اغلب کاربران فقط تیترها را می‌خوانند

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، به ویژه در فیسبوک، محتوای سیاسی را تنها بر اساس تیتر آن به اشتراک می‌گذارند، بدون اینکه مطلب را بخوانند. این رفتار که می‌تواند به گسترش اطلاعات نادرست کمک کند، اغلب از سوی کاربرانی صورت می‌گیرد که محتوا با عقاید سیاسی‌شان هم‌سو به نظر می‌رسد. پژوهشگران هشدار داده‌اند که این اشتراک‌گذاری سطحی ممکن است ناخواسته به کمپین‌های اطلاعات نادرست یاری رساند و خطر تضعیف اعتماد عمومی را افزایش دهد. پیشنهاد شده که پلتفرم‌ها با اعمال تدابیری، مانند هشدار درباره محتوای نادرست، کاربران را به دقت بیشتر در اشتراک‌گذاری مطالب ترغیب کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از لینکدین؛ سه نفر از هر چهار نفر در شبکه‌های اجتماعی در هنگام به اشتراک‌گذاری لینک‌های خبری مرتبط با محتوای سیاسی، معمولاً بیشتر از تیتر مطلب را نمی‌خوانند. کارشناسان می‌گویند این موضوع تا حدی تعجب‌آور و البته نگران‌کننده است.

پروفسور «اس. شیام سوندار»، استاد تأثیرات رسانه‌ای در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، هشدار می‌دهد که افرادی که بدون کلیک کردن محتوا را به اشتراک می‌گذارند، ممکن است ناآگاهانه به دشمنان خارجی که قصد ترویج تفرقه و بی‌اعتمادی را دارند، کمک کنند.

«سوندار»، نویسنده همکار این مطالعه که در تاریخ ۱۹ نوامبر در مجله Nature Human Behavior (طبیعت رفتار انسان) منتشر شده است، در ارتباط با این مسئله می‌گوید: «پردازش سطحی تیترها و خلاصه‌ خبرها می‌تواند خطرناک باشد، به‌ویژه اگر داده‌های نادرست را بدون بررسی به اشتراک بگذاریم.»

او افزود: «کمپین‌های اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده برای ایجاد شک و تردید یا اختلاف‌نظر در یک جامعه طراحی شده‌اند. گستردگی این تلاش‌ها در انتخابات سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ ایالات متحده روشن شد.»

پیش از این و در انگلستان هم پژوهش‌هایی در اینباره صورت گرفته بود. در سال ۲۰۱۸ مطالعه ۱۲۶۰۰۰ شایعه و اخبار نادرست که در طی ۱۱ سال در توییتر پخش شد بودند نشان داد که این اخبار سریعتر در میان کاربران پخش می‌شوند و بیشتر از اخبار حقیقی با افراد ارتباط پیدا می‌کنند.

تحلیل رفتار کاربران فیسبوک

در پژوهش جدید، برای درک بهتر محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، تیم تحقیقاتی سوندار بیش از ۳۵ میلیون پست عمومی را تحلیل کردند؛ این پست‌ها شامل لینک‌هایی است که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ در فیسبوک به اشتراک گذاشته شده است. این لینک‌ها شامل محتوای سیاسی از هر دو طیف سیاسی آمریکا هستند و مثل محتوای خنثی سیاسی، عمدتا بدون حتی یک کلیک به اشتراک گذاشته شده بودند.

اگرچه این مطالعه تنها بر فیسبوک متمرکز بود، اما محققان معتقدند که یافته‌های آن احتمالاً به دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز قابل تعمیم است. فرض بر این است که در پلتفرم‌های دیگر اوضاع می‌تواند حتی از این هم بدتر باشد.

پروفسور «جفری بیتی» از دانشگاه ادج هیل، معتقد است: «فردی که اطلاعاتی را به اشتراک می‌گذارد که دیگران قبلاً نشنیده‌اند صرف نظر از اینکه درست باشد یا نه، تصوری از موقعیت قدرتمند بودن را خواهد داشت.» او ادامه می‌دهد: «مردم می‌خواهند اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند که ارزش خبری دارد و به نوعی ارزش حقیقت داشتن و واقعیت داشتن خبر کمتر برایشان مهم است».

داده‌های ارائه‌شده توسط متا

این تحلیل با همکاری شرکت «متا»، شرکت مادر فیسبوک، انجام شده است. داده‌های مورد استفاده شامل اطلاعات جمعیتی و رفتارهای کاربران بوده است، از جمله این اطلاعات «میزان تعلق به صفحه‌های سیاسی» است که با شناسایی صفحاتی که کاربران دنبال می‌کنند، تعیین شده بود.

بر این اساس کاربران آمریکایی به پنج گروه دسته‌بندی شدند: «بسیار لیبرال»، «لیبرال»، «خنثی»، «محافظه‌کار» و «بسیار محافظه‌کار».

برای بررسی محتوای سیاسی در اخبار به اشتراک گذاشته شده محققان با استفاده از هوش مصنوعی اصطلاحات سیاسی موجود در محتوای لینک‌ها را شناسایی و طبقه‌بندی کردند و به آن‌ها بر اساس تعداد اشتراک‌گذاری‌ها از هر گروه سیاسی امتیاز دادند. آن‌ها به صورت دستی ۸۰۰۰ لینک را بررسی کرده و محتوای آن‌ها را به عنوان سیاسی یا غیرسیاسی دسته‌بندی کردند، سپس این داده‌ها الگوریتمی را آموزش دادند که توانست ۳۵ میلیون لینک را که بیش از ۱۰۰ بار توسط کاربران ایالات متحده به اشتراک گذاشته شده بودند، تحلیل کند.

یافته‌های کلیدی

این تحلیل نشان داد که در سطح فردی، یک الگو تکرار می‌شود: «چه لیبرال باشید یا محافظه‌کار، هرچه هم‌خوانی محتوای سیاسی با دیدگاه‌های کاربر بیشتر باشد، احتمال به اشتراک‌گذاری آن بدون کلیک کردن نیز بیشتر است.» این را «یوجین چو اسنایدر»، استادیار علوم انسانی و اجتماعی در موسسه فناوری نیوجرسی و نویسنده همکار این مطالعه گفت. او می‌افزاید: «افراد صرفاً چیزهایی را بازنشر می‌کنند که در نگاه اول با ایدئولوژی سیاسی‌شان سازگار به نظر می‌رسد، حتی آنها بدون اینکه متوجه شوند، گاهی ممکن است اطلاعات نادرست را به اشتراک بگذارند.»

«متا» همچنین داده‌هایی از یک سرویس بررسی حقایق شخص ثالث ارائه داد که بیش از ۲۹۰۰ لینک حاوی محتوای کذب را علامت‌گذاری کرده بود. به‌طور کلی، این لینک‌ها بیش از ۴۱ میلیون بار بدون کلیک به اشتراک گذاشته شده بودند.

بر اساس این مطالعه، ۷۷ درصد از این لینک‌ها توسط کاربران محافظه‌کار و ۱۴ درصد توسط کاربران لیبرال به اشتراک گذاشته شده بود؛ همچنین، ۸۲ درصد از این لینک‌های حاوی اطلاعات نادرست از منابع خبری محافظه‌کار بودند.

پیشنهادهایی برای کاهش اشتراک‌گذاری اخبار کذب

«سوندار» پیشنهاد می‌کند که پلتفرم‌های اجتماعی می‌توانند با اقدامات ساده‌ای مانند الزام کاربران به تأیید خواندن کامل محتوا قبل از اشتراک‌گذاری، این روند را محدود کنند.

او توضیح داد: «اگر پلتفرم‌ها هشدار دهند که ممکن است محتوا نادرست باشد و کاربران را مجبور به تأیید خطرات اشتراک‌گذاری کنند، احتمال دارد که کاربران قبل از بازنشر بیشتر فکر کنند.»

با این حال، این اقدامات جلوی کمپین‌های عمدی اطلاعات نادرست را نخواهد گرفت. «سوندار» در اینباره می‌گوید: «دلیل این اتفاق شاید این باشد که مردم با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستند و فرصت تأمل درباره آن را ندارند. امیدواریم مردم از این مطالعه بیاموزند و سواد رسانه‌ای و دیجیتالی خود را تقویت کنند و در نهایت نسبت به محتوایی که به اشتراک می‌گذارند آگاه‌تر عمل کنند.»

کد خبر: 76700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =