به گزارش آتیه آنلاین به نقل از فوربز؛ بر اساس یک نظرسنجی جدید فرانسوی بیش از سه نفر از هر چهار جویای کار (حدود ۷۷ درصد) میگویند که هنگام جستجوی شغل از هوش مصنوعی (AI) استفاده کردهاند.
از میان راهنماییهای هوش مصنوعی، توصیههای خودکاری که توسط پلتفرمهایی مانند لینکدین ارائه میشوند، پرکاربردترین ابزار هوش مصنوعی هستند، به طوری که ۶۳ درصد از پاسخدهندگان حداقل یکبار از آن استفاده کردهاند. بیش از سه نفر از هر ده نفر گفتند که هنگام جستجوی شغل جدید از چتباتها استفاده کردهاند.
«ژان-کریستوف ویدال»، مدیرعامل «کنکسو»، یک مرکز آموزشی غیرانتفاعی که یکی از سازمانهای سفارشدهنده این نظرسنجی بود، در بیانیهای گفت: «نتایج این مطالعه بهطور کلی در مورد استفاده از هوش مصنوعی توسط جویندگان کار بسیار مثبت است، اما در عین حال یک واقعیت نگرانکننده را نیز آشکار میکند؛ در حالی که بیش از ۷۵ درصد از جویندگان کار در حال حاضر از هوش مصنوعی در جستجوی خود استفاده میکنند، تفاوتهای عمیقی همچنان باقی است.»
او افزود که این تفاوتها بهویژه «افراد کممهارتتر یا مسنتر را تحت تأثیر قرار میدهد، برای آنها دسترسی به این ابزارها و تسلط بر آنها همچنان محدود است.»
طبق دادههای جمعآوریشده از ۵۳۰۰ جویای کار فرانسوی، ۸۳ درصد از افراد زیر ۲۵ سال از هوش مصنوعی بهعنوان بخشی از استراتژی جستجوی شغل خود استفاده کردهاند، در حالی که این رقم در میان افراد بالای ۵۰ سال تنها ۶۹ درصد بوده است.
علاوه بر این، در حالی که ۶۱ درصد از متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد گزارش دادهاند که در استفاده از این ابزارها برای بهدست آوردن اطلاعات احساس راحتی میکنند، تنها ۳۴ درصد از کسانی که مدرک تحصیلات متوسطه دارند چنین احساسی داشتهاند.
«ویدال» اضافه کرد: «بسیار مهم است که هوش مصنوعی شکاف دیجیتالی را بیش از پیش عمیقتر نکند، بلکه بهجای آن به ابزاری برای فراگیری و شمول تبدیل شود.»
رزومهها، نامههای پوششی و مهارتهای هوش مصنوعی
این مطالعه همچنین نشان داد که حدود چهار نفر از هر ده متقاضی کار، از هوش مصنوعی برای بهبود درخواستهای شغلی خود استفاده کردهاند و از ابزارهایی مانند Canva یا ChatGPT برای تهیه رزومه و نامههای پوششی بهره بردهاند. این در حالی است که هوش مصنوعی منبع نگرانی نیز محسوب میشود، به طوری که چهار نفر از هر ده جویای کار نسبت به استفاده از آن در فرآیند استخدام محتاط هستند. مهمترین دغدغه آنها از دست رفتن تعامل انسانی و محرمانگی دادههای شخصی بود.
«سیریل نوو»، مدیر آمار، مطالعات و ارزیابی در France Travail، سرویس دولتی اشتغال فرانسه، گفت: «هوش مصنوعی فقط به مسئله الگوریتمها و عملکرد فناوری محدود نمیشود. پتانسیلی که ارائه میدهد، همانطور که ریسکهایی که به همراه دارد، به نحوه استفاده و پذیرش آن بستگی دارد.»
او افزود: «به همین دلیل مهم است که اطلاعاتی درباره میزان درک جویندگان کار از ابزارهای هوش مصنوعی داشته باشیم. یافتههای این نظرسنجی به ما امکان میدهد دورههای آموزشی و ابزارهایی را که به جویندگان کار ارائه میدهیم، متناسبسازی کنیم.»
بر اساس گزارش لینکدین ۲۰۲۴ درباره آینده فرآیندهای استخدام، جویندگان کار تنها کسانی نیستند که از هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ بیش از نیمی از کارفرمایان نیز گفتهاند که از هوش مصنوعی مولد برای تهیه توصیف شغلی استفاده میکنند.
علاوه بر این، برخی شرکتها از هوش مصنوعی برای تحلیل دادههای بازار کار و پیشبینی مهارتهای موردنیاز آینده بهره میبرند. این ابزارها به آنها امکان میدهند تا نیازهای شغلی را بهتر درک کرده و آگهیهای استخدامی را متناسب با روندهای صنعت، انتظارات متقاضیان و استانداردهای رقابتی تدوین کنند. بهعنوان مثال، هوش مصنوعی میتواند بر اساس تجزیهوتحلیل میلیاردها آگهی شغلی، توصیههایی درباره سطح حقوق پیشنهادی، مهارتهای کلیدی و شرایط ایدهآل برای هر موقعیت شغلی ارائه دهد. این تغییرات میتوانند فرآیند استخدام را سریعتر و کارآمدتر کنند، اما در عین حال نگرانیهایی درباره کاهش تعامل انسانی، احتمال سوگیریهای الگوریتمی و تأثیر بر فرصتهای شغلی افراد کممهارتتر ایجاد کردهاند.
نظر شما