وقتی دیابت قلب را نشانه می گیرد

در دیابت احتمال بروز بیماری‌های قلبی-عروقی نسبت به افراد غیر دیابتی بسیار بالاتر است که از اینرو می تواند زمینه‌ساز حمله قلبی شود. هر چه مدت ابتلا به دیابت طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی هم بیشترخواهد شد . بیماری‌های قلبی-عروقی همچنین باعث اختلال گردش خون در بدن و بدتر شدن سایر عوارض دیابت می‌ شوند . بررسی های انجام شده در کشور نشان می دهد که 50 درصد بیماران دیابت به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند.این در حالی است که آگاهی، نگرش مثبت و عملکرد مناسب از مهم ترین عوامل در کنترل عوارض قلبی عروقی در بیماری های مزمن مانند دیابت است تاثیر دیابت بر بروز بیماری های قلبی عروقی ما را بر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با دکتر محمد حسین شفقت - متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که در پی می آید .

دیابت چه عوارضی روی سیستم قلبی عروقی به جای می گذارد ؟

دیابت یک بیماری نیست بلکه یک سندرم است . این سندرم مجموعه علایمی است که یکی از علایم این مجموعه بالا بودن قند خون است . علامت دیگر دیابت تنگ شدن عروق ریز قلب ، مغز ، کلیه و هر جا که عروق ریز می شوند مانند شبکیه است . تصلب شرایین را برای تنگی رگهای بزرگ به کار می بریم در حالی که در دیابت رگهای کوچک تنگ می شوند . ژن دیابت با ژن بالا بودن فشار خون و چاقی شبیه هم هستند . هماهنگی دیابت و فشار خون بالا خودش می تواند یک مساله بنیادی ارثی باشد . . تحقیقات نشان داده است که دیابت می تواند به طور مستقل هم سبب بالا رفتن فشار خون شود . البته افراد دیابتی از لحاظ این عوارض مانند هم نیستند .

لطفا در مورد اهمیت عوارض قلبی عروقی دیابت توضیحاتی بفرمایید ؟

دیابت معضل بزرگی در اجتماع است به طوری که از هر 4 نفر بزرگسال یک نفر مبتلا به دیابت است . بیشتر علل مرگ و میر بیماران دیابتی در اثر عوارض قلبی عروقی است . 50 درصد بیماران دیابتی در اثر انفارکتوس( هنگامی اتفاق می‌افتد که جریان خون در بخشی از قلب کاهش یافته یا متوقف شود و باعث آسیب به عضله قلب می شود) جان خود را از دست می دهند . البته سکته قلبی دیابتی ها مانند افراد معمولی نیست این افراد ممکن است 10 تا 15 بار در سی سی یو بخوابند و هر بار نسج کمی را از دست بدهند . بیماران دیابتی معمولا سکته جانانه ندارند و به نظر می رسد این سکته ها در اثر افزایش چربی باشد . چون به علت کم بودن یا نبودن انسولین بدن امکان سوزاندن قند ها را ندارد و برای تامین انرژی به چربی ها روی می آورد . به خصوص در فرد دیابتی افزایش تری گلیسیرید نسبت به افزایش کلسترول از شیوع بالاتری برخوردار است .

چه عواملی خطر عوارض قلبی عروقی را افزایش می دهد ؟

فشار خون بالا یکی از شایع‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی در میان افراد مبتلا به دیابت است. پرفشاری خون فشار زیادی به قلب وارد می‌کند و به عروقی خونی شما آسیب می‌رساند. در نتیجه، احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی، مشکلات کلیوی و بیماری‌های چشمی افزایش می‌یابد. ساده‌ترین راه برای کنترل فشار خون، پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و در صورت نیاز مصرف دارو طبق دستور پزشک است.

افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون در بیماران دیابتی شایع است که این موضوع خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا می‌برد. در بسیاری از موارد ژنتیک بر سطح کلسترول خون تاثیر می‌گذارد

چاقی

افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند. چاقی روی قند خون، فشار خون و چربی خون تاثیر منفی دارد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. یکی از موثرترین راه‌ها برای مدیریت وزن، مراجعه به متخصص تغذیه است .

سبک زندگی کم تحرک

کم تحرکی می‌تواند وزن بدن و فشار خون را بالا ببرد و شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دهد. توصیه می‌شود بزرگسالان در طول هفته حداقل 2 ساعت و 30 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهند، مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن تاثیر دیابت بر قلب را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا می‌برد. هم دود سیگار و هم دیابت هر دو می‌توانند باعث باریک شدن شریان‌ها شوند و خون‌رسانی به قلب و مغز را کاهش دهند. خطر سکته قلبی در افراد دیابتی 3 برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی است . حال اگر فرد دیابتی سیگار هم بکشد این خطر 9 بر ابر می شود اگر فرد دیابتی سیگار بکشد و چربی خون هم داشته باشد خطر سکته قلبی 27 برابر می شود .

لطفا در مورد عوارض فشار خون در افراد دیابتی توضیحاتی بفرمایید ؟

فشار خون و دیابت دو بیماری شایع و مهم هستند که تاثیرات زیادی بر سلامت افراد دارند. این دو بیماری می‌توانند به صورت مستقل یا همزمان بروز کنند و در بسیاری از موارد، با هم ارتباط دارند. بررسی های انجام شده حاکی از این است که بیش از 30 درصد از دیابتی ها به فشار خون بالا مبتلا هستند . مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی نا رسایی کلیه و مشکلات چشمی هستند . مساله مهمی که بیماران دیابتی باید به آن توجه کنند این است که فشار خون آنها ممکن است فقط با یک دارو کاهش نیابد و به کمتر از 85/130 نرسد . در این صورت شاید لازم باشد دو یا سه دارو را به هم مصرف کنند . البته این دارو ها باید طولانی مدت و مادالعمر مصرف شوند .

چگونه می توان با وجود ابتلا به دیابت از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرد ؟

یکی از مهمترین راههای پیشگیری از بروز مشکلات عروقی در بیماران دیابتی ، پیروی از یک برنامه غذایی متعادل ، سالم و داشتن سبک زندگی سالم است. داشتن یک برنامه غذایی صحیح و سالم که تنوع و تعادل داشته باشد اهمیت زیادی دارد. در این برنامه غذایی مصرف چربیهای مختلف و انواع مواد قندی و شیرین محدود شده و به جای آن باید از سبزیها و میوه ها بیشار استفاده کرد . در کنار این مسأله، داشتن فعالیت بدنی و انجام ورزشهای معمول روزانه دستیابی به هدف اصلی یعنی حفظ سلامت عروق و پیشگیری از بروز بیماریهای دیابت و قلبی-عروقی را امکان پذیر می کند .

کد خبر: 73561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =