حرکت هدفمند تأمین اجتماعی به سمت هوشمندسازی خدمات

هوشمندسازی یکی از رویکردهای حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود به طوری که در سال‌های اخیر به سمت ارائه خدمات گسترده به مخاطبان و ذینفعان به صورت غیرحضوری حرکت کرده است، زیرا این موضوع علاوه بر کاهش هزینه‌های سازمان، عدم مراجعه گروه‌های مشمول به شعب و مراکز بیمه‌ای و درمانی را به دنبال دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، تحول دیجیتال گامی اساسی و مهم از سوی سازمان تأمین اجتماعی در راستای توسعه فعالیت‌های همه‌جانبه و کاهش مشکلات مخاطبان در بخش دریافت انواع خدمات آنان است تا بتوانند بدون مراجعه به شعب و مراکز همه ذینفعان به خدمات موردنیاز خود دسترسی داشته باشند.

براساس آمارهای موجود در حال حاضر ۶۷ خدمات در سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین من به همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود که در همین راستا برنامه‌هایی برای توسعه این نوع خدمات در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد.

اطلاعات موجود مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که قرار است ۶ خدمت جدید دیگر هم به جمع خدمات غیرحضوری سازمان اضافه شود تا همه گروه‌های ذینفع بتوانند از این نوع خدمات استفاده مطلوب داشته باشند و بدون مراجعه به مراکز و شعب بیمه‌ای انواع خدمت را در بستر فضای الکترونیک دریافت کنند.

تسهیل دسترسی بیمه‌شدگان و بازنشستگان به خدمات غیرحضوری

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی خدمات سازمان تأمین اجتماعی گفت: در ۱۳ مورد از ۲۰ طرح تحولی سازمان، تحول دیجیتال‌محور اصلی است و این نشان می‌دهد که تأمین اجتماعی به دنبال تسهیل دسترسی بیمه‌شدگان و بازنشستگان به خدمات سازمان است.

سالاری اظهار کرد: غیرحضوری کردن خدمات در تأمین اجتماعی منجر به رضایتمندی عمومی می‌شود و از این جهت اولویت مهم تأمین اجتماعی در ادامه مسیر است؛ امید که هوشمندسازی خدمات در بخش‌های مختلف سازمان قوت می‌گیرد.

وی همچنین بر ضرورت توسعه و تکمیل خدمات غیرحضوری تأکید کرد و اهمیت کنترل مصارف در بخش درمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تلاش می‌کنیم مدیریت مصارف در بخش درمان به نحوی پیش برود که فرآیند خرید خدمت در بخش درمان مستقیم سازمان نیز اجرایی شود.

۴۹ میلیون نفر بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی که در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر در قالب بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را تحت پوشش دارد برای کاهش هزینه‌های این سازمان، عدم مراجعه آنان به شعب و مراکز درمانی و رضایتمندی این گروه‌ها به سمت هوشمندسازی خدمات پیش رفته است تا بتواند گسترده‌ترین خدمات را به همه گروه‌های مشمول ارائه دهد.

خدمات‌رسانی در بستر فضای الکترونیک علاوه بر کاهش خطاهای انسانی در بخش خدمات گسترده به مخاطبان و ذینفعان، در بکارگیری تعداد نیروهای بیشتر برای ارائه خدمات به جامعه بزرگ ۵۳ درصدی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیز با مشکل مواجه نمی‌شود.

بنابراین گسترش خدمات غیرحضوری نفعی چندجانبه برای سازمان تأمین اجتماعی و همه گروه‌های مشمول و جامعه هدف این نهاد بزرک بیمه‌ای دارد که در سال‌های اخیر توسعه این خدمات به صورت ویژه در دستور کار این نهاد بزرگ بیمه‌گر قرار گرفته است.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مسیر تحول دیجیتال

دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: ابن مرکز با بکارگیری روش‌های نوین مدیریت توسعه و بهینه‌سازی فرایندها و بهره‌گیری از ایده‌های جدید در راستای تطابق با نیازهای کسب‌وکار، همواره تلاش می‌کند از فناوری‌های نوین بهره برده و با خلاقیت و نوآوری و لحاظ ایده‌های جدید، در مسیر تحول دیجیتال گام بردارد.

