تاثیر شدید هوش مصنوعی در ورزش

هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییری اساسی در نحوه انجام ورزش‌هایی مانند راگبی، فوتبال و کریکت استد. تغییری که می‌تواند پول زیادی برای باشگاه‌های ورزشی به همراه داشته باشد. به نظر می‌رسد که تغییر به سمت استفاده از هوش مصنوعی به خوبی در حال انجام است و با ظهور نمونه‌های بیشتری از تیم‌های تثبیت‌شده که ابزارهای فناوری جدید را به کار می‌اندازند، سایرین نیز شروع به استفاده از قابلیت‌های مشابه خواهند کرد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از Fortune: «لستر تایگرز»، یک تیم راگبی انگلیسی، در پایان لیگ برتر راگبی انگلستان در سال ۲۰۱۹ تقریباً تقریبا به دسته پایین‌تر سقوط کرده بود. در این زمان بود که باشگاه برای ارزیابی عملکرد بازیکنان و مدل‌سازی اینکه چگونه اقدامات مختلف بر احتمال برد باشگاه تأثیر می‌گذارد، به هوش مصنوعی روی آورد.

از آن زمان به بعد دیگر بازگشتی وجود نداشته است. این تیم به لطف ابزارهای هوش مصنوعی ساخته شده توسط شرکت داده‌های ورزشی مستقر در لندن به نام «پراسپکت» (Prospect) و زیرمجموعه‌های آن، قهرمان لیگ برتر ۲۰۲۲ شد و در میان ۱۰ تیم صدر جدول قرار گرفت.

موفقیت‌های مشابه در کریکت، فوتبال و سایر ورزش‌ها به قدرت هوش مصنوعی در تغییر شدید ورزش‌هایی که می‌شناسیم اشاره دارد.

این فناوری کاربردهای متعددی دارد، از جمله کمک به باشگاه‌ها در جستجوی بازیکنان، تجزیه و تحلیل عملکرد آنها و برنامه‌ریزی تاکتیک‌ها در برابر حریفان آن هم با استفاده از روش‌هایی که قبلاً بسیار پیچیده در نظر گرفته می‌شد. هوش مصنوعی همچنین فرصت‌های جدیدی را برای طرفداران و تیم‌ها به وجود می‌آورد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند و علاقه روزافزون به ورزش را تامین می‌کند.

«معتصم البواب»، مدیر ارشد اطلاعات در شرکت مشاوره مستقر در والنسیا معتقد است که «هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌های ورزشی فراهم می‌کند تا داده‌های هواداران و ورزشکاران خود را تجسم بدهند، درک خود را از مشتریان و ذینفعان عمیق‌تر کنند و نام تجاری آن‌ها را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر سازند».

مفهوم این حرف را می‌توان این چنین برداشت کرد که تأثیر هوش مصنوعی بر علاقه طرفداران، عملکرد تیم و رقابت کلی در ورزش می‌تواند ارزش باشگاه‌های ورزشی را افزایش دهد.

به گفته تحلیلگران «دویچه بانک»، ارزش ادغام، خرید و سرمایه‌گذاری ورزشی تنها در چهار سال هشت برابر شده و به حدود ۳۷ میلیارد دلار رسیده است. ورزش پول زیادی را جذب کرده است، همانطور که در علاقه عربستان سعودی به فوتبال مشاهده می‌شود، وقتی که این کشور به «کریستیانو رونالدو» میلیون‌ها دلار پرداخت کرد و او را به پردرآمدترین ورزشکار تاریخ تبدیل کرد. جالب توجه است که زمان بندی این سرمایه‌گذاری‌ها با زمانی که نرخ‌های بهره در واکنش به تورم بالا رفته است، همپوشانی دارد.

این بانک هفته گذشته در یادداشتی اعلام کرد هوش مصنوعی یکی از دلایلی است که باشگاه‌های ورزشی در حال شکوفایی هستند. استفاده باشگاه‌ها از هوش مصنوعی همچنین به این معنی است که تیم‌های ورزشی برای یافتن بهترین ابزارهای داده و استفاده کارآمدتر از آنها در رقابت هستند.

مخالفان این استفده استدلال می‌کنند که وقتی هر تیمی که آمارهای ورزشی را داشته باشد، یک بازی در شرایط معمول را خواهد بود. اما کارشناسان بانک «دویچه» نظر دیگری دارند، تحلیلگران بانک «لوک تمپلمن» و «گالینا پوزدنیاکوا» هفته گذشته در یادداشتی نوشتند: «ما استدلال می‌کنیم که گسترش تجزیه و تحلیل داده‌های ورزشی پیچیده، شرایط بازی را در لیگ‌هایی که تحت سلطه تعداد کمی از تیم ها هستند، یکسان خواهد کرد».

هوش مصنوعی چگونه به کسب درآمدهای کلان کمک می‌کند؟

ارزشگذاری باشگاه‌های ورزشی به مسائل زیادی مربوط است. جدا از معیارهای مالی مانند سود، رده تیم و این که چه کسی برای آن بازی می‌کند، سابقه آن نیز اهمیت دارد. ابزارهای هوش مصنوعی، فرصت‌های بهبودی متعددی برای انجام کاری که باشگاه‌ها انجام می‌دهند را در اختیارشان می‌گذارد. برای مثال عملکرد بهتر و استراتژی‌های مدیریتی متاثر از هوش مصنوعی می‌تواند مستقیماً فروش بلیط و فروش کالا را افزایش دهد. همه این عوامل می‌توانند با نشان دادن پتانسیل برای درآمدهای بالاتر و پایدارتر، ارزش یک باشگاه ورزشی را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

اما با توجه به همه اهمیت و نقش هوش مصنوعی داشتن داده‌های قوی کلیدی است. برای مثال، باشگاه بارسلونا از فیلم‌های بازی‌های گذشته فوتبال برای سنجش الگوهای رفتاری حریفان و طراحی برنامه‌های بازی بر این اساس استفاده می‌کند. تیم کریکت زنان انگلیسی با شرکت «پراسپکت» همکاری می‌کند تا از هوش مصنوعی برای انتخاب بازیکنان مناسب برای حریفان مختلف با شبیه سازی مسابقات ساختگی تحت هزاران سناریو، استفاده کند.

«جیمز توزر»، بنیانگذار «پراسپکت»، معتقد است: «برای جاه‌طلبانه‌ترین و نوآورترین تیم‌ها، اکنون فرصتی هیجان‌انگیز وجود دارد که از همه آن [قدرت محاسباتی و فناوری مدل‌سازی] بهره‌برداری کنند و جرأت کنند کارها را کمی متفاوت انجام دهند. تیم‌هایی که می‌توانند از هوش مصنوعی بهتر از سایرین استفاده کنند، بدون شک سود خواهند برد.»

در حالی که سازمان‌های ورزشی هنوز در حال آماده شدن برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی و داده هستند، این فناوری احتمالاً به زودی نقش مهمی ایفا خواهد کرد. از آنجایی که هوش مصنوعی به ابزاری استاندارد برای مزیت رقابتی تبدیل خواهد شد، تیم‌هایی با قابلیت‌های هوش مصنوعی قوی و مزایای مرتبط، ممکن است به نقاط سرمایه‌گذاری‌ جذاب‌تری تبدیل شوند و به طور بالقوه ارزش‌گذاری‌ها را افزایش دهند.

ایجاد تاثیر بیشتر با طرفداران ورزش

صرف نظر از خود ورزش، هواداران نیز رگ حیات این صنعت هستند. علاقه آنها به محبوبیت باشگاه‌ها و لیگ‌های مختلف کمک می‌کند، تعداد زیادی از هواداران را به استادیوم‌ها می‌آورد و بازیکنان را تشویق می‌کند.

«رایان بیل»، مدیرعامل Sentient Sports می‌گوید: «با وجود اینکه طرفداران مدت‌هاست که در ورزش نقش اصلی را داشته‌اند، اما همچنان کمبود تعامل وجود دارد»، او معتقد است: «در فصلی مسابقات یا روزهای مسابقه موجی از پیوندهای طرفداری می‌بینید و بعد از بازی، این نوع تعاملات دوباره از بین می‌رود.» وقتی علاقه کاهش می‌یابد، تیم ها تعامل طرفداران خود را از دست می‌دهند، که فرصت بزرگی برای کسب درآمد آنها است و هوش مصنوعی می‌تواند به تحقق آن کمک کند.

ابزارهای هوش مصنوعی همچنین می‌توانند به تیم‌هایی مانند منچستریونایتد کمک کنند تا با یک پایگاه جهانی هواداران به زبان مادری خود تعامل داشته باشند. «بیل» گفت: درآمد منچستریونایتد به رکورد ۶۴۸.۴ میلیون پوند (۸۰۵ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۳ رسید، اما می‌توان گفت اگر از هوش مصنوعی استفاده کند، این رقم تقریباً دو برابر می‌شود.

تجربیات دیجیتالی که به رشد پایگاه هواداران کمک می‌کند می‌تواند جریان درآمدی جدیدی را برای باشگاه‌های ورزشی ایجاد کند، باشگاه‌هایی که تاکنون برای کسب درآمد به فروش بلیط، حمایت‌های مالی و حقوق تلویزیونی متکی بوده‌اند. تغییر به سمت استفاده از هوش مصنوعی به خوبی در حال انجام است و با ظهور نمونه‌های بیشتری از تیم‌های تثبیت‌شده که ابزارهای فناوری جدید را به کار می‌اندازند، سایرین نیز شروع به استفاده از قابلیت‌های مشابه خواهند کرد.

کد خبر: 70812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =