به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از فایننشیال تایمز؛ استقبال از فارغالتحصیلان دانشگاه به عنوان کارآموزان تابستانی یک سنت در شرکتهای آمریکایی است و دریچه مهمی برای ورود به این شرکتها محسوب میشود. اما در تابستان امسال، شرکتها دانشجوی کمتری را جذب میکنند.
از دهه ۱۹۶۰، شرکتها دفاتر خود را به روی دانشجویانی که مشتاق به دست آوردن تجربه عملی و تماسهای ارزشمند هستند، باز کردهاند. در طول دههها، دورههای کارآموزی برای نیروی کار ارزان و کارهای اداری به برنامههای آموزشی دقیقی که شبیه دورههای کارآموزی هستند، تکامل یافته است.
از میان فارغالتحصیلان دانشگاه شرکت «گلدمن ساکس» امسال ۲۰۰ تحلیلگر کمتر نسبت به سال ۲۰۲۳ استخدام کرد. «جی پی مورگان» تعداد تحلیلگران تابستانی خود را تا ۶۰۰ نفر کاهش داد، یعنی بیش از ده درصد از میزان جذب کل شرکت و «تسلا» پیشنهادهای کارآموزی خود را تنها چند هفته قبل از شروع دوره لغو کرد.
از آنجایی که کارفرمایان ایالات متحده تلاش میکنند هزینهها را کاهش دهند و کارایی را افزایش، با پیشبینی رکود اقتصادی، کارآموزی از هزینههای شرکت حذف شده است. بسیاری از شرکتها پس از استخدام بیش از حد فارغالتحصیلان جدید در سالهای اخیر، استخدام برای مشاغل یقه سفید را کاهش دادهاند، به این معنی که شغل کافی برای کارآموزان بیشتری وجود نخواهد داشت.
سایت شغلی ایالات متحده با عنوان ZipRecruiter در اینباره میگوید که پستهای کارآموزی در این وب سایت از تابستان امسال تا سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است. «نیک بونکر»، اقتصاددان در سایت مشاغل Indeed در آمریکای شمالی هم گفت فهرستهای کارآموزی در Indeed نیز کاهش یافته است. او میگوید: «من فکر میکنم که این بازتاب بخشهایی از اقتصاد است که تمایل دارند از میان کارآموزان به ویژه برای آن موقعیتهای شرکتی سنتی و یقه سفید نیرو استخدام کنند. عقبنشینی قابلتوجهی در آگهیهای شغلی در این بخش مشاهده میشود؛ تبلیغات در بخش مالی و مشاوره بیشترین کاهش را داشته است».
«شان مک گوان»، مدیر روابط کارفرمایان در دانشگاه «کارنگی ملون»، گفت که امسال ماهها بیشتر از حد معمول طول کشیده تا شرکتها متعهد شوند که در نمایشگاههای استخدام کالج برای دورههای کارآموزی تابستانی شرکت کنند. «آنهایی که آمدند هم به جای اینکه استخدام کنندگان را برای ملاقات با دانشجویان رودررو کنند، بیشتر به مصاحبههای مجازی متکی بودند».
به این ترتیب کاهش استخدام کارآموزی به ویژه برای دانشجویان رقابت شدیدی ایجاد کرده است، استخدامکنندگان شاهد افزایش شدید تعداد درخواستها برای هر نقش بودند. گلدمن ساکس ۳۱۵۰۰۰ درخواست برای کمتر از ۳۰۰۰ نقش دریافت کرد. «مری کالاهان اردوز»، مدیر اجرایی واحد مدیریت دارایی و ثروت این بانک، در ماه می گفت که جی پی مورگان ۴۹۳۰۰۰ درخواست شغلی دریافت کرده است که ۸۲ درصد افزایش نسبت به تابستان گذشته را نشان میدهد.
«لزلی میتلر»، مربی شغلی که با دانشجویان در ارتباط است میگوید: «فرآیند درخواست برای کارآموزی به همان اندازه برای نقشهای تمام وقت رقابتی شده است». فشار بر دانشجویان برای دریافت کارآموزی در سالهای اخیر تشدید شده است زیرا به طور فزایندهای از مدیران دانشگاه خواسته میشود نشان دهند که مدارکی میدهند، فرصتهای شغلی کافی برای توجیه افزایش هزینههای شهریه را فراهم میکنند. همچنین دانشجویان برای جمعآوری رزومه خود به دورههای کارآموزی روی میآورند زیرا استخدام بهطور کلی کند شده است. یکی از دانشجویان خانم «میتلر» ۷۰ درخواست کارآموزی به شرکتها ارائه کرد و تنها یک مصاحبه و یک پیشنهاد دریافت کرد.
همه شرکتها برنامههای کارآموزی خود را مسدود نکردهاند. شرکت «کاسیا» Kaseya، یک تامین کننده نرم افزار مستقر در «میامی»، حجم کلاس کارآموزی خود را در سال جاری دو برابر کرد و به ۲۴ نفر رساند. «اریک لوند»، رئیس بخش استخدام جهانی «کاسیا»، گفت: «درخواستها نیز دو برابر شد و روند را به شدت رقابتی نگه داشت».
«لزلی میتلر» میگوید: «برای اولین بار در چند سال گذشته، در واقع باید تلاش زیادی کنید تا شغلی بیرون دانشگاه نصیبتان شود، و من فکر میکنم که اوضاع در آینده بدتر میشود». «میتلر» معتقد است که این تغییر احتمالاً باعث میشود که دانشجویان بیشتر و بیشتری برای نقشهای کمتری رقابت کنند. چرا که تعداد فزایندهای از کارفرمایان به او میگویند که دیگر منابع لازم برای اجرای برنامههای کارآموزی را ندارند. آنها میگویند، ما فقط به کارکنان خود نیاز داریم و نمیتوانیم وقت آنها را برای دانشجویان بگذاریم.
نظر شما