موج گرمای کشنده در مکزیک

در مکزیک، حداقل 125 نفر از ماه مارس بر اثر دمای بالا جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که رکورد در هندوراس و گواتمالا شکسته شده است. این موج گرما که در گذشته تنها یک بار در زندگی هر شهروندی تجربه می‌شد، اکنون بارها و بارها اتفاق می‌افتد. تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که بحران آب و هوایی در این منطقه احتمال وقوع امواج گرما در طول روز را سی و پنج برابر افزایش می‌دهد، «سازمان جهانی آب و هوا» با تجزیه و تحلیل در اینباره نشان می‌دهد که احتمال افزایش ۲۰۰ برابری ناشی از گرم شدن کره زمین وجود دارد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از Elpais؛ طی دو ماه گذشته، مکزیک یکی از شدیدترین امواج گرمایی ثبت شده را تجربه کرده است. در اواخر ماه مه، در منطقه کوندواکان در شمال ایالت تاباسکو، بیش از ۱۵۰ میمون زوزه‌کش مردند، احتمالا به این دلیل که نمی‌توانستند خود را با دمای بالا وفق دهند. اما در کل مکزیک، از مارس ۲۰۲۴، حداقل ۱۲۵ مورد مرگ ناشی از گرما و ۲۳۰۸ مورد گرمازدگی گزارش شده است و حداکثر دمای ثبت شده در مکزیک ۱۲۵ درجه فارنهایت است که در ۱۳ ژوئن در شبه جزیره «یوکاتان»، در جنوب مکزیک به ثبت رسیده است.

البته وضعیت در کشورهای همسایه خیلی متفاوت نبود. رکوردهای جدیدی برای دمای بالا به صورت ماهانه در گواتمالا و هندوراس ثبت شده است. از سوی دیگر تجزیه و تحلیل اخیر انجام شده توسط «سازمان جهانی آب و هوا» (WWA) توضیح می‌دهد که در جنوب غربی ایالات متحده، «بیش از ۳۴ میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که هشدار گرما دریافت کرده‌اند و ده‌ها نفر در تجمعات سیاسی اخیر دچار گرمازدگی شده‌اند». همچنین این پروژه دانشگاهی هشدار می‌دهد که به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی، امواج گرمای مرگبار ۳۵ برابر بیشتر در آمریکای شمالی و مرکزی رخ می‌دهد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی، دکتر «فریدریک اتو» از «سازمان جهانی آب و هوا» توضیح داد که ماموریت این گروه از دانشمندان پاسخ دادن در سریع ترین زمان ممکن به سوالی است که در طول یک رویداد شدید آب و هوایی مطرح می‌شود؛ تغییرات آب و هوایی چه نقشی ایفا می‌کنند؟

با نگاهی به موج گرمای اخیر که در سراسر این منطقه تجربه شده، همه چیز نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی نقش مهمی در حیات منطقه ایفا کرده است. تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که بحران آب و هوایی در این منطقه احتمال وقوع امواج گرما در طول روز را سی و پنج برابر افزایش می‌دهد، «سازمان جهانی آب و هوا» با تجزیه و تحلیل در اینباره نشان می‌دهد که احتمال افزایش ۲۰۰ برابری دما، ناشی از گرم شدن کره زمین وجود دارد. برای رسیدن به این نتیجه، تیم تحقیقاتی «سازمان جهانی آب و هوا» شامل محققانی از مکزیک، پاناما، هلند، بریتانیا، ایالات متحده و سوئد، پنج روز را با حداکثر دمای (روز و شب) که منطقه در ماه‌های مه و ژوئن تجربه کرده بود، بررسی کردند. آنها مدلی را اجرا کردند تا دریابند چگونه این رفتار می‌تواند تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گیرد.

در طول آن دوره پنج روزه، حداکثر دما به طور متوسط ‌۱.۴ درجه سانتیگراد در روز و ۱.۶ درجه سانتیگراد در شب بالاتر بود. «ایزدین پینتو» محقق موسسه هواشناسی سلطنتی هلند و یکی از نویسندگان همکار این مطالعه توضیح می‌دهد: «باید به خاطر داشته باشیم که این میانگین برای منطقه آمریکای شمالی و مرکزی است؛ در برخی از مناطق مکزیک، رکوردهای گرمای غیرمعمول‌تری وجود دارد که در آن تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش دمای ۲ درجه سانتی‌گراد شده است».

او ادامه می‌دهد: «بر اساس این تحلیل می‌توان گفت که در اوج بحران هستیم. در سال ۲۰۰۰، انتظار می‌رفت که چنین گرمای شدید در منطقه در ماه‌های مه و ژوئن هر ۶۰ سال یک بار رخ دهد. یعنی یک فرد فقط یک بار در طول زندگی خود باید با این سناریو روبرو شود. اما با گرم شدن زمین، تخمین زده می‌شود که این دماها هر ۱۵ سال یک بار تکرار شود. این بدان معنی است که یک فرد در طول زندگی خود پنج تا شش بار دمای بالا و کشنده را تجربه خواهد کرد».

آمریکای مرکزی آماده نیست

دانشمندان می‌گویند که گرمای شدید منطقه توسط عوامل متعددی ایجاد شده است. در این گزارش آمده است: «این منطقه تحت یک چتر بزرگ با فشار بالای هوا قرار گرفته است که به عنوان گنبد حرارتی شناخته می‌شود. در این میان مکزیک، خشکسالی‌ای را تجربه می‌کند که اجازه رطوبت به خاکش را نمی‌دهد. این امر چیزی را ایجاد خواهد کرد که به عنوان یک حلقه بازخورد شناخته می‌شود، یعنی گرما خشکسالی را بدتر می‌کند، که به نوبه خود گرمای بدتری را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، هر دو اقیانوس آرام و اطلس دمای سطحی بالاتر از میانگین را ثبت کردند، که منجر به افزایش رطوبت خواهد شد و افزایش رطوبت با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه منجر به افزایش دمای و سختی بیشتر خواهد شد.

اما چیزی که این وضعیت را مهلک کرد این است که هیچ سیاست، برنامه سازگاری یا آمادگی برای مقابله با این دماها وجود ندارد. «کارینا ایزکویردو»، مشاور شهری منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب صلیب سرخ ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: «در مکزیک و آمریکای مرکزی، هیچ حکمرانی در مواجهه با امواج گرما برنامه ندارد و توانایی انطباق سیستم‌های الکتریکی که به شدت تحت تأثیر گرما قرار گرفته‌اند پایین است. برای مثال، از جمله چیزهایی که مورد انتظار است که حکمرانان منطقه برای آن برنامه داشته باشند، محافظت از جمعیت‌های آسیب‌پذیر، مانند نوزادان و افراد بالای ۶۰ سال است که بیشتر در معرض گرما هستند. همچنین نیاز به سیاست‌هایی برای حمایت از کارگران سیار و روستایی در هنگام مواجهه با دمای بالا وجود دارد». «ایزکویردو» پیشنهاد می‌دهد که در کوتاه‌مدت، تغییر برنامه‌های مدرسه و ساعات کار می‌تواند برای جلوگیری از موج گرما به عنوان راه‌حل سریع مورد استفاده قرار بگیرد.

با این حال، نگران‌کننده‌ترین چیز این است که گرما کشنده‌تر می‌شود. اگرچه تاکنون ۱۲۵ مورد مرگ در مکزیک ثبت شده است، اما احتمال دارد که نه تنها در این کشور، بلکه در سراسر آمریکای شمالی و مرکزی تلفات بسیار بیشتری وجود داشته باشد که گزارش نشده است. مرگ و میرهای ناشی از گرما همیشه به عنوان گرمازدگی گزارش نمی‌شود. اما علاوه بر میزان افزایش مرگ و میر، گرما به ویژه زمانی که با تغییرات آب و هوایی تشدید شود منجر به یک بحران بهداشت عمومی در جامعه خواهد شد. در واقع گرمای شدید نرخ بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و کلیوی را افزایش می‌دهد و تهدید ثبات شبکه برق رسانی، جوامع و امکانات مراقبت‌های بهداشتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کد خبر: 72375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =