پاسخگویی بدون واسطه برنامه اجرایی بیمه اجتماعی کشاورزان

رویکرد پاسخگویی بدون واسطه و ارتقای شفافیت در حوزه عملکردی به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر محسوب می‌شود که در همین راستا به سمت ایجاد سامانه نظارت مردمی برای پاسخ دادن به همه مسائل و مشکلات پیش رفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، ارائه خدمات مطلوب به جامعه سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان نیازمند داشتن مرکزی برای پاسخگویی به موقع به نیازها، سوالات و شکایات افراد مشمول و مخاطبان این صندوق است که در این ارتباط سامانه‌ای تحت عنوان نظارت مردمی ایجاد شده تا به همه موضوعات مرتبط با گروه‌های مشمول پاسخ دهد.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با رونمایی از سامانه جدید "نظارت مردمی" به آدرس roostaa.ir، ارتقای شفافیت در عملکرد خود و فراهم‌سازی زمینه برای پیگیری شکایات مردم بدون واسطه را به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های اجرایی و تحولی این صندوق اجرایی کرده است.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، در گامی نوآورانه، سامانه جدید "نظارت مردمی" را به آدرس roostaa.ir رونمایی کرد تا ضمن ارتقای شفافیت در عملکرد صندوق و فراهم‌سازی زمینه برای پیگیری بدون واسطه شکایات مردمی، مسیری برای پاسخگویی به موقع همه گروه‌های هدف داشته باشد.

سجاد سنگسری، رئیس مرکز بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین رونمایی از این سامانه گفته است: سامانه نظارت مردمی، نشان‌دهنده تعهد وزارت تعاون به ارتقای شفافیت و بهبود خدمات ارائه‌شده به مردم است. حوزه بازرسی در عملیاتی شدن این پروژه نقش فعالی داشته‌ و امیدواریم که این سامانه به بهبود عملکرد تمامی مؤسسات و صندوق‌های تابعه وزارت متبوع کمک کند.

سنگسری ادامه داد: تعدد مراکز ارائه خدمات صندوق در تمام مناطق روستایی و عشایری کشور حاکی از آن بود که راه.اندازی سامانه‌ای با این مشخصات بیش از پیش ضرورت داشت؛ به همین منظور سامانه نظارت مردمی در این صندوق با اولویت مرکز بازرسی، راه‌اندازی شد.

فعالیت ۱۶۰۰ کارگزاری در صندوق بیمه اجتماعی

جامعه تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر که بیش از سه میلیون نفر شامل می‌شوند نیازمند داشتن مرکزی برای پاسخگویی به شکایات و مشکلات خود هستند که از این روش بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانند به همه نیازهای خود دسترسی داشته باشند.

براساس آمارهای موجود بیش از ۱۶۰۰ کارگزاری مشغول ارائه خدمات گسترده به همه افراد تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند که باید مرکزی وظیفه نظارت بر نیروی انسانی این کارگزاری‌ها را به عهده داشته باشد که در حال حاضر این سامانه می‌تواند این وظیفه سنگین را عهده‌دار باشد.

اگرچه مرکز بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را به صورت ویژه دنبال می‌کند اما این سامانه جدید نظارت مردمی هم با استفاده از نیروی مجرب بخشی از مسایل و مشکلات موجود را حل خواهد کرد.

جامعه هدف شکایات خود را در سامانه ثبت کنند

حامد قادرمرزی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در این باره گفت: خردجمعی باعث توسعه و پیشرفت است، شفافیت در عملکرد و ایجاد اعتماد مردم به مؤسسات، یکی از اولویت‌های صندوق است. این سامانه، فرصتی را برای جامعه هدف فراهم می‌کند تا به صورت مستقیم و بدون واسطه، شکایات و پیشنهادات خود را ثبت کنند.

قادرمرزی افزود: این سامانه از اسفندماه آغاز بکار کرده و همه جامعه هدف می‌توانند گزارش.های خود درباره شرکت‌های ذیل صندوق، نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها اعلام کنند. پاسخگویی به سرعت به شکایات در دستور کار است و ما متعهد به پاسخگویی سریع هستیم.

وی ادامه داد: سامانه نظارت مردمی، با ایجاد بستر لازم برای ارتباط مستقیم مردم با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان جهت طرح شکایات خود به صورت برخط و بی‌واسطه به شکلی طراحی شده است که کاربران پس از ثبت شکایت و یا پیشنهاد خود با اعلام شماره تماس یا پست الکترونیکی خود می‌توانند نتیجه پیگیری خود را مشاهده کنند.

راه‌اندازی این سامانه، علاوه بر افزایش شفافیت در عملکرد صندوق، بهبود رضایتمندی و تقویت اعتماد جامعه هدف صندوق را به دنبال خواهد داشت.
بنابراین اقدامات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای شفاف‌سازی عملکرد و پاسخگویی درست به همه مخاطبان می‌تواند در راستای رضایتمندی همه گروه‌های مشمول نیز نقش موثری داشته باشد.

سه میلیون و ۲۰۰ هزار تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی

آخرین داده‌های آماری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو این صندوق بیمه‌گر قرار دارند در حالی ۲۱۴ هزار نفر به عنوان بازنشسته و مستمری‌بگیر خدمات‌گیرنده در حوزه مستمری‌ها محسوب می‌شوند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان که حدود ۲ میلیون بیمه شده فعال تحت پوشش دارد به ازای آن به مستمری‌بگیران خدمات ارائه می‌دهد، البته با توجه به تعداد بالای بیمه‌شدگان فعال، اکنون ضریب پشتیبانی این صندوق رقم ۸.۸ را نشان می‌دهد یعنی به ازای هر ۸.۸ بیمه شده فعال یک نفر به عنوان مستمری‌بگیر در بخش دریافت خدمات این صندوق به حساب می‌آیند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان براساس قانون همه افراد دارای ۱۸ تا ۵۰ سال در بخش کشاورزان، روستاییان و عشایر را می‌تواند به عنوان اعضا و بیمه‌شدگان جدید جذب کند که تاکنون به رقمی بیش از سه میلیون نفر در بخش اعضای صندوق رسیده است. به همین واسطه بیمه‌شدگان با داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه بیمه‌پردازی و ۶۵ سال سن دراین صندوق مشمول دریافت حقوق بازنشستگی می‌شود.

در همین راستا افراد ۱۸ تا ۵۰ سال، عدم عضویت همزمان در دیگر صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی، ساکنان دائمی روستاها، مناطق عشایری، کشاورزان غیرساکن در روستاها، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، رانندگان حمل و نقل بار و مسافر، اعضای شرکت‌های فنی مهندسی، مشاوره‌ای، نظام دامپزشکی، نظام مهندسی، شاغلان بخش کشاورزی، مشاغل فصلی، کارگران ساختمانی، دارندگان مشاغل خانگی، زنان سرپرست خانوار، زنان خانه‌دار، قالیبافان، ورزشکاران، مربیان قرآنی، شاغلان در بخش صنایع دستی و دارندگان کارت عضویت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان بهره‌مندی از خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان را دارند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور در حال حاضر به عنوان جوان‌ترین صندوق به شمار می‌رود که از سال ۱۳۸۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر جامعه تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان بخش عمده‏ای از خدمات بیمه‌ای، بازنشستگی و مستمری موردنیاز خود را از این صندوق بیمه‌گر دریافت می‌کنند.

کد خبر: 78414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =