به گزارش آتیه آنلاین به نقل از یورونیوز؛ در دهههای اخیر، هر نسل با نگرشها و انتظارات متفاوتی وارد بازار کار شده است، اما ورود نسل زد (که در عصر دیجیتال رشد کرده و ارزشهای متفاوتی نسبت به کار دارد) چالشهای جدیدی را برای کارفرمایان ایجاد کرده است. بسیاری از سازمانها هنوز بهطور کامل برای پذیرش این نسل آماده نیستند و همین مسئله باعث شده است که روند جذب و نگهداشت آنها با دشواری همراه باشد. از آنجا که نسل زد بهزودی بخش قابلتوجهی از نیروی کار را تشکیل خواهد داد، عدم تطبیق شرکتها با ویژگیها و نیازهای این گروه میتواند پیامدهای جدی برای بهرهوری و پایداری کسبوکارها داشته باشد. اکنون نسل زد در حال ورود به نیروی کاری است که به طور کامل برای پذیرش آنها آماده نیست.
طبق گزارشی از پلتفرم مشاوره آموزشی و شغلی Intelligent، بسیاری از فارغالتحصیلان اخیر با انتقادات مربوط به نحوه سازگاریشان در محیط کار مواجه هستند، در حالی که کارفرمایان نیز از افزایش تردید در استخدام آنها خبر میدهند.
این گزارش که بر اساس نظرسنجی از نزدیک به ۱,۰۰۰ مدیر استخدام انجام شده است، نشان میدهد که یک ششم کارفرمایان در استخدام کارکنان «نسل زد» تردید دارند، این مسئله عمدتاً به دلیل شهرت «نسل زد» به مطالبهگری بیش از حد و حساسیت بالا است.
علاوه بر این، بیش از نیمی از کارفرمایان معتقدند که این نسل، که شامل افراد متولد ۱۹۹۷ تا اوایل دهه ۲۰۱۰ میشود، «فاقد اخلاق کاری قوی است»، «در برقراری ارتباط مشکل دارد»، «انتقاد را بهخوبی نمیپذیرد» و به طور کلی «برای نیازهای محیط کار آماده نیست».
«هالی شراث»، مدرس ارشد در مدرسه کسبوکار از دانشگاه کالیفرنیا، توضیح داد که «تمرکز نسل زد بر فعالیتهای فوقبرنامه برای افزایش شانس پذیرش در دانشگاه، به جای کسب تجربه کاری، باعث شده است که آنها انتظارات غیرواقعبینانهای از محیط کار و نحوه تعامل با مدیران خود داشته باشند». او ادامه میدهد: «آنها [نسل زد] مهارتهای پایهای تعامل اجتماعی با مشتریان، مراجعان و همکاران را نمیدانند و از آداب و رسوم محیط کار نیز بیاطلاعاند».
وی افزود: «در نتیجه، این مسئولیت شرکت است که کارکنان جدید را بهدرستی آموزش دهد و برنامههای ورود به کار مناسبی ارائه کند. علاوه بر این، مدیران باید نهتنها نقش مدیریت، بلکه نقش مربی را نیز ایفا کنند.»
چرا بسیاری از شرکتها کارکنان نسل زد را اخراج میکنند؟
حدود شش نفر از هر ده شرکت مورد بررسی اعلام کردند که فارغالتحصیلان جدیدی را که امسال استخدام کرده بودند، اخراج کردهاند. برخی از دلایل این اخراجها شامل کمبود انگیزه در کارکنان، نبود حرفهایگری و ضعف در مهارتهای ارتباطی بوده است.
«هوی نگوین»، مشاور ارشد آموزش و توسعه شغلی درموسسه Intelligent، در بیانیهای گفت: «بسیاری از فارغالتحصیلان جدید ممکن است در ورود به نیروی کار برای اولین بار دچار مشکل شوند، زیرا محیط کار تفاوت زیادی با آنچه در طول تحصیل به آن عادت کردهاند، دارد. این نسل اغلب برای محیطهای کمتر ساختاریافته، پویاییهای فرهنگی محیط کار و انتظارات مربوط به کار مستقل آماده نیستند.»
او افزود: «اگرچه ممکن است برخی دانش نظری مناسبی را از دانشگاه به همراه داشته باشند، اما معمولاً فاقد تجربه عملی و مهارتهای نرم لازم برای موفقیت در محیط کار هستند.»
مدیران استخدام مورد بررسی همچنین گزارش دادند که برخی از کارکنان «نسل زد» در «مدیریت حجم کاری خود مشکل دارند»، «مرتباً دیر به محل کار میرسند» و «از نظر پوشش و نحوه صحبت کردن رفتار مناسبی ندارند».
همچنین گزارش جداگانهای در ماه آوریل نشان داد که کارکنان «نسل زد» در فرایند جستجوی شغل بیش از حد به حمایت والدین متکی هستند.
طبق نظرسنجی انجامشده توسط موسسه «رزیوم تمپلز» ResumeTemplates که شامل پاسخهای نزدیک به ۱,۵۰۰ جوان جویای کار بود، ۷۰ درصد از آنها اعتراف کردند که در فرایند جستجوی شغل از والدین خود کمک گرفتهاند. همچنین ۲۵ درصد از شرکتکنندگان حتی والدین خود را به جلسات مصاحبه برده بودند، در حالی که بسیاری دیگر، درخواستهای شغلی و رزومههای خود را نیز توسط والدینشان تهیه کرده بودند.
چگونه بهعنوان یک فارغالتحصیل جدید شغل پیدا کنیم؟
برای افزایش شانس استخدام، کارفرمایان بر این باورند که برخی از مهمترین ویژگیهایی که به دنبال آن هستند، شامل داشتن ابتکار عمل و نگرش مثبت است. مدیران همچنین به تجربه عملی، چه از طریق کارآموزی و چه مشاغل قبلی، اهمیت میدهند و تا حدی نیز به حضور مناسب در شبکههای اجتماعی و اجتناب از بحثهای سیاسی توجه دارند.
«نگوین» گفت: «فارغالتحصیلان جدید که وارد اولین شغل خود میشوند، باید حرفهایگری را نشان دهند؛ نه از طریق پذیرش هنجارهای قدیمی، بلکه با رفتار محترمانه و تعهد به کار خود».
«شراث» نیز افزود که اگرچه کارفرمایان در حال حاضر به دلیل نرخ بالاتر اخراج و چالشهای ادغام «نسل زد» در محیط کار در استخدام آنها مردد هستند، اما این نسل همچنان بیش از ۲۵ درصد از نیروی کار را تشکیل میدهد. او نتیجهگیری کرد: «در نتیجه، شرکتها باید زمان و هزینه بیشتری را صرف آموزش کنند تا کارکنان نسل زد بتوانند در محیط کار شکوفا شوند.»
نظر شما