شوره‌ی سر نوعی بیماری پوستی است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود و اغلب با خارش همراه است. علت دقیق آن ناشناخته است، اما عوامل مختلفی باعث افزایش احتمال ابتلا به آن می‌شوند. این علل با بهداشت ضعیف ارتباطی ندارند، اما ممکن است در فردی که اغلب موهای خود را نمی‌شوید و شانه نمی‌کند بیشتر دیده شوند. شوره‌ی سر می‌تواند خجالت آور باشد و به سختی درمان شود، اما روش‌هایی برای بهبود آن وجود دارد. شوره سر اختلالی شایع و مهم مربوط به پوست سر است که تقریباً نیمی از جمعیت دنیا در سنین قبل از بلوغ به آن مبتلا می شوند و تحقیقات نشان می‌دهد که در حدود ۴۰ درصد اروپاییان حداقل یک بار در طول زندگی به این بیماری مبتلا شده اند . اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با دکتر علی احسانی - متخصص پوست و مو که در پی می آید

لطفا بفرمایید شوره سر چیست و در اثر چه عللی بوجود می آید ؟

جدا شدن غیر عادی یا تجمع غیر طبیعی لایه شاخی پوست سررا که باعث دیده شدن محسوس پوسته ها می شود شوره سر می نامیم . در شرایط عادی قسمت خارجی پوست سر با اپیدرم هر 27 روز یکبار تعویض و بازسازی می شود . سلولهای شاخی محصول نهایی این پدیده هستند که در حالت عادی به وسیله رشته های پروتئینی به هم چسبیده اند . این سلولها مرده و بدون هسته هستند و به طور نامحسوس از پوست سر جدا می شوند . هنگامی که تولید سلو لهای اپیدرمی افزایش یابد ، سلولها با سرعت زیادی تکثیر می یابند و در مدت 3 تا 4 روزه به سطح پوست سر می رسند و روی هم انباشته شده ، شوره را به وجود می آورند .

آیا شوره سر عارضه ای دوران بلوغ است ؟

بله اصولا شوره سر مربوط به دوره بلوغ است و تقریبا در نیمی از افراد جوان 20 ساله دیده می شود ولی محدوده سنی بروز آن بین سنین 15 تا 50 سالگی است . گاهی شکلی از شوره سر در سه ماه اول زندگی مشاهده می شود که مربوط به افزایش فعالیت غدد چربی پوست است و ممکن است همراه با حساسیت در پوست سر و صورت باشد که خود بخود تا 6 ماهگی بهبود می یابد . بعد از این دوره شوره سر نادر است . نزدیک سنین بلوغ ظاهر می شود و بعد از 50 سالگی به تدریج کاهش می یابد . . درماتیت سبوره ایک که یک بیماری اگزمایی شایع دوره بلوغ است . تقریبا در یک تا سه درصد افراد جامعه دیده می شود . در این بیماری که با افزایش چربی پوست و مو همراه است علاوه بر شوره ضایعات اگزمایی به صورت قرمزی پوست و پوسته ریزی در پیشانی ، ابرو ها ، مژه ها ، شیار های اطراف بینی ، ناحیه سینه و پشت را نیز می توان دید . در حقیقت شوره سر خفیف ترین تظاهر بالینی اگزمای سبوره ایک است .

شوره سر دارای چه علایم و نشانه هایی است ؟

شوره سر باعث ایجاد خارش ، صدمه به ساقه موها و طاسی نمی شود . ارتباط منطقی بین وجود شوره سر و افزایش چربی پوست سر وجود ندارد . بعضی از موها کاملا چرب هستند ولی پوسته ندارند و بعضی دیگر کاملا خشک هستند ولی شوره دارند . تشخیص شوره سر بسیار آسان است و بیشتر افراد بدون مراجعه به پزشک خود آن را مداوا می کنند . پوسته ها به شکل گسترده ، کوچک و طریف و به رنگ سفید و یا خاکستری دیده می شوند . کاملا متحرک هستند و از پوست سر به شانه ها می ریزند به طوری که اگر فرد لباس تیره بپوشد کاملا دیده می شوند .

آیا قارچ‌ها هم در ایجاد شوره سر دخالت دارند ؟

شوره سر اصولا همراه با افزایش یک قارچ مخمر به نام پیتیر سپورم در پوست سر است . این که شوره سر واکنشی حساسیتی به این نوع قارچ باشد مشخص نیست ولی ممکن است شرایط را برای تکثیر این نوع قارچ فراهم کرده باشد . بهتر شدن شوره سر با استفاده از شامپوی ضد قارچ نشان دهنده اهمیت و دخالت این قارچ در ایجاد شوره سر است . افزایش چربی پوست سر ممکن است وجود داشته باشد و یا پوست سر اصلا چرب نباشد که باز هم نشان دهنده این حقیقت است که چربی سر عامل ایجاد شوره نیست .

لطفا در مورد روش درمان این بیماری هم توضیحاتی بفرمایید ؟

شوره سر سیری طولانی دارد گاهی بهتر می شود و زمانی دوباره عود می کند درمانها باعث کنترل بیماری می شوند ولی درمان قطعی نیستند به طوری که اگر درمان قطع شود بیماری دوباره عود خواهد کرد . خوشبختانه با گذشت زمان دوره های تشدید کاهش می یابند و بعد از چهل سالگی به تدریج از شدت بیماری کاسته می شود . . به طور کلی شوره سر به وسیله بسیاری از ترکیب های موجود در بازار دارویی قابل کنترل است . هنگامی که علاوه بر شوره ، حساسیت نیز در پوست سر وجود داشته باشد . درمان مشکل تر می شود . با استفاده از دارو های مناسب و کم هزینه این بیماری را می توان درمان کرد و شرایط مناسبی برای بیمار به وجود آورد . . شامپوهای ضد شوره دارای ترکیبات سلنیوم سولفاید و زنیک پیریتیون معمولا مناسب هستند . استفاده از تر کیبات حاوی تاروکتو کونازول در موارد شدید بیماری توصیه می شود . اگر دفعات مصرف شامپو کم باشد نتایج درمانی ممکن است مورد قبول بیمار نباشد .هنگامی که علاوه بر شوره سر اگزما نیز در پوست وجود دارد می توان از ترکیبات موضعی که باعث برداشته شدن پوسته ها می شوند و نیز ترکیبات ضد قارچ ، کرمها و یا لوسیون های کورتونی که باعث کاهش التهاب می شوند استفاده کرد . مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع شده، شکر و کربوهیدرات‌های پرفروش، می‌تواند باعث افزایش شوره‌سر شوند. برای کاهش شوره سر، مصرف مواد غذایی سالم و متنوع با مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم مانند روی و آهن توصیه می‌شود.

کد خبر: 73500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =