امروزه استفاده از فرآورده های آرایشی و بهداشتی بسیار رایج است وبه صورت بخشی از عادت های روزانه مردم در آمده است . یکی از مهمترین عوارض این محصولات مشکلات پوستی حساسیت و اگزما به علت مواد شیمیایی به کار برده شده دراین لوازم آرایشی است . مطالعات نشان می دهد که ۴۴ درصد زنان احساس می‌کنند بدون استفاده از لوازم آرایشی زیبا و جذاب نیستند.این در حالی است که مشکلات پوستی ناشی از مصرف محصولات بهداشتی و آرایشی اصل تنها در 2 درصد موارد اتفاق می افتد. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با دکتر مریم خورسند - متخصص پوست و مو که در پی می آید .

- لطفا در مورد انواع عوارض و مشکلات شایع ناشی از مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی توضیحاتی بفرمایید ؟

بروز واکنشهای ناخوشایند پوستی به دوعامل بستگی دارد اول وضعیت پوست و سیستم ایمنی دوم نوع موادی که در ساخت این محصولات به کار رفته است . واکنشهای پوستی به دنبال مصرف مواد آرایشی – بهداشتی عبارتند از : التهاب تماسی تحریکی ، التهاب تماسی آلرژیک ، کهیر تماسی ، واکنشهای حساسیتی به نور خورشید و ایجاد کومدون( نوعی جوش سفت دانه هستند که زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهند) و آکنه . به طور کلی شایع ترین انواع عوارض پوستی ، التهاب تماسی تحریکی و آلرژیک است . علایم آنها به شکل احساس سوزش ، خارش ، قرمزی و تاول های ریز خارش دار بروز می کند که گاهی با گذشت زمان پوسته ریزی و ترک های پوستی نیز ظاهر می شود . صابون ها ، مواد ضد تعریق ، مواد آرایشی چشم ، مرطوب کننده ها ، محلول های فر دایمی مو شامپوها شایع ترین مواد آزار دهنده پوست هستند .

-چه کسانی بیشتر مستعد این گونه واکنش های آلرژیک هستند ؟

التهاب های تماسی آلرژیک فقط در بعضی افراد مستعد ایجاد می شود . برخی افراد به صورت ارثی به برخی از مواد موجود در محصولات آرایشی حساسیت دارند و دچار قرمزی ، خارش و پوسته ریزی می شوند . ممکن است حساس شدن فرد تدریجی باشد یعنی اینکه مدتی محصولی را بدون مشکل خاصی مصرف کند ولی از مقطع زمانی خاصی به بعد پس از هر بار مصرف مجدد دچار التهاب پوستی شود از طرفی دیگر ، بعضی از مواد وقتی روی پوست قرار می گیرند اثرات سمی نور خورشید را تشدید می کنند بنابراین شانس عوارضی مانند آفتاب سوختگی ، لک های تیره پوستی ، عرق سوز شدن و کهیر های آفتابی را افزایش می دهند . شایع ترین موادی که باعث تشدید عوارض توکسیک نور آفتاب می شود عطر موجود در لوازم و کرمهای بهداشتی آرایشی است . هر کرم یا پماد چرب کننده ای به خصوص اگر به صورت چند لایه مصرف شود به علت مسدود کردن منافذ پوستی و غدد چربی ساز باعث ایجاد یا تشدید ضایعات آکنه ای و جوش های زیر پوستی می شود . به همین دلیل کسانی که از کرم های آرایشی استفاده می کنند بیشتر از جوش های صورت شکایت می کنند . از میان عوارض پوستی اگزمای تماسی تحریکی و بعد از آن اگزمای تماسی آلرژیک شایعتر از بقیه دیده می شوند .

- بیشترین مشکلات پوستی مربوط به کدام دسته از مواد آرایش بهداشتی است ؟

بیشترین مشکلات پوستی مربوط به عطر ها ، مواد نگهدارنده و لانولین است . بیشتر از 5 هزار نوع ماده معطر در لوازم بهداشتی – آرایش استفادهمی شود فرآورده هایی که با برچسب غیر معطر با بازار عرضه می شوند ممکن است محتوی عطر باشند که برای مخفی کردن بوی نامطبوع سایر مواد شیمیایی به آن افزوده شده باشد . اما عنوان بون عطر روی محصولات بیانگر آن است که هیچ گونه ماده ی معطر ی برای خوش بو کردن اضافه نشده است . واکنشهای پوستی ناشی از عطریات شامل آگزماهای تماسی پوست و عوارض مربوط به تشدید اثرات نور خورشید هستند ، لذا در افراد حساس توصیه می شود عطر و ادکلن را مستقیما به پوست بدنشان نزنند . مواد نگهدارنده دومین علت شایع واکنش های پوستی را تشکیل می دهند که برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها و در نتیجه جلوگیری از عفونت های پوستی به دنبال مصرف لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد . لانولین ماده ای چرب است در بسیاری از فرآورده های بهداشتی – آرایشی و حتی دارویی به عنوان پایه استفاده می شود و سایر مواد را در آن حل می کنند گاهی مصرف محصولات حاوی لانولین به خصوص در اطراف چشم باعث تورم ، خارش و قرمزی پلک ها می شود .

لطفا در مورد مضرات فرآورده های آرایشی صورت هم توضیحاتی بفرمایید ؟

فرآورده های آرایشی صورت که برای بهبود ظاهر و زیبا تر شدن چهره استفاده می شوند بسیار مهم هستند . زیرا این مواد ساعتها در تماس با پوست صورت باقی می مانند . به طور ایدال یک فرآورده آرایشی باید غیر حساسیت زا (هیپو آلرژیک غیر کمدوژن (دانه های سر سیاه پوستی ) و غیر آکنه زا (جوش صورت ) باشد . معمولا روی جعبه فرآورده های آرایشی چنین ویژگی هایی درج شده است و به علت مرغوبیت بیشتر قیمت بالاتری دارند . یکی دیگر از اصلی‌ترین عوارض لوازم آرایشی برای پوست، پیری زودرس است. علائم پیری زودرس پوست بروز چین و چروک، به وجود آمدن خطوط ریز در اطراف چشم و خط خنده و لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی گونه‌ها است. پلک ها حساس ترین پوست را در تمام بدن دارند و نیاز به مراقبت و توجه دقیق دارند استفاده مداوم از لوازم آرایشی می‌تواند بروز عفونت‌های چشمی را تشدید کند. به طور کلی استفاده از محصولات آرایشی محلول در آب کم ضرراست زیرا برای پاک کردن خط چشمها و ریمل های ضد آب نیاز به حلال هایی است که به خودی خود توانایی ایجاد حساسیت و آسیب پوستی را دارند . گاهی هم آلودگی چشم با انگشتان آلوده به سایر مواد آرایش می تواند حساسیت ایجاد کند . فرآورده های آرایشی چشم را هرگز نباید به طور مشترک با دیگران استفاده کرد و هیپ فرآورده ای را بیش از 3 تا 4 ماه نگه نداشت . فرآورده های آرایشی لب از قبیل رژلب و کرم لب هم می توانند باعث خشک و ترک خورده شدن لبها شوند در برخی موارد هم التهاب تماسی آلرژیک نیز گزارش شده است .

کد خبر: 73503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =