اعلام دستمزد واقعی؛ دریافت حقوق مناسب شاغلان در دوران بازنشستگی

اگر در زمان اشتغال جامعه کارگری حق بیمه آنان براساس دستمزد واقعی پرداخت شود به طور یقین هنگام بازنشستگی از میزان حقوق و مستمری بهتری نسبت به حداقل‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی برخوردار خواهند شد البته که براساس قانون کارفرمایان باید برای همه کارگران دستمزدهای واقعی را اعلام کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز به تازگی با تاکید بر لزوم دریافت حق بیمه براساس مزد واقعی، گفت: باید حق بیمه براساس مزد واقعی پرداخت شود. در حال حاضر، برخی کارفرمایان مزد غیرواقعی اعلام می‌کنند و این موضوع به ضرر صندوق است.

از آنجا که ملاک دریافت مستمری دوران بازنشستگی کارگران به موضوع پرداخت حق بیمه از سوی جامعه کارفرمایی بستگی دارد بنابراین باید حقوق و مزایای جامعه کارگری را به صورت واقعی اعلام کنند تا افراد شاغل در بخش‌های مختلف جدای از مزدهای غیرواقعی، بتوانند مستمری مناسبی را در هنگام بازنشستگی دریافت کنند.

براساس آمارهای موجود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به عنوان بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی در یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه اقتصادی، تولیدی و خدماتی فعالیت دارند که بیشترین میزان حق بیمه از سوی این گروه‌های شاغل به بزرگترین نهاد بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

برمبنای برخی اطلاعات و داده‌های موجود، بیش از ۸۰ درصد حق بیمه‌ها از محل وصول حق بیمه‌های شاغلان و فعالان حوزه کسب‌وکار به سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌شود که در صورت اعلام مزد واقعی علاوه بر اینکه حقی از همه کارگران ضایع نخواهد شد از طرفی دیگر نیز این نهاد بزرگ بیمه‌ای نیز در بخش وصول حق بیمه‌ها، سهم بیشتری از این گروه‌های شاغل را دریافت خواهد کرد.

۶۰ درصد کارفرمایان حداقل حقوق و حق‌بیمه را پرداخت می‌کنند

ابراهیم کشاورز، مدیرکل وصول حق‌بیمه سازمان تأمین اجتماعی درباره این موضوع گفت: باید حوزه کارفرمایی را به پرداخت حق بیمه براساس مزد واقعی ترغیب کرد به همین واسطه پیشنهادی داریم تا کارفرمایان بزرگ خوش‌حساب به واسطه ارائه دستمزد واقعی، تشویق شوند، زیرا ۶۰ درصد کارفرمایان برای بیمه‌شدگان حداقل حقوق و حق‌بیمه را پرداخت می‌کنند. به این دلیل است که در حال حاضر ۶۰ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز حداقل‌بگیر به شمار می‌روند. اگر کارفرمایان حداقل دستمزد را به ما اعلام نمی‌کردند در حوزه مستمری‌ها تا این میزان مشکل وجود نداشت.

کشاورز اظهار کرد: ما باید به سمتی برویم که بسته تشویقی برای کارفرمایان و آگاهی برای بیمه‌شدگان درنظر گرفته شود؛ همانگونه که اکنون برای بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان ماهانه دستمزد به صورت پیامک ارسال می‌شود. همچنین با تعریف فرایندی از ماه گذشته، منوی اعتراض به دستمزد مشمول کسر حق‌بیمه در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی تعریف شده است؛ پس از آن بازرسان احصا کرده و در صورت غیرواقعی بودن دستمزد، بدهی مابه‌التفاوت به کارفرما ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود اگر کارفرمایی قبل از بیستم هر ماه حق‌بیمه مشمولان کارگاه خود را پرداخت کرد، از رسوب پول در بانک رفاه کارگران به این افراد تسهیلات ارائه شود. ما باید علاوه بر واقعی کردن دستمزدها و دسترسی به سامانه مالیاتی، دستمزد واقعی را احصا کنیم.

او ادامه داد: بسیاری از افراد جامعه تصور دارند دستمزد ملاک بازنشستگی است، اما اینگونه نیست و اگر در سال اول یا دوم بیمه‌پردازی فوت بیمه‌شده اتفاق افتد و دستمزد واقعی نداشته باشد، برهمین مبنا برای خانواده او مستمری برقرار می‌شود. در مجموع اینکه مردم باید بدانند دستمزد اعلامی مشمول حق‌بیمه صرفاً مربوط به زمان بازنشستگی نیست.

۷۰ درصد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، بیمه اجباری دارند

براساس آخرین داده‌های آماری بیش از ۱۱ میلیون نفر معادل ۷۰ درصد جامعه بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی را افراد بیمه شده اجباری تشکیل می‌دهند که به صورت مستقیم حق بیمه آنان از طریق کارفرمایان به این نهاد بزرگ بیمه‌گر پرداخت می‌شود از طرفی دیگر بخش دیگری از گروه بیمه‌شدگان نیز حق بیمه‌های خود را در بخش صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌های اختیاری و دیگر انواع بیمه به این سازمان پرداخت می‌کنند.

با توجه به اینکه حجم زیادی از جامعه بیمه‌شدگان به صورت مستقیم حق بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کنند به همین واسطه باید با اعلام دستمزد واقعی کمک جدی به همه گروه‌های شاغل در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار شده و از سویی دیگر سازمان تأمین اجتماعی نیز با وصول بیشتر حق‌بیمه‌ها ارائه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت را براساس برنامه‌ریزی درست اجرایی خواهد کرد.

افراد در زمان بازنشستگی میل به پرداخت حداکثری حق بیمه را دارند

غلامحسین عابدی‌روش، کارشناس حوزه تأمین اجتماعی درباره ارتباط معنادار بین دستمزد شاغلان و میزان بیمه‌پردازی آنان گفت: ارتباط بین اشتغال و دستمزد در سازمان تأمین اجتماعی بسیار موثر در شکل‌گیری مناسبات مختلف بین سازمان و شرکای اجتماعی است.

عابدی‌روش اظهار کرد: تجربه نشان می‌دهد که سالهای اولیه بیمه‌پردازی افراد بیمه‌شده، میل به پرداخت‌های حداقلی در حوزه دستمزدی و طبیعاً بیمه‌پردازی حداقلی اقدام غالب است که البته در سالهای منتهی به بازنشستگی میل به سمت پرداخت‌های حداکثری گرایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر سیستمی طراحی شود که دستمزد واقعی افراد تازه شاغل شده مشمول پرداخت حق بیمه قرار گیرد، پیاده‌سازی و ارائه خدمات متناسب با میزان بیمه‌پردازی متکی به دستمزد واقعی، انتفاع دوسویه سازمان تأمین اجتماعی و جامعه ذینفعان و بیمه‌پردازان به دنبال خواهد داشت.

واقعی‌سازی دستمزد و رضایتمندی بیمه‌شدگان

کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی گفت: در واقع در راستای تعریف ارتباط بیمه‌ای شاغلان با سازمان تأمین اجتماعی باید آنالیز شغلی افراد در بخش‌های مختلف و تبدیل آنها به حقوق و دستمزد مورد توجه قرار گیرد. این رویه نهایتاً دستمزد واقعی، بیمه‌پردازی واقعی و دریافت خدمات متناسب با این شرایط را به دنبال خواهد داشت.

او بیان کرد: با توجه به هزینه‌کرد ۹ درصدی سهم حق بیمه در حوزه درمان بیمه‌شدگان و جامعه تحت پوشش، تحقق وضعیت اشاره شده در تعیین دستمزدهای واقعی و بیمه‌پردازی متناسب با آن، تحول در حوزه درمان و خدمات قابل ارائه به جامعه تحت پوشش را شاهد خواهیم بود.

به گفته او، همچنین با واقعی‌سازی دستمزد، غرامت دستمزد پرداخت شده به جامعه بیمه‌شدگان نیز وضعیت بهتری را به دنبال خواهد داشت و این اقدامات حتماً زمینه افزایش رضایتمندی ذینفعان و شرکای اجتماعی را به دنبال دارد.

بنابراین در چنین شرایطی با اعلام دستمزد واقعی افراد بیمه‌شده، سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای تأمین منابع پایدار برای اجرای همه تعهدات در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران برنامه‌های خود را اجرایی خواهد کرد زیرا اکنون حدود ۵۰ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور از این سازمان بیمه‌ای خدمات در حوزه درمان، بیمه و بازنشستگی دریافت می‌کنند.

کد خبر: 79054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =