به گزارش آتیه آنلاین، در بند ۳ سیاستهای کلی تأمین اجتماعی موضوعاتی نظیر (پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بیننسلی و عدم تحمیل طرحهای فاقد تضمین مالی بیننسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمهای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمانها و صندوقهای بیمهگر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم با تأکید بر امانتداری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم) مورد توجه قرار گرفته است. به این واسطه ۶ طرح از طرحهای تحولی بیستگانه سازمان تأمین اجتماعی مرتبط با این بند سیاستهای کلی لحاظ شده است.
همچنین در این بند سیاستها به موضوعاتی همچون مدیریت تعهدات بیمهای سازمان با هدف حفظ پایداری مالی، ارتقاء مدیریت وصول منابع با هدف تعادل منابع و مصارف، ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور و اصلاح عناوین شغلی با هدف پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بیننسلی، هوشمندسازی و ارتقاء بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی با هدف پایداری مالی، سرمایهگذاری و خروج از بنگاهداری و ساماندهی شرکتها و املاک تأکید شده است.
بنابراین این موضوعات قابل توجه جامعه کارفرمایان است تا با پرداخت به موقع حقبیمهها در راستای محقق شدن این مسائل و نگاه ویژه سازمان تأمین اجتماعی به حوزه افزایش تعداد بیمهپردازان در بخشهای مختلف است؛ زیرا براساس آمارهای موجود ۶ تا ۸ میلیون نفر از شاغلان بدون بیمه هستند.
تأمین ۷۰ درصد منابع تأمین اجتماعی از طریق وصول حق بیمهها
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با منابع موردنیاز این نهاد بزرگ بیمهای گفت: در سالجاری حدود ۷۰ منابع مورد نیاز تأمین اجتماعی باید از طریق وصول حق بیمهها تأمین و مابقی از سایر منابع فراهم شود؛ بدیهی است همه این اقدامات باید توسط منابع انسانی سازمان انجام شود.
«مصطفی سالاری» افزود: برای انجام این وظایف، باید برنامهریزی کنیم و نیروی انسانی خوب و کیفی داشته باشیم که با انگیزه و دلسوزانه کار کنند. همچنین باید وصولی مطلوبی داشته باشیم، زیرا بدون منابع کافی، انجام آن دو وظیفه اصلی ممکن نخواهد بود.
بیش از ۱۶ میلیون نفر تأمینکننده منابع پایدار
حوزه کارفرمایی با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جامعه کارگری و افراد بیمهپرداز به این نهاد بزرگ بیمهگر را تحت پوشش دارد که در صورتی که حقبیمههای این افراد را بههنگام و در زمان مقرر پرداخت کنند، علاوه بر تأمین به موقع وصولی سازمان در راستای ارائه خدمات و تعهدات همهجانبه به مخاطبان و ذینفعان تأمین اجتماعی اقدام خواهد شد.
از آنجا که براساس برخی آمارها ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی را حوزه کارفرمایی تأمین میکند، پرداخت حقبیمههای کارگران در موعد مقرر میتواند در مدیریت منابع پایدار این نهاد بزرگ بیمهای تأثیرگذار باشد، بنابراین انتظار میرود که کارفرمایان پیش از پایان ماه در این زمینه از طریق سامانه خدمات غیرحضوری اقدام کنند.
ایجاد رضایتمندی با اجرای طرح ارتقای مدیریت وصول منابع
مدیرکل وصول حقبیمه سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به طرحهای بیستگانه تحولی سازمان تأمین اجتماعی، توضیح داد و گفت: طرح نهم از مجموعه طرحهای بیستگانه تحولی با عنوان «ارتقای مدیریت وصول منابع» شامل ۱۲ زیرشاخه است که اجرایی کردن آنها، رضایتمندی جامعه کارفرمایی را به دنبال دارد.
ابراهیم کشاورز با بیان اینکه بدهی قطعی و برآوردی کارفرمایان در کل کشور به میزان ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده، افزود: سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت طلب خود از کارفرمایان تعامل را در پی میگیرد. به این واسطه برخی مواقع چندین بار بدهیهای مذکور تقسیط میشوند. در مقطعی جرایم بیش از تورم بود، اما اکنون تورم بیش از جرایم است و کارفرمایان جریمه را میپذیرند، اما حقبیمه را پرداخت نمیکنند.
مدیرکل وصول حقبیمه سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: در حال حاضر کارفرمایان به عنوان یکی از بزرگترین شرکای اجتماعی این سازمان تقبل دوسوم حقبیمههای پرداختی به این سازمان بزرگ را به عهده دارند.
اجرای تعهدات تأمین اجتماعی منوط به تأمین منابع
«علی جهانی» کارشناس بیمههای اجتماعی در ارتباط با ضرورت تأمین منابع برای سازمان تأمین اجتماعی به آتیه آنلاین گفت: تأمین بهموقع منابع علاوه بر اجرای تعهداتی مانند پرداخت مستمری، هزینههای درمانی و بیمهای به صورت آنی، در جهت سیاستگذاری خرید خدمت و اجرای تعهدات کوتاهمدت و بلندمدت، تأمین اجتماعی را یاری میکند. در واقع اجرای تعهدات جاری سازمان تأمین اجتماعی منوط به تأمین منابع از سوی بیمهپردازان است.
جهانی افزود: از آنجا که میزان تعهدات تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات به مستمریبگیران و بازنشستگان و همه ذینفعان سازمان، نیازمند برنامههای مشخص است، بنابراین داشتن منابع پایدار حاصل از آورده یا وصول حقبیمه از سوی افراد بیمهشده میتواند این روند را برای تأمیناجتماعی تسهیل کند.
به گفته او، سازمان بزرگ تأمین اجتماعی باید منابع پایدار وابسته به اقتصاد کار و تولید و متأثر از شرایط اقتصادی جامعه را در اختیار داشته باشد تا پایداری سازمانی را محقق کند. البته عوامل تعیینکننده در منابع شامل نوع بیمهشده، رابطه بیمهپردازی، میانگین سنی، جنس و متغیر دستمزد تأثیرگذار است و میتوان ارزیابی درستی از این عوامل در رشد منابع حاصل از تعداد بیمهشدگان جدید داشت.
وی معتقد است: یکی از مهمترین مسیرهای دستیابی به منابع پایدار در سازمان تأمین اجتماعی، جذب بیمهشدگان جدید با انواع بیمهها بهشمار میرود. در حدود سه سال اخیر توسعه بیمهشدگان جدید با اجرای طرحهای بیمهای در این سازمان محقق شده؛ بهگونهای که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار فرد جدید به جمع بیمهشدگان این نهاد اضافه شده است.
جهانی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمهشده بخش عمدهای از منابع تأمین اجتماعی را برای صرف هزینههای هنگفت این سازمان در قبال بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین میکنند. به همین خاطر نگاه همهجانبه به این گروهها از فعالان عرصه اشتغال و حوزه کسبوکار میتواند در پیشبرد اهداف این نهاد بیمهگر نقش مؤثرتری داشته باشد.
حال با توجه به اینکه مدیریت درست منابع میتواند تحقق همه برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی را به دنبال داشته باشد، بنابراین همه شرکای اجتماعی باید در راستای محقق شدن این مسئله تلاش جدی داشته باشند تا بزرگترین نهاد بیمهگر هم بتوانند تعهدات خود را در قبال ۵۳ درصد جمعیت کشور به موقع اجرایی کند.
نظر شما