به گزارش آتیه آنلاین، بر این اساس در بازه زمانی یک سال منتهی به فصل پاییز سالجاری با ثبت روند افزایشی بیکاران دانشآموخته، ۰.۳ درصد رشد در این حوزه مشاهده میشود؛ به این معنی که در این مدت به جمع بیکاران فارغالتحصیل اضافه شده است.
براساس اطلاعات موجود در حوزه بازار کار کشور، در محدوده زمانی بین فصول پاییز ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سهم ۲۹.۳ درصدی بیکاری دانشآموختگان مرد از مجموع فارغالتحصیلان بیکار به ثبت رسیده است. این در حالی است که سال گذشته این میزان ۲۹.۶ درصد برآورد شده است؛ بنابراین در مدت اشاره شده، کاهش آمار بیکاران فارغالتحصیل مرد از مجموع جمعیت بیکار کشور قابل توجه است.
از سوی دیگر مطابق دادههای طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز امسال، سهم ۷۰.۸ درصدی بیکاری برای زنان دانشآموخته از بین فارغالتحصیلان بیکار ثبت شده است؛ این شرایطی است که این سهم سال قبل ۷۰.۴ درصد برآورد شده بود. به این واسطه نیز با وجود سهم بسیار بالای بیکاری زنان دانشآموخته در مقایسه با بیکاری مردان فارغالتحصیل، کاهش ۰.۴ درصدی این شاخص در یکساله منتهی به آخر پاییز سالجاری رخ داده است.
رویکردهای بازار کار و بیکاری و اشتغال دانشآموختگان
عمده سیاستهای اشتغال، میزان اثربخشی سیاستهای مهارتی، ارتباط مراکز آموزش مهارت با دانشگاهها، برنامههای کلان کارآفرینی، تسهیل ورود و ماندگاری کارآفرینان در ایجاد فرصتهای شغلی را میتوان بخشی از عوامل موثر در کاهش بیکاری دانشآموختگان و زمینهساز اشتغال این افراد برشمرد.
همچنین جذب سرمایهگذاری منجر به اشتغالزایی، ایجاد شرایط رونق تولید و موارد متعدد دیگر مرتبط با اشتغال و تسهیلگری در حوزه اقتصاد و تولید را باید از دیگر مسائل تعیینکننده در حوزه بیکاری و اشتغال به ویژه در بین دانشآموختگان دانشگاهی محسوب کرد. در این بین تمرکز بر بهرهمندی از دانش و مهارت نیروی کار دانشآموخته نقطه اتکای دولت و بخش خصوصی در ساماندهی نیروی کار، افزایش بهرهوری تولید و زمینهساز توسعه اشتغال کشور باشد.
طبق دادههای سازمان سازمان آموزش فنیوحرفهای، بخش قابل توجهی از متقاضیان مهارتآموزی را دانشآموختگان دانشگاهی بیکار تشکیل میدهند؛ به این واسطه سطح غیرقابل قبول مهارت فارغالتحصیلان را باید یکی از دلایل اساسی بیکاری این قشر دانست.
از سوی دیگر بر مبنای خروجی شاخصهای بازار کار، بخش مهمی از بیکاران کشور را دانشآموختگان کممهارت یا دارای مهارت ناکارآمد در بازار کار امروز شامل میشوند؛ پس بنایراین صرف داشتن مهارت، تضمین کننده خروج از بیکاری و اشتغالبهکار دانشآموختگان نیست و مهارت متناسب با شرایط روز بازار کار ملاک است. شرایط امروز بازار اشتغال نشان میدهد که کسب و بهروزرسانی مهارت در کنار دیگر نیازمندیهای بازار کار، از شروط اساسی ورود و ماندگاری نیروی کار در این حوزه محسوب میشود.
یکچهارم شاغلان، تحصیلات دانشگاهی دارند
جدیدترین خروجی دادههای بازار کار دانشآموختگان دانشگاهی بیانگر اشتغال ۲۶.۹ درصد فارغالتحصیلان از مجموع شاغلان بازار کار کشور است. این در حالی است که در یکسال گذشته تا سهماهه سوم سالجاری روند کاهشی اشتغال جمعیت دانشآموخته به ثبت رسیده است؛ بر این اساس و با توجه به سهم ۲۷.۵ درصدی اشتغال افراد فارغالتحصیل در پاییز سال قبل، کاهش ۰.۶ درصدی در این حوزه را شاهد هستیم.
براساس آمارهای موجود، کاهش اشتغال مردان و زنان فارغالتحصیل نیز در یکسال اخیر منتهی به آخر فصل پاییز امسال نیز مشهود است؛ به این واسطه برای هرکدام از گروههای دانشآموخته زن و مرد کاهش ۰.۷ درصدی اشتغال به ثبت رسیده است.
خروجی آمارهای حوزه کار از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سه ماهه سوم امسال بیانگر سهم ۲۲.۸ درصدی اشتغال برای مردان دانشآموخته و سهم ۴۷.۸ درصدی برای زنان فارغالتحصیل در این فصل است.
این شاخص در واقع سهم جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی را از مجموع شاغلان کشور نشان میدهد.
نقش مهارت در بیکاری یا اشتغال تحصیلکردگان
«ناصر چمنی» کارشناس و فعال حوزه بازار کار در گفتوگو با آتیه آنلاین با اشاره به نقش تعیین کننده مهارت در اشتغال بهکار جامعه تحصیلکردگان گفت: فارغالتحصیلان دانشگاهی دارای مهارت نسبت به دانشآموختگان بدون مهارتهای فنی و تخصصی به مراتب شرایط بهتری برای جذب در بازار کار دارند؛ در واقع این مهارت است که در راستای اشتغال بهکار این افراد نقشی تعیین کننده برعهده دارد.
او در ادامه تأکید کرد: با نگاه پشت میزنشینی به صرف داشتن تحصیلات دانشگاهی و بدون عملگرایی، تجربیات آموزش عملی و بهکار گیری مهارتهای به روز و تلفیق آن با دانش روز آکادمیک، امکان یافتن و استمرار اشتغال در بازار کار وجود ندارد. با ادامه این روند و عدم تغییر نگاه سیاستگذاران، تصمیمسازان و خود متقاضیان فارغالتحصیل بازار کار، روند افزایش نرخ بیکاری به طور خاص در بین دانشآموختگان دانشگاهی اتفاق میافتد.
این کارشناس حوزه کار، کمتوجهی به نقشآفرینی مهارت در احتمال اشتغال دانشآموختگان را از دلایل اساسی در ثبت آمار بالای بیکاری فارغالتحصیلان و کاهش دادههای اشتغال آنان دانست و افزود:
صرفنظر از داشتن مهارت، گرفتن مدرک زمینه اشتغال افراد را مهیا نمیکند؛ هزینهکرد جوانان در راستای کسب مدارک دانشگاهی بی توجه به اهمیت کارکرد فنون و مهارت در بازار کار، حتماً دادههای غیرقابل قبولی از حوزه اشتغال در اختیار ما قرار میدهد. به این واسطه، پذیرش دانشجو در دانشگاهها بدون توجه به نیاز بازار کار و تنظیم عرضه و تقاضای نیروی کار با این دادههای غیرواقعی، نتیجهای جز دوری دانشآموختگان از بازار کار ندارد.
نظر شما