به گزارش خبرنگار آتیهآنلاین، سعید حسینی، مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ در آیین تجلیل از کارفرمایان برتر که امروز صبح ( ۴ اسفندماه ۱۴۰۳) در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد از کارفرمایان به عنوان افسران در جنگ اقتصادی یاد کرد و گفت: قابل درک است که شرایط اقتصادی امروز کشور خوب نیست و کارفرمایی و کارآفرینی در چنین شرایطی مجاهدت به شمار میآید و حقا که افسران این نبرد سخت کارفرمایان هستند.
حسینی تصریح کرد: شرایط اقتصادی نامطلوب کنونی تأمیناجتماعی را به عنوان سازمانی که درآمد- هزینهای است نیز تحت تأثیر قرار میدهد چرا که طبیعی است اگر درآمد حاصل از پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان که عمدهترین تأمینکننده منابع مالی سازمان است در چنین شرایطی به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.
وی در توضیح فرایند اجرای انتخاب کارفرمایان برتر گفت: در این اداره کل انتخاب برترینها در چهار گروه کارگاههای بالای ۱۰۰ نفر نیروی کار، کارگاه بین ۵۰ تا ۱۰۰نفر ، بین ۵ تا ۵۰ نفر و زیر ۵۰ نفر نیروی کار صورت گرفت و ۱۲۰ کارفرما از بین ۱۵ شعبه این اداره کل انتخاب شدند.
حسینی در بیان شاخصهای انتخاب کارفرمای برترگفت: برترینهای ادارات کل بر اساس شاخصهای مدنظر از جمله نهادینهکردن تولید کالای ایرانی با هدف تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، استفاده از فناوریهای نوین و علوم پایه در تولید کالا و خدمات، ارسال به موقع لیست حق بیمه بر اساس دستمزد واقعی و نداشتن بدهیهای بیمه ای و.... انتخاب شدند.
مدیرکل تأمیناجتماعی غرب تهران بزرگ در ادامه مرور اجمالی از آمار این اداره کل در حوزه بیمهشدگان و مستمریبگیران افزود: این اداره اداره کل بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده اصلی و بیش از ۱ میلیون و ۹۰۰ نفر بیمه شده تبعی دارد و مجموعاً بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی این اداره کل هستند، همچنین حدود ۱۲۰ هزار کارگاه فعال بیش از ۸۵ هزار لیست حق بیمه ماهانه ارسال به این اداره کل ارسال میکنند.
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ ادامه داد: حدود ۴۰۰ هزار مستمریبگیر اصلی و ۳۷۰ هزار تبعی هستند که مجموعاً ۷۷۰ هزار اصلی و تبعی را پوشش میدهند و روزانه بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر روزانه در این اداره کل به بازنشستگی نائل میشوند.
وی افزود: در این اداراه کل حدود۴.۵ میلیون نفر از جمعیت شهر تهران تحت پوشش بیمه ای این اداره کل هستند که با احتساب رقم مشابه در اداره کل شرق ، در مجموع حدود ۹ میلیون از جمعیت شهر تهران، تحت پوشش این ادارات کل هستند.
حسینی با اشاره به ماهیت خدمترسانی سازمان به افراد تحتپوشش گفت: با اجرای طرح همسانسازی ماهانه بالغ بر ۷۰ همت مستمری و حدود ۲۰ همت خدمت درمانی در ماه ارائه میشود با این وصف، ماهانه بیش از ۹۰ همت هزینههایی است که سازمان انجام میدهد که نزدیک ۱۸ همت آن به عهده ادارات کل غرب و شرق است. ممکن است که خدمات مطلوب موردنظر جامعه تحت پوشش ارائه نشود اما تلاش همکاران ما در شعبات این اداره کل است که خدمات خود را به نحو احسن به انجام برساند.
بدهیهای دولت عامل تشدید ناپایداری صندوق تأمیناجتماعی
در ادامه این نشست بختیار ملکی، مدیرکل تأمین اجتماعی شرق تهران بزرگ با تأکید بر اینکه تعهدات سازمان به ماه و روز( پرداخت حقوق بازنشستگی، مستمری و درمان ) است، به معوق شدن وصول مطالبات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وصول مطالبات سازمان با تأخیر مواجه شده است. کمک دولت مزدبگیر وجود دارد که دولت علیرغم تأکید مندرج در سند ابلاغی سیاستهای کلی تأمین اجتماعی به روز نیست
ملکی عدم پرداخت سهم حق بیمه غیرمزدبگیران را از دلایل کسری بودجه سازمان تأمین اجتماعی دانست و افزود: برخی از مشاغل که از معافیت پرداخت بخشی از سهم بیمه ای خود شده اند و دولت آن میزان را متعهد شده شده که پرداخت کند مانند قالیبافان و رانندگان تاکسی دولت نسبت به تعهد خود در قبال این موضوع عمل نکرده و این موضوع برای سازمان مشکل آفرین شده است.
مدیرکل تأمین اجتماعی شرق تهران بزرگ افزود: مزدبگیران و غیرمزدبگیران مشمول کمک دولت با وجود اینکه سالهای مدیدی از بازنشستگی آنها نیز میگذرد هنوز سهم حق بیمه آنها از سوی دولت به سازمان واریز نشده و اگرچه در این سال ها خدمات سازمانی دریافت کردهاند.
وی افزود: لزوم وصول به موقع حق بیمه طبق مواد ۴۲ و ۴۲ در شرایط کنونی محقق نمیشود، احتمال تأخیر در پرداخت، بعضاً احتمال ارائه لیست بدون وجه یا اعلام دستمزد غیرواقعی روز به روز بیشتر می شود و در نهایت تداوم این رویه نه تنها سازمان را در حوزه عمل به تعهدات با چالش جدی مواجه می سازد بلکه به مرور بیم ناپایداری روزافزون صندوق تأمیناجتماعی افزونتر و نگرانکننده میشود.
ملکی در پایان از کارفرمایان که سرمایههای مادی و معنوی خود را برای تدوام تولید در شرایط سخت اقتصادی پیشروی کشور به کار گرفتند تشکر و قدردانی کرد.
مطالبه کارفرما: حذف بازرسی سلیقهای و احترام
در ادامه مراسم برخی از کارفرمایان برتر ضمن اشاره به تعامل مثبت مجموعه های تولیدی خود با بزرگترین صندوق بیمهای کشور به مشکلات عدیده پیش روی فعالیت اقتصادی خود در تعامل با سازمان تأمیناجتماعی اشاره کردند. نبود وحدت رویه در اجرای قوانین و بخشنامههای سازمان تأمین اجتماعی، بازرسیهای سلیقهای، برخورد و نگاه از بالا به پایین به کارفرمایان در برخی از شعب، همچنین عدم وجود قوانین بیمهای در حوزه مشاغل نوین و جدید از جمله موارد مورد نقد کارفرمایان بود. علاوه بر این برخی از کارفرمایان شرایط نابسامان حاکم بر اقتصاد کلان کشور، قطعیهای مکرر برق و کمبود یا نبود مواد اولیه را از عوامل کاهنده یا بازدارنده حرکت چرخ تولید کشور دانستند و بر لزوم چارهاندیشی عاجل در رفع آنها تأکید کردند.
به گزارش آتیهآنلاین، در دوازدهمین دوره جشنواره انتخاب کارفرمایان برتر ادارات کل غرب و شرق تأمیناجتماعی تهران از ۱۶ کارفرمای شهر تهران با اهداء لوح تقدیر و هدیه نفیس امروز ( چهارم اسفندماه ۱۴۰۳ ) تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
نظر شما