غول دخانیات دنیا متهم به دخالت در پژوهش‌های دانشگاهی شد

شرکت تنباکو «فیلیپ موریس» متهم به «دستکاری علم برای کسب سود» از طریق تأمین مالی تحقیقات و کار حمایتی با دانشمندان است. این شرکت چندملیتی متهم شده است که برای جذب غیرسیگاری‌ها به محصول تنباکوی گرمایشی خود (سیگار الکترونیکی) به یک شرکت واسطه کمک مالی کرده تا از آن طریق بر نتایج یک پژوهش علمی به نفع خود استفاده کند. مقاله‌ای که منجر به رسوایی شرکت «فلیپ موریس» شده است، بر اساس ۲۴ سند فاش شده از خود شرکت قرار دارد که در آن مراودات مالی درباره پژوهش‌ها و همچنین موارد دیگر اعتمادسازی نسبت به محصول این شرکت مشاهده می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از گاردین؛ شرکت تنباکو «فیلیپ موریس اینترنشنال» متهم به «دستکاری علم برای کسب سود» از طریق تأمین مالی تحقیقات و کار حمایتی با دانشمندان است.

علاوه بر این اتهام کمپین‌های تبلیغاتی افشاگرانه می‌گویند که اسناد فاش شده از «فیلیپ موریس اینترنشنال» و شعبه ژاپنی آن برنامه‌هایی را برای هدف قرار دادن سیاستمداران، پزشکان و بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی این شرکت چندملیتی برای جذب غیرسیگاری‌ها به محصول تنباکوی گرمایشی خود (سیگار الکترونیکی) نشان می‌دهد.

این محصول شرکت «فیلیپ موریس» که IQOS نام دارد در ژاپن بازار خوبی به دست آورده است. سازمان‌ها و انجمن‌های توقف دخانیات که ناظر صنعت دخانیات ژاپن هستند، می‌گویند به «فیلیپ موریس» مشکوک هستند که همین روش کلاهبردارانه را در جای دیگری اعمال کند.

مقاله‌ای از محققان گروه تحقیقاتی کنترل دخانیات در دانشگاه باث بیان کرد که فیلیپ موریس ژاپن (PMJ) از طریق یک سازمان تحقیقاتی شخص ثالث، مطالعه‌ای را در دانشگاه کیوتو در زمینه ترک سیگار تامین مالی کرده است. دخالت این شرکت در این مطالعه علمی در زمان ارائه نتایج آن در یک کنفرانس علمی در یونان در سال ۲۰۲۱ مشخص شد.

بر اساس شواهد «فیلیپ موریس» ماهانه حدود ۲۰هزار پوند به یک موسسه مشاوره علوم زیستی که توسط یک استاد دانشگاه توکیو اداره می‌شود، برای کارهایی مانند ترویج علم و محصولات خود در پرداخت می‌کند. ، یکی از کارمندان «فیلیپ موریس» ادعا کرد که در یک ایمیل داخلی به آنها گفته شده است که «موضوع را مخفی نگه دارند».

مقاله‌ای که در ژورنال «تحقیقات دخانیات» ژاپن به نام «استاپ» (STOP) منتشر شده است و منجر به رسوایی شرکت «فلیپ موریس» شده، بر اساس ۲۴ سند فاش شده شرکت، بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۰ این ادعا را مطرح می‌کند.

پژوهشگران در این‌باره گفته‌اند که: «فعالیت‌های اینچنینی این شرکت شبیه استراتژی‌های شناخته شده برای تأثیرگذاری بر رفتار، انتشار و دسترسی به علم و پنهان کردن فعالیت‌های علمی است».

دکتر سوفی برازنل، یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «دستکاری علم برای کسب سود به همه ما آسیب می‌زند، به‌ویژه سیاست‌گذاران و مصرف‌کنندگانی که سعی در تصمیم‌گیری بالقوه برای تغییر زندگی دارند. این امر سیاست‌های بهداشت عمومی را تضعیف و گمراه می‌کند و در عین حال استفاده گسترده از محصولات مضر را تشویق می‌کند». برازنل گفت که اسناد فاش شده ادعاهای «فلیپ موریس» مبنی بر انجام تحقیق «علمی شفاف» را تضعیف می‌کند و خواستار اصلاحات در بودجه و مدیریت تحقیقات دخانیات «برای محافظت از علم در برابر منافع شرکت‌های بزرگ» شد.

نشریه «استاپ» در گزارش جداگانه‌ای درباره فعالیت‌های بازاریابی این شرکت، بر اساس اسناد فاش شده، ادعا می‌کند که به نظر می‌رسد «فلیپ موریس» برای گرفتن مجوز مصرف سیگار الکترونیکی خود در مکان‌هایی که سیگار ممنوع است، لابی می‌کند. به گفته این نشریه گروه‌هایی از جمله گروه‌های پزشکی و بیمارستانی، و آژانس مدیریت آتش‌سوزی و بلایای ژاپن، همگی هدف درخواست تأییدیه‌هایی قرار گرفتند که از آنها درخواست دارد تا «سیگار شرکت فلیپ موریس را ارگانیک و بی‌خطر جلوه دهند».

«خورخه آلدی»، مدیر انجمن Stop، گفت که یافته‌ها با اظهارات «فیلیپ موریس» که نشان می‌دهد «سیگار الکترونیک» آنها فقط افراد سیگاری بزرگسال را هدف قرار داده است، در تضاد است. او گفت: «به نظر می‌رسد که جامعه هدف فیلپ موریس بسیار فراتر از آن چیزی است که بیان کرده‌اند». این افشاگری به شواهد بسیاری که اعتبار ادعاهای علمی «فیلیپ موریس» درباره سیگار جدیدشان زیر سؤال می‌برد، وزن زیادی داده است.

«خورخه آلدی» معتقد است این اقدام «فیلپ موریس» به طرز نگران‌کننده‌ای، به الگوی گسترده‌تری از تاکتیک‌های فریبنده اشاره می‌کند که زمینه‌ای را برای فصل تازه همه‌گیری تنباکو فراهم می‌سازد. او می‌گوید: «برای مثال، هدف این شرکت برای حضور در المپیک توکیو بازتاب یک تاکتیک صنعتی شناخته شده برای تبلیغ محصولات اعتیادآور و مضر دخانیات در رویدادهای ورزشی است؛ مرتبط کردن این محصولات با سلامتی، گمراه کردن مصرف کنندگان، و فراهم کردن دسترسی آن برای کودکان و جوانان است».

یکی از سخنگویان «فیلیپ موریس» دراینباره گفت: «این یک داستان عجیب دیگر از سازمانی است که بیشتر به انتقاد از شرکت ما علاقه‌مند است تا کمک به کاهش آسیب سیگار». این سخنگو مدعی شد که «مانند هر شرکت چندملیتی با مقررات سختگیرانه، «فیلیپ موریس» نیز به طور مرتب به دنبال به اشتراک گذاشتن مواضع خود در مورد مسائلی است که بر مصرف کنندگان، شرکت و جوامع ما تأثیر می‌گذارد. نه تنها این نوع تعامل کاملاً قانونی و مناسب است، بلکه برای سیاستگذاری‌های فراگیر نیز ضروری است.»

کد خبر: 72260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =