افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستانی خراسان‌شمالی از ۴۴ به ۷۵‌درصد

خراسان‌شمالی به‌واسطه زندگی اقوام مختلف در این استان به عنوان «گنجینه فرهنگ‌ها» شناخته می‌شود. وجود کارخانه‌های پتروشیمی، صنعتی، برق و سیمان در کنار محصولات کشاورزی و دامی، زمینه مشاغل و معیشت مردم این خطه و پوشش بیمه‌ای آن‌ها را فراهم کرده است. از میان جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان، ۳۸۰‌هزار نفر در جمع خانواده تأمین‌اجتماعی قرار دارند که ۳۷‌درصد نفوس انسانی استان را شامل می‌شود. دکتر سعید صدرمنش، مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان خراسان‌شمالی ضمن تشریح اقدامات و برنامه‌های این مدیریت، استقبال مردم از درمان تأمین‌اجتماعی را چشمگیر توصیف کرد که در نتیجه آن میزان اشغال تخت بیمارستان بجنورد در سال‌های اخیر با دو برابر افزایش به ۷۵‌درصد رسیده است. او با دارا بودن ۱۳ سال سابقه فعالیت در عرصه پزشکی، از سه سال قبل در کسوت مدیردرمان استان، خدمت‌رسانی می‌کند. شرح این گفت‌وشنود را در ادامه می‌خوانید:

تعداد مراکز درمانی ملکی و طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی استان چقدر است؟

در مجموعه مراکز تحت نظر این مدیریت، یک بیمارستان ۱۱۸تختخوابی با عنوان ثامن‌الائمه (ع) بجنورد وجود دارد. همچنین دو درمانگاه تخصصی در شهرستان‌های شیروان و اسفراین و یک درمانگاه عمومی در گرمه و جاجرم تحت‌پوشش این مدیریت فعالیت می‌کنند. در حوزه درمان غیرمستقیم با حدود ۴۸۰ مرکز درمانی شامل بیمارستان، درمانگاه، مراکز پاراکلینیک و پزشکان طرف قرارداد هستیم.

خدمات بخش‌های کلینیک و پاراکلینیک مراکز درمانی چه مواردی را دربر می‌گیرد؟‌

بیمارستان ثامن‌الائمه(ع) به عنوان یک مرکز جنرال، چهار بخش اصلی اطفال، داخلی، زنان و جراحی عمومی دارد. همچنین بخش‌های ویژه (NICU) و (ICU) این مرکز نیز فعال است. باید اشاره کنم که (ICU) بیمارستان سال گذشته راه‌اندازی و به مجموعه خدمات این مرکز افزوده شد. بخش‌های اورژانس و بلوک زایمان دیگر امکانات بیمارستان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن بیمارستان یک درمانگاه تخصصی دارد که بیماران سرپایی را پذیرش می‌کند. در این درمانگاه خدمات آندوسکوپی، دیالیز و سی‌تی اسکن عرضه می‌شود. دستگاه ام‌آرآی نیز خریداری شده که در مرحله جانمایی برای استقرار قرار دارد. خدمات تست ورزش و اکو از دیگر امکانات درمانی موجود در بیمارستان به حساب می‌آید.

چه تعداد نیروی انسانی در مجموع مراکز درمانی آن مدیریت فعالیت دارند و در این حوزه با چه کمبودهایی مواجه هستید؟

حدود ۶۰۰ نفر در مجموعه این مدیریت مشغول به فعالیت هستند. از میان آن‌ها ۱۳۴ پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک، اعم از استخدامی و قراردادی ارائه خدمت می‌کنند که ۷۵ پزشک در بیمارستان حضور دارند. هرچند کمبود پزشک، مسئله‌ای فراگیر به‌ویژه در استان‌های کمتر توسعه یافته به‌شمار می‌رود، اما به دلیل تعامل مناسب این مدیریت با دانشگاه علوم پزشکی موفق به جذب مناسب فعالان رشته‌های تخصصی شدیم. فرآیند دعوت به‌همکاری از سال ۹۹ که در آن زمان به عنوان رئیس بیمارستان مشغول به فعالیت بودم، آغاز شد و توانستیم متخصص داخلی مغزواعصاب، ۶ متخصص داخلی، ۱۶ متخصص زنان و حتی جراح مغزواعصاب را به گروه درمانی مراکز ملکی اضافه کنیم. با به‌کارگیری جراح‌ مغزواعصاب، عمل‌های ارتوپدی مانند تعویض مفصل زانو که در استان‌های کوچک، کمتر انجام می‌شود، در بیمارستان ما آغاز شد. ‌درصدد هستیم تا تعویض مفصل شانه را هم اضافه کنیم. همان‌طور که می‌دانید، وسایل جراحی عمل‌های ارتوپدی مانند پروتزها بسیار گران است که این اقلام به‌صورت رایگان برای بیماران فراهم می‌شود. در مورد سایر نیروهای کادر درمان، بحث کمبود نیرو وجود دارد که سال گذشته طی برگزاری آزمون استخدام، ۸۰ نفر دعوت به همکاری شدند. اکثر این افراد، بومی استان هستند و با اهداف ایجاد اشتغال در منطقه و احساس قرابت با مردم برای خدمت‌رسانی بهتر، گزینش شده‌اند. امسال نیز مجوز استخدام ۴۷ نیروی انسانی را در آزمون اخیر سازمان اخذ کرده‌ایم تا به کادر درمان بپیوندند.

عملکرد مراکز درمانی از منظر آماری چگونه است؟

در این حوزه ارقام بسیار خوبی به ثبت می‌رسد؛ به نحوی که در بخش درمان سرپایی، روزانه در بیمارستان ثامن‌الائمه(ع) ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر، درمانگاه اسفراین ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر، درمانگاه شیروان، ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر و درمانگاه گرمه و جاجرم ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر از خدمات ویزیت بهره‌مند می‌شوند. سال گذشته در مجموع مراکز درمانی سرپایی ۸۲۰‌هزار مورد ویزیت سرپایی ارائه شده است. در بخش بستری بیمارستان بجنورد نیز ماهانه به‌طور متوسط حدود ۱۰۰۰ نفر پذیرش می‌شوند. در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲‌هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات بستری بیمارستان، استفاده کردند.

ارزش و جایگاه خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای پاسخ به این سؤال باید بگویم، خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی با اقبال مردم مواجه می‌شود و علت آن ناشی از عوامل گوناگونی است که قبل از هرچیز به راهبردهای مدیریتی سازمان و عملکرد مدیریت درمان و همکاران ما مربوط می‌شود. ازجمله می‌توان به اجرای طرح ارتقای هتلینگ اشاره کرد که با هدف برقراری عدالت در درمان تحقق یافت. در این راستا، بخش‌های مختلف بیمارستان علاوه بر توسعه، بازسازی و بهسازی شده و امکان خدمت‌رسانی به بیماران در فضایی استاندارد به‌وجود آمده است. موفقیت در اجرای این طرح به‌شکلی بود که بخش‌های بستری بیمارستان ما به عنوان یک برند در سازمان معرفی می‌شود. در نتیجه اقدامات فوق، شاهد استقبال چشمگیر بیمه‌شدگان از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی هستیم تا حدی که ضریب اشغال تخت بیمارستان از حدود ۴۴‌درصد در سال ۱۳۹۸ به ۷۵‌درصد در سال ۱۴۰۲ ارتقا یافت که نشان از افزایش دو برابری دارد. علاوه بر آن یک‌سری اصلاحات و تمهیدات خدماتی مانند آموزش کادر درمان در زمینه تعامل با بیماران، بهره‌مندی از پزشکان مجرب و نامی و سرویس‌دهی مناسب به منظور بهبود کیفیت به اجرا درآمده است. دامنه استقبال از خدمات بیمارستان، حتی به سایر افراد کشیده شده و برخی بیمه‌شدگان غیرسازمانی، بیمه‌های تکمیلی و حتی گردشگران خارجی از خدمات جراحی ما بهره‌ می‌برند. اخیراً نیز استاندار آخال ترکمنستان به دلیل جراحی‌های موفق هموطنان خود در بیمارستان بجنورد، برای توسعه همکاری از این مرکز بازدید کرد.

برنامه‌های آینده و طرح‌های توسعه آن مدیریت شامل چه مواردی است؟‌

با توجه به قرار داشتن استان در گروه مناطق کمتر توسعه‌یافته، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آینده ما را توسعه خدمات درمانی تشکیل می‌دهد. با افتتاح درمانگاه تخصصی بیمارستان بجنورد در یک سال‌ونیم گذشته به مساحت ۴۶۰۰ مترمربع، حجم مراجعه روزانه به این مرکز افزایش یافته است. در نتیجه نیازمند احداث یک درمانگاه اقماری برای پاسخگویی شایسته به بیماران هستیم. همچنین توسعه مراکز درمانی سرپایی شهرستان‌ها در راستای برقراری عدالت درمانی از دیگر برنامه‌هایی است که پیگیری می‌کنیم. براین اساس، احداث ساختمان جدید درمانگاه شیروان در دست اقدام قرار دارد که برای اخذ مجوز آن منتظر بازدید مسئولان سازمان از مرکز مذکور هستیم. همچنین مجوز احداث ساختمان جدید درمانگاه‌های «مانه و سملقان» و درمانگاه «گرمه و جاجرم» صادر شده که عملیات ساختمانی آن‌ها به‌زودی آغاز می‌شود. یکی دیگر از برنامه‌های ما، توسعه مرکز بستری است. با توجه به عمومی بودن بیمارستان بجنورد، ضرورت افزایش بخش‌های تخصصی وجود دارد. به این منظور از سازمان درخواست کرده‌ایم تا در زمینه اجرای این طرح، همکاری لازم را داشته باشد.

با چه چالش‌های حرفه‌ای مواجه هستید؟

یکی از مسائل کنونی مراکز درمانی ما مربوط به تشکیلات نیروی انسانی است. تشکیلات فعلی، سال‌ها قبل تعیین شده و اکنون با افزایش خدمات و تعداد مراجعه‌کننده‌ها، باید به‌روزرسانی شود. برخی مواقع هنگام جذب نیرو، به دلیل نبود ردیف تشکیلاتی با محدودیت مواجه می‌شویم. همچنین در زمینه ناظر بیمارستانی مراکز طرف قرارداد در تنگنا قرار داریم. بحث کمبود پزشکان متخصص در استان هم هست. هرچند با تمهیدات سازمان، گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ایم، اما مسئله کمیت پزشکان نسبتاً به‌چشم می‌خورد.

کد خبر: 72103

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =