قراردادهای تجاری با هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس در اولویت است

بریتانیا روز دوشنبه گفت که تضمین قراردادهای تجارت آزاد با هند و کشورهای خلیج فارس «اولویت» دولت کارگر است. انتظار می‌رود مذاکرات بین بریتانیا و شورای شرکت خلیج فارس بسیار زود از سر گرفته شود. قراردادهای تجارت آزاد بریتانیا به عنوان یک مزیت کلیدی برگزیت مطرح می شد، اما تاکنون ثابت شده است که این قراردادها دست نیافتنی بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ وزیر تجارت و بازرگانی بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که تضمین قراردادهای تجاری با هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس «اولویت» دولت حزب کارگر در بریتانیاست است و انتظار می‌رود مذاکرات بین بریتانیا و شورای همکاری خلیج فارس (Gulf Cooperation Council) در هفته آینده از سر گرفته شود.

جاناتان رینولدز، وزیر بازرگانی و تجارت بریتانیا، در مصاحبه‌ای با شبکه CNBC گفت: «مذاکرات با یک گروه شش نفره از کشورهای خلیج فارس بسیار سریع - شاید به زودی و در هفته آینده- دوباره برگزار می‌شود»، البته این در حالی است که مذاکرات با هند نیز در اولویت باقی می‌ماند. رینولدز در اجلاس سرمایه‌گذاری بین‌المللی بریتانیا در گیلدهال لندن گفت: «خلیج و هند اولویت ما برای تجارت هستند» و ادامه داد: «من فکر می‌کنم دلایل اقتصادی و تجاری روشنی وجود دارد که چرا باید به تجارت در این مناطق اولویت دهیم».

قراردادهای تجارت آزاد در بریتانیا که به عنوان یک مزیت کلیدی برای برگزیت مطرح می‌شد تا زمان حاضر به صورتی دست نیافتنی به نظر می‌رسید؛ از زمان بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق و طرفدار برگزیت چنین قراردادهای آزاد تجاری امکان ظهور یافتند. آقای جانسون پیش‌تر و در دوره نخست وزیری قراردادهای مشابهی را با هند در سال ۲۰۲۲ تضمین کرده است که تا به حال به جایی نرسید. همچنین قراردادهایی از همین جنس با استرالیا، نیوزلند و سنگاپور از جمله مواردی است که تاکنون بریتانیایی‌ها در آن به توافق رسیده‌ اما پیشرفت چندانی نداشته‌اند.

رینولدز اندکی پس از روی کار آمدن در ژوئیه ۲۰۲۴، متعهد به ادامه کار دولت محافظه‌کار سابق در این زمینه شد و ماه گذشته برای گفتگوهای اولیه با شورای همکاری خلیج فارس که اعضای آن شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است به این منطقه سفر کرد.

وزیر تجارت و بازرگانی بریتانیا پیشتر هم اعلام کرده بود که دولت مذاکرات تجاری با کره جنوبی، سوئیس و ترکیه را دنبال می کند. در ادامه همین سیاست‌ها و همزمان با اعلام مناطق جدید در اجلاس سرمایه‌گذاری بریتانیا، رینولدز هنوز به یک چارچوب زمانی برای این معاملات متعهد نشد و گفت که نقش اولیه دولت «تأسیس مجدد قدرت لازم برای مذاکرات تجاری و گسترش فعالیت‌هایی است که دولت‌های قبل‌ نیز انجام می‌دادند».

او گفت: «وقتی هنوز می‌گویند یک معامله نیمه تمام است، بدیهی است که ابتدا کارهای آسان انجام شده و قسمت سخت ماجرا باقی مانده است، بنابراین لزوماً توضیح دادن زمان‌بندی معاملات تجاری جدید کار آسانی نیست»؛ با این حال، او اصرار داشت که این قراردادها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر دیپلماتیک برای بریتانیا حیاتی هستند.

رینولدز ادامه می‌دهد: «این مهم است که بدانیم، در حالی که ما سیاست خارجی را از طریق معاملات تجاری انجام نمی‌دهیم، تعامل تجاری بریتانیا - کشور به کشور و تجارت به تجارت - به خودی خود چیز مفیدی است... ت. حتی در جایی که آن کشورها مانند کشور ما دموکراسی نیستند، چنین روابطی می‌تواند مفید باشد». رینولدز اضافه می‌کند که تجارت تنها مزیت چنین روابطی نخواهد بود.

همچنین رسانه‌های محلی به نقل از سونیل بارثوال، وزیر بازرگانی هند در ماه گذشته اعلام کردند که مذاکرات تجاری بریتانیا و هند که اکنون وارد پانزدهمین دور خود شده است نیز می‌تواند در همین ماه از سر گرفته شود.

پیوش گویال، وزیر بازرگانی و صنعت هند در ماه سپتامبر در گفتگو با CNBC گفت که هر دو طرف مایلند به زودی یک معامله را منعقد کنند، اما چنین معامله‌ای تنها «به صورت سیستماتیک» اتفاق خواهد افتاد. در این مصاحبه گویال می‌گوید: «معامله تجاری هرگز با اسلحه بر سر، چه با بریتانیا و چه با هند، انجام نمی‌شود و هیچ چیز اجباری نیست».

او ادامه ‌می‌دهد: «ما باید از منافع و حساسیت‌های ملی در هر دو طرف محافظت کنیم و بنابراین معاهدات باید به دقت تنظیم شوند تا آنها را منصفانه، عادلانه و متعادل نگاه داشت تا تامین منافع هر دو ملت تضمین شود، و این تنها از طریق شناخت مواضع مختلف هر یک از شرکا در آینده خواهد امکان‌پذیر خواهد بود».

کد خبر: 74979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =