اهداف خود را آگاهانه انتخاب کنید

سپهر چاچی، فرزند دکتر کاظم چاچی، فوق تخصص غدد بیمارستان تأمین‌اجتماعی هفده شهریور مشهد در سی‌پنجمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی ۲۰۲۴ قزاقستان در قالب تیم دانش‌آموزی ایران، موفق به اخذ مدال نقره این مسابقات شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سپهر چاچی که متولد ۱۳۸۴ است، موفقیت خود را مرهون حمایت خانواده، کادر آموزشی و تلاش و کوشش خود می‌داند و معتقد است احساس رضایت‌مندی درونی افراد برای رسیدن به هدف، پیروزی را معنا می‌بخشد و تاکید می‌کند؛ اهداف باید آگاهانه انتخاب شود.

او در دوره دبیرستان در رشته تحصیلی علوم تجربی در دبیرستان تیزهوشان مشغول به تحصیل بود و در این المپیاد که به میزبانی آستانه قزاقستان از ۱۷ تا ۲۴ تیر امسال برگزار شد، مدال نقره این مسابقات را کسب کرد.

چاچی انگیزه خود را برای شرکت در این دوره رقابتی، علاقه شخصی خود به رشته زیست‌شناسی بیان می‌کند و روند حضور خود را در این المپیاد چنین شرح می‌دهد: «سال نهم تحصیلی به دلیل علاقه‌ای که به رشته زیست‌شناسی داشتم، در دپارتمان المپیاد زیست‌شناسی مشهد شرکت کردم و در کنار دروس تحصیلی، کتب آموزشی و منابع عمومی و تخصصی زیست‌شناسی را نیز منطبق با برنامه‌های دپارتمان مذکور مطالعه می‌کردم.»

وی که پس از اخذ مدال طلای المپیاد زیست‌شناسی کشوری پس از یک رقابت فشرده، موفق به حضور در المپیاد جهانی این رشته شده است، درباره مراحل المپیاد کشوری، می‌گوید: «در مرحله اول این مسابقات ۱۲۰۰ نفر قبول شدند. سه ما بعد مرحله دوم برگزار شد و طی این مرحله ۴۰ نفر موفق به ورود به مرحله بالاتر شدند و طی یک دوره دو ماهه از میان تعداد پذیرفته‌شدگان، ۸ نفر مدال طلای کشوری را به‌دست آوردند. در مرحله نهایی نیز از میان ۸ مدال آور طلا ۴ نفر طی برگزاری مسابقات برای تیم ملی انتخاب شدند و در المپیاد جهانی شرکت کردند.»

به گفته چاچی تنها دوبار شانس ورود به المپیاد کشوری دانش‌آموزی وجود دارد و در نتیجه رقابت برای شرکت در این دوره مسابقات بسیار تنگاتنگ بود.

مدال‌آور المپیاد جهانی زیست‌شناسی، درباره نحوه برنامه‌ریزی برای شرکت در المپیاد کشوری و سپس جهانی در کنار آموزش‌های تحصیلی، می‌گوید: «سال دهم تحصیلی حجم مطالعات المپیاد کمتر بود؛ در نتیجه موفق شدم نمره‌های دروس مدرسه را تا حد قابل قبولی بالا نگه دارم اما در سال یازدهم، بیشترین وقتم برای مطالعات المپیاد صرف می‌شد و از طرفی بار دروس تحصیلی را نیز بردوش داشتم.»

چاچی شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی را همراه با پذیرش ریسک بیان می‌کند و از این‌رو حمایت خانواده خود را در کسب این موفقیت بسیار چشمگیر می‌داند: «المپیاد به تیغ دو لبه معروف است؛ زیرا اگر کسی نتواند موفق به کسب مدال شود، در عمل دو سال از سایر دانش‌آموزانی که خود را برای کنکور آماده می‌کنند، عقب می‌افتد. کلاس دهم نتوانستم مدال المپیاد را کسب کنم و تردید داشتم که این مسیر را طی کنم یا به سمت آمادگی کنکور بروم. به‌خود می‌گفتم، نکند موفق نشوم و احساس یاس و ناامیدی داشتم؛ اما وقتی حمایت خانواده‌ام را با هدف اولیه خود همسو دیدم، مصمم شدم که راه المپیاد را ادامه دهم.»

او موفقیت را احساس رضایت‌مندی درونی افراد برای رسیدن به هدف، توصیف می‌کند: «معتقدم، موفقیت فراتر از کسب نمره عالی یا کسب مقام است؛ هر فردی که بتواند در مسیر اهداف خود حرکت کند و از تلاش خود رضایت‌مند باشد، فرد موفقی است.»

مدال‌آور المپیاد جهانی زیست‌شناسی، به دانش‌آموزان و هم‌سن و سال‌های خود توصیه می‌کند: «اگر در مسیر اهداف خود به مانع برخوردند، دست از تلاش برندارند و با جدیت به کار خود ادامه دهند. در این صورت می‌توانند شاهد پیشرفت‌های دلخواه باشند. به شرط آنکه اهداف خود را آگاهانه انتخاب کنند.»

چاچی موازی بودن مسیر المپیاد با مسیر کنکور را از مهمترین مسائل دانش‌آموزان بیان می‌کند: «اخیرا میانگین معدل سه سال آخر دوران تحصیلی به میزان ۶۰ درصد در امتیاز قبولی کنکور لحاظ شده است. دورانی که در المپیاد مشغول به مطالعه بودیم، این معیار تنها مربوط به معدل سال آخر تحصیلی بود. با وجود این معیار جدید، اگر به سال دهم بازگردم، قطعا زمان و وقت خود را صرف کسب معدل مناسب برای قبولی کنکور می‌کردم و حاضر به شرکت در رقابت‌های المپیاد نمی‌شدم. در نتیجه موازی بودن مسیر المپیاد و کنکور می‌تواند شرکت در رقابت‌های المپیاد را محدود کند.»

پدر او دکتر کاظم چاچی، فوق تخصص غدد بیمارستان تأمین‌اجتماعی هفده شهریور مشهد و مادرش «شهناز فارابی» دبیر فیزیک است. او همچنین دو برادر در سنین ۲۲ سال و۱۵ سال دارد که برادر بزرگ‌تر در رشته دامپزشکی و برادر کوچک‌تر در کلاس نهم متوسطه درس می‌خوانند. علاقمند است در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد و بتواند در مسیر پژوهشی و تحقیقاتی نیز گام بردارد.

چاچی برای کسب موفقیت خود از اعضای خانواده خویش، مسئولان و دبیران مدرسه محل تحصیل، دپارتمان المپیاد زیست‌شناسی و باشگاه دانش‌پژوهان جوان به دلیل بهره‌مندی از حمایت‌ها، راهنمایی‌ها و آموزش آن‌ها تشکر می‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تیم دانش‌آموزی ایران در سی و پنجمین المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۲۴ قزاقستان با کسب ۲ مدال طلا و ۲ نقره به مقام پنجم جهانی رسید. در این المپیاد که به میزبانی آستانه قراقستان از ۱۷ تا ۲۴ تیر برگزار شد، آرش صمدی نشان طلا، پوریا نوری نیارکی نشان طلا، سپهر چاچی نشان نقره و محمدرضا یزدخواستی نشان نقره گرفتند.

کد خبر: 73589

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =