پنج ثانیه یکبار از کار منحرف میشوند و تحقیقات انجام شده توسط Voucher Cloud (شرکت کاریابی) نشان داد که یک کارمند اداری بهطور متوسط روزانه فقط دو ساعت و ۲۳ دقیقه بازدهی دارد. همچنین کارمندان غیرفعال سالانه ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیارد دلار برای اقتصاد یک کشور به بزرگی ایالات متحده هزینه خواهند داشت.
مرز بین زندگی کاری و شخصی ما بهطور فزایندهای محو میشود. با دسترسی مداوم به ایمیلهای کاری و تلفن همراه، اغلب احساس میکنیم که دائماً در ساعت کار هستیم. اگرچه این ممکن است رویای یک مدیر باشد، اما فرسودگی شغلی و کار بیش از حد منجر به بهرهوری کمتر کارکنان میشود، نه افزایش آن.
افزایش بهرهوری کارکنان به افزایش مشارکت کارکنان و ایجاد محیطی بستگی دارد که در آن کارکنان احساس انگیزه، مشارکت و تجهیز برای بهترین عملکرد خود را داشته باشند. اکنون، بیایید به چند استراتژی برتر برای بهبود بهرهوری کارکنان نگاه کنیم.
کار انعطافپذیر را فعال کنید
اکنون بیش از یک دهه است که با پیشرفت تکنولوژی بحث کار انعطافپذیر داغ شده است، از طرفی بهنظر میرسد کار انعطافپذیر باعث افزایش بهرهوری کارکنان میشود. دادههای مرکز پژوهش Hubstaff نشان دادهاند که کار از راهدور منجر به تمرکز طولانیتر برای انجام کار بیشتر میشود، و منجر به نتایج بهتر میگردد. در این گزارش تحقیقاتی آمده است : «کارمندان از راه دور هر روز زمان بیشتری را صرف کارهای خود میکنند و بهطور سالانه، کارمندان از راه دور حدود ۶۲ ساعت کاری بیشتری نسبت به تیمهای کاری داخل سازمان دارند، چرا که وقفههای روزانه بیشتری در داخل یک سازمان بوجود میآید.»
بنابراین، اگر مشتاق افزایش بهرهوری تیم خود هستید، یکی از سادهترین گامهایی که میتوانید بردارید این است که ذهن خود را به روی مدلهای کار از خانه یا ترکیبی باز کنید. کارمندان را تشویق کنید تا در صورت امکان از راهدور کار کنند، و احتمالاً شاهد افزایش زمان تمرکز و بهرهوری بیشتری خواهید بود.
اهداف و انتظارات روشنی را تعیین کنید
تعیین اهداف و انتظارات واضح برای افزایش بهرهوری کارکنان بسیار مهم است. وقتی همه بدانند برای چه چیزی تلاش میکنند و از آنها چه انتظاری میرود، تمرکز و انگیزه ماندن در کار بسیار آسانتر است. در اینجا چند نکته وجود دارد:
اهداف باید هوسمندانهای تعیین شود. باید اطمینان حاصل کرد که اهداف سازمان خاص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان هستند. این وضوح به همه کمک میکند تا بفهمند چه کاری باید انجام شود و همچنین به عنوان راهی برای سنجش موفقیت آنها عمل میکند.
انتظارات باید روشن ارائه شوند. وقتی کارمندان بدانند از آنها چه انتظاری میرود، سردرگمی کاهش مییابد و این اطمینان به وجود میآید که همه در یک مسیر هستند، موضوعی که منجر به کار موثرتر و اشتباهات کمتر میشود.
بررسی منظم بهروزرسانیها و بازخوردهای مکرر به حفظ اهداف در مسیر کمک میکنند و امکان هرگونه تعدیل لازم را فراهم مینمایند. با ابزارهای مناسب، حتی تیمهای از راهدور نیز میتوانند مورد بررسیهای منظم قرار گیرند.
دستاوردها باید گرامی داشته شوند. به رسمیت شناختن و جشن گرفتن در هنگام تحقق اهداف میتواند روحیه و انگیزه کارکنان را برای حفظ اوج بهرهوری افزایش دهد.
در آموزش و توسعه کارکنان سرمایهگذاری کنید
سرمایهگذاری در آموزش و توسعه برای افزایش بهرهوری کارکنان بسیار مهم است. هنگامی که کارکنان احساس میکنند با ارزشاند و به مهارتهای مناسب مجهز هستند، عملکرد بهتری خواهند داشت و بهطور مؤثرتری به سازمان کمک میکنند. در اینجا چند قدم ساده برای برداشتن وجود دارد:
شکافهای مهارتی را شناسایی کنید. بهطور مرتب ارزیابی کنید که آیا کارمندان به آموزش اضافی نیاز دارند یا خیر؛ تا مطمئن شوید که مهارتهای لازم برای موفقیت را در اختیار دارند.
توسعه حرفهای را تشویق کنید. از کارکنان در پیگیری گواهینامهها یا دورههایی که رشد شغلی آنها را افزایش میدهد، حمایت کنید.
همچنین برنامههای مربیگری و جفت کردن کارمندان با تجربه کمتر با مربیان کارکشته میتواند راهنمایی و پشتیبانی ارزشمندی را ارائه دهد.
از تکنولوژی استفاده کنید
استفاده از فناوری و ابزار مناسب میتواند بهرهوری کارمندان را با هموارسازی جریان کار و شفافسازی ارتباطات افزایش دهد. با گنجاندن راهحلهای فناوری در روالهای روزمره، همه میتوانند بیشتر بر روی وظایف واقعی خود تمرکز کنند و کمتر روی مقابله با سردردهای لجستیکی تمرکز کنند. این مسئله منجر به یک محیط کاری مولدتر و کارآمدتر میشود.
سخن آخر
افزایش بهرهوری کارمندان به این معنی نیست که کار بیشتری را از افراد بخواهیم. بهرهوری در مورد ایجاد محیطی است که آنها بتوانند در آن پیشرفت کنند و بهترین عملکرد خود را داشته باشند. روحیه کارکنان و رضایت شغلی محرکهای اصلی بهرهوری هستند، بنابراین حفظ انگیزه و شادی کارکنان کلید اصلی آن است.
مدیران میتوانند با تعیین اهداف روشن، سرمایهگذاری در آموزش و توسعه، بهبود محیط کار و پذیرش ترتیبات کاری انعطافپذیر، نیروی کار مولد و متعهدی را پرورش دهند. به یاد داشته باشید، کارمندان خوشحال، کارکنان مولد هستند و مدیران با استراتژیهای مناسب، میتوانند یک موقعیت برد-برد برای همه ایجاد کنید.
نظر شما