خدابنده در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: این مرکز در راستای نیل به اهداف حوزه تحول دیجیتال سازمان و با رویکرد بهبود و تسهیل در ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان و ایجاد سازمانی مشتری‌محور تلاش دارد. این مرکز در راستای تحقق وضعیت اشاره شده، می‌کوشد با ایجاد و توسعه سیستم‌ها و سامانه‌های الکترونیکی و غیرحضوری و یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی سامانه‌ها، ارائه خدمات در سازمان را به‌گونه‌ای تمهید کند تا مخاطبان بدون نیاز به مراجعه به شعب تأمین ‌اجتماعی، خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.


برنامه‌های آینده حوزه دیجیتال تأمین اجتماعی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌ اجتماعی همچنین به برنامه‌های آینده حوزه فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات این سازمان در ارتباط با خدمات هوشمند و غیرحضوری اشاره کرد و یادآور شد: افزایش تعداد خدمات غیرحضوری و الکترونیک، ارائه خدمات بدون درخواست مخاطبان و یکپارچه‌سازی سامانه‌ها و راه‌اندازی بیمه متمرکز سه برنامه عمده این بخش است.

او در ارتباط با تدارک حوزه ارائه خدمات بدون درخواست مخاطبان، ادامه داد: در راستای بهبود خدمات و ایجاد رضایتمندی بیشتر، تأمین‌اجتماعی در تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی در حال دریافت سرویس‌های مورد نیاز به منظور حذف درخواست در برخی خدمات (حضوری/غیرحضوری) و ارائه هوشمند خدمات مبتنی بر استحقاق خدمت‌گیرنده و بدون اخذ درخواست مخاطبان است.

خدابنده درباره یکپارچه‌سازی سامانه‌ها و راه‌اندازی بیمه متمرکز نیز گفت: یکی از ارکان بسیار مهم جهت تسهیل در ارائه خدمات غیرحضوری، متمرکزسازی سامانه‌های بیمه‌ای است؛ این مهم از طریق اجرای پروژه بیمه متمرکز محقق می‌شود.
او بیان کرد: در اجرای پروژه بیمه متمرکز، سامانه‌های توزیع شده بیمه‌ای مستقر در شعب سازمان تأمین‌ اجتماعی، تبدیل به یک سامانه متمرکز با داده‌های مجتمع می‌شوند. این امر ارائه خدمات متمرکز و غیرحضوری به مخاطبان را تسهیل و مخاطبان را از وابستگی به مراجعه به شعب (به‌ویژه دریافت خدمت از یک شعبه خاص) رهایی می‌بخشد.

افزایش ۶ خدمت جدید به خدمات غیرحضوری

خدابنده ارائه فهرست خدمات غیرحضوری که تاکنون ارائه شده و سرویس‌هایی که به‌تازگی در جمع خدمات الکترونیک تأمین‌ اجتماعی قرار گرفته‌اند، به ۶ خدمت دیگر به‌عنوان برنامه‌های آینده این حوزه اشاره کرد.

وی در این ارتباط، سرویس‌های اعتراض به پیامک سابقه، درخواست ثبت قرارداد صنفی، ارجاع غیرحضوری پرونده مستمری، درخواست کمک‌هزینه سفر، درخواست صدور مفاصاحساب توسط پیمانکار و ارائه مدارک عائله‌مندی اولاد را مجموعه خدمات آتی برای دستور کار حوزه دیجیتال و سرویس‌های هوشمند سازمان تأمین‌ اجتماعی برشمرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین ‌اجتماعی در ارتباط با خدمات الکترونیک و غیرحضوری در دسترس مخاطبان این سازمان و سرویس‌هایی که در آینده نزدیک در اختیار ذی‌نفعان این نهاد قرار می‌گیرد، توضیح داد: تاکنون ۶۷ مورد از خدمات تأمین ‌اجتماعی به‌صورت غیرحضوری راه‌اندازی شده است. در حال حاضر این مجموعه سرویس‌ها از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌ اجتماعی به نشانی es.tamin.ir و برنامه کاربردی «تأمین من» در دسترس جامعه تحت پوشش و مخاطبان قرار دارد.

کد خبر: 78240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =