پیرگوشی و درمان آن

پیرگوشی یا کم شنوایی مربوط به سن نوعی آسیب شنوایی است که غالبا با افزایش سن رخ می دهد. این بیماری یکی از شایع ترین مشکلات در افراد مسن و سالخورده است. به طور میانگین از هر 3 نفر در رده ی سنی 65 تا 74 یک نفر مشکل شنوایی دارد و تقریبا نیمی از افراد بالای سن 75 از این مشکل رنج می برند. افراد مسنی که مشکل شنوایی دارند اغلب دچار افسردگی می شوند و کم کم منزوی می شوند و سعی می کنند روابط خود را با اطرافیان کم کنند چراکه نفهمیدن اینکه دیگران چه می گویند برای آنها احساس خجالت و ترس به وجود می آورد. این در حالی است که کاهش شنوایی با استفاده از دستگاه های خاص بهبود پیدا می کند. اهمیت پیر گوشی در سالمندان ما را بر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با دکتر محمد مهدی قاسم نژاد – متخصص گوش و حلق و بینی که در پی می آید.

لطفا بفرمایید پیر گوشی چیست و در اثر چه عواملی بوجود می آید؟

افزایش سن یا کهولت باعث تغییر در ساختمان و عملکرد سیستم محیطی (به خصوص حلزون یا گوش میانی) و اعصاب مرکزی شنوایی می شود. حلزون گوش و سیستم اعصاب مرکزی شنوایی عصب شنوایی، ساقه و قشر مغز دچار تحلیل رفتن می شوند. این تغییرات ساختمانی و فیزیو لوژیک ناشی از دو عامل هستند که عبارتند از: اثر ضایعات حلزونی بر سیستم عصبی مرکزی شنوایی و و اثر بیولوژیک کهولت اعصاب بر سیستم اعصاب مرکزی شنوایی است. تغییرات ساختمانی در حلزون باعث کاهش و اعوجاج صوت ورودی می شود، در حالی که تغییرات ساختمانی در سیستم اعصاب مرکزی شنوایی باعث تنزل پردازش شنوایی می شود. از اینرو ماهیت کم شنوایی نزد افراد مسن می تواند پیچیده و با کاهش سطح اطلاعات ورودی به مغز، اعوجاج اطلاعات و یا اختلال در پردازش این اطلاعات همراه باشد. متاسفانه به دلیل افزایش تدریجی کم شنوایی با افزایش سن، عموما افراد مبتلا تا رسیدن به سطحی از کم شنوایی که در ارتباط کلامی اشکال ایجاد می کند (کم شنوایی متوسط یا بیشتر) برای رفع این مشکل کاری نمی کنند.

آیا استفاده از هدفون نیز باعث کاهش شنوایی می شود؟

استفاده از هدفون می تواند باعث کم شنوایی شود. صدای ارائه شده به وسیله گوشی ها متمرکز می شود و تقریبا بدون دخالت صدای محیطی است. یعنی می توان گفت که تمامی انرژی صوتی ایجاد شده به پرده گوش انتقال می یابد . اگر چه شدت ارائه ی صوت از راه گوشی نیز قابل کنترل است ولی اغلب استفاده کنندگان به دلیل تحریک ارتعاشی که گوشی ایجاد می کند، میل به افزایش صدای آن به بیشتر از حد لازم دارند. نکته بسیار مهم این است که استفاده کننده ی گوشی از قضاوت دیگران در بلند بودن صدای گوشی محروم است، لذا این امر می تواند باعث افزایش تدریجی سطح شدت صدای گوشی و کاهش تدریجی سطح آستانه های شنوایی فرد شود .

کاهش شنوایی را چگونه می توان درمان کرد ؟

بیمارانی که بر اثر التهاب گوش میانی دچار کاهش شنوایی شده اند و اختلال در گوش میانی و یا پرده ی گوش آنها ایجاد شده است با درمان دارویی و یا گذاشتن لوله تهویه و عمل جراحی ترمیم پرده و یا ترمیم استخوانچه های گوش میانی بهبود می یابند. در کاهش شنوایی حسی، عصبی امکان درمان طبی وجود ندارد و برای این بیماران بهترین روش تجویز سمعک مناسب و آموزش لازم برای استفاده از آن است. درمان کاهش شنوایی در بسیاری از موارد فقط استفاده از وسایل کمک شنوایی است و سمعک و پروتز حلزونی (یا کاشت حلزون ) از عمده وسایل کمک شنوایی هستند که در حال حاضر به طور موثری استفاده می شوند. انتخاب سمعک مناسب ( با در نظر گرفتن سن، نوع کم شنوایی، میزان کم شنوایی، شغل بیمار و قدرت خرید وی و عوامل دیگر ) به کمک پزشک با تجربه می تواند در رفع نقیصه ی شنوایی کمک بسیاری کند. در کم شنوایی های انتقالی بیمار می تواند با صلاحدید پزشک از سمعک انتقال استخوانی استفاده کند . هنگامی که فرد مبتلا به کم شنوایی حسی، عصبی است، متناسب به میزان کم شنوایی و دیگر عوامل فردی و کلینیکی می تواند از سمعک های جیبی، پشت گوشی، داخل گوشی، داخل کانال و عینکی استفاده کند. در برخی موارد که بیمار قادر به استفاده از سمعک نیست (در کم شنوایی های شدید تا عمیق ) انجام عمل کاشت حلزونی شنوایی ممکن است تنها درمان موثر باشد .

لطفا در مورد سمعک هم توضیحاتی بفرمایید؟

سمعک یک تقویت کننده بسیار کوچک انرژی صوتی است نقش اولیه ای آن افزایش شدت انرژی صوتی و ارایه آن به گوش با کمترین اعوجاج ممکن است. امروزه سمعک می تواند به طور محسوسی با نوع و میزان کم شنوایی و همچنین منحنی شنوایی باقی مانده ی بیمار انطباق یابد . سمعک هایی که دارای حافظه های متعدد هستند، حتی می توانند برنامه های مختلف تقویت صوت را در شرایط مختلف محیطی در خود ضبط کنند و به انتخاب بیمار اجرا کنند. وجود مدار های الکترونیکی خاص در سمعک این امکان را فراهم می کند که صدای محیطی کنترل شده و صداهای گفتاری به نحوه مطلوبی تقویت شوند. در واقع سمعک وسیله ای تخصصی برای ترمیم سطح شنوایی باقی مانده برای استفاده مطلوب از آن برای دریافت اطلاعات ارتباطی بدون دخالت سرو صد اهای مزاحم است .

تازه ترین روش های درمان کاهش شنوایی کدامