عوارض استفاده از کورتن ها

کورتون‌ها مجموعه داروهای هستند که جهت کاهش التهاب و بهبود سیستم ایمنی در بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه این دارو جایگاه خاصی در پزشکی نوین به خود اختصاص داده‌اند به طور مصنوعی در درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله آسم، آرتریت، لوپوس (بیماری که سیستم ایمنی به بافت‌ها و اندام‌های خودی حمله می‌کند) و سرطان استفاده می‌شوند. داروهای کورتونی همانقدر که در درمان بیماری ها موثر و مفید هستند، دارای عوارض جانبی متعددی نیز هستند . به طور کلی این عوارض یکی از مهم‌ترین موضوعات قابل بحث در دنیای پزشکی است که نباید از آن غافل شد. به طور کلی عوارض مصرف این دسته داروها را به عوارض بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم‌بندی می‌کنند که عوارض طولانی مدت آن شامل : پوکی استخوان ، آب مروارید و گلوکوم،آتروفی عضلانی و افزایش خطر عفونت است. مصرف خودسرانه دارو های کورتنی ما را بر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با دکتر مهشید روغنی ها – دارو ساز که در پی می آید .

دارو های حاوی کورتن چه داروهایی هستند؟

دارو های استروییدی یا همان کورتونها داروی محرک کورتیزول هستند که هورمون ضد التهاب طبیعی در بدن هستند و از غددفوق کلیوی یا آدرنال ترشح می شود . کورتون ها گروه بزرگی از داروهای مختلف را تشکیل می دهند که اسامی متنوعی دارند که مشهورترین آنها آمپولهای بتا متازون ،دگزامتازون ، پماد هیدروکورتیزون قطره چشمی بتا متازون و قرص پردنیزولون هستند . داروهای کورتونی مثل پردنیزون، هورمون هستند، مصرف آن‌ها می‌تواند سطح سایر هورمون‌ها را در بدن تحت تاثیر قرار دهد. مصرف این دارو در درازمدت به‌علت وجود بیماری و نیاز به کاهش التهاب در بدن ضروری است. اما وقتی این دارو با سایر هورمون‌های بدن ایجاد تداخل می‌کند، چرخه‌ی قاعدگی به هم می‌ریزد. این تداخل‌های هورمونی همچنین می‌توانند منجر به مشکلات مختلفی در زمینه احساسی و خلق و خو شوند. برای مثال، نوسانات خلقی زیاد، افسردگی شدید، اضطراب و سایر علائم مرتبط با خلق، از جمله عوارض مصرف کورتون در زنان هستند.

همه این دارو ها یا خاصیت مشترک دارند و آن هم مقابله با التهاب در بدن است . به طور کلی التهاب عبارتست از : قرمزی ، گرمی ، سفتی و احساس سوزش بدنبال بریدگی یا زخم شدن پوست . دسته بزرگی از بیماری ها مانند آرتریت ها و آرتروز ها جزو بیماری هایی التهابی هستند . التهاب باعث حذف سریع عفونت از بدن می شود ولی گاهی شدت آن به قدری زیاد است که باعث آسیب رساندن به اعضای طبیعی بدن می شود . از این رو دارو های موسوم به کورتون برای مهار التهاب مناسب هستند .

دارو های کورتن بیشتر برای درمان چه بیماری هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

کسانی که به بیماری آرتریت روماتوییدو یا لوپوس مبتلا هستند با استفاده از کورتن التهابشان مهار می شود از اینرو درد شان هم کنترل می شود . بیماری آسم یکی دیگر از شایع ترین بیماری هایی است که پدیده التهاب در تشدید آن نقش مهمی دارد . در این بیماری نیز از داروهای کورتون استفاده می کنند . استفاده دیگر دارو های کورتونی جلوگیری از رد پیوند است . پس از پیوند اعضا ء ( مثل پیوند کلیه ) استفاده از این داروها بسیار توصیه می شود .

لطفا در مورد مصرف خودسرانه از دارو های کورتنی هم توضیحاتی بفرمایید؟

بسیاری از مردم خصوصا در شهر های کوچک با در دست داشتن آمپولهای کورتنی برای انواع کمر درد ها ، درد مفاصل و حتی درد های نامربوط به دردهای مفصلی به طور مداوم و پراکنده استفاده می کنند . متاسفانه این داروها ( خصوصا شکل تزریقی آنها ) در جامعه ما مورد سو ء مصرف قرارمی گیرد . برخی از پزشکان برای درد زانو ( که عمدتا در سنین کهولت بر اثر آرتروز بوجود می آید ) این دارو ها را با فواصل زمانی کوتاه تجویز می کنند و توقف و مهار کوتاه مدت درد باعث رضایت خاطر موقت بیمار می شود و پس از حذف تاثیر دارو بیمار مجددا آن را در خواست می کند . در شرایط خاصی هم شکل های تزریقی این دارو ها به داخل مفاصل و زیر پوست قابل ترزیق است ولی باید این کار توسط پزشک مجرب و تنها در صورتی انجام شود که وی نیاز به این عمل داشته باشد .

دارو های کورتنی دارای چه عوارضی هستند؟

مصرف مداوم این دارو ها باعث پوکی استخوان ، تجمع آب در بدن و افزایش وزن و گاهی بروز آب مروارید در چشم می شوند . از دیگر مضرات کورتون می توان به تورم بدن، سردرد، سرگیجه، افسردگی، هیجان پذیری، ناراحتی معده، افزایش فشار خون، تشنگی شدید، اختلال در قاعدگی و برهم ریختگی خواب را می توان نام برد. از این رو مصرف این دارو ها باید طبق نظر پزشک و به آهستگی قطع شود . مگر در مواردی مانند پیوند اعضا ء که مصرف آن باید به طور دایمی باشد . نکته مهم این است اشخاصی که به طوردایم از این دارو ها استفاده می کنند حق ندارند به ناگهان آن راقطع کنند باید این کار را به آهستگی و به طور تدریجی تحت نظر پزشک انجام دهند. زیرا باید به غده آدرنال فرصت داد تا به الگوی ترشح نرمال خود برگردد. علایم ترک مصرف این داروها عبارتند از : ضعف ، خستگی ، کاهش اشتها ، کاهش وزن ، تهوع ، استفراغ ، اسهال و شکم درد که می توانند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کنند .

لطفا در مورد مصرف پماد های حاوی کورتن هم توضیحاتی بفرمایید؟

این پماد ها ترکیبات ساختنی حاوی مواد کورتنی هستند و در صورت تداوم مصرف ،باعث براق ، نازک و شکننده شدن پوست می شوند از این رو نباید به طور دایم خصوصا روی پوست نواحی ظریف ملنند صورت استفاده شود .

از به کار بردن این پماد ها روی پوست نوزادان و شیر خواران حتی المقدور اجتناب کنید .

این پماد ها انواع مختلف و قدرت متفاوتی دارند . مثلا قدرت پماد هیدرو کورتیزون در مقایسه با پماد بتا متازون بسیار کم است از این رو باید از به کار بردن پماد های قوی روی پوست نواحی ظریف مانند پلک و صورت خودداری کرد مگر ضایعه پوستی به گونه ای باشد که دارو توسط پزشک مربوطه تجویز شده باشد . به بیان دیگر هر کدام از پماد های کورتنی برای پوست ناحیه خاصی از بدن مناسب است و مشورت با متخصصین پوست در این خصوص الزامی است .

کد خبر: 73608

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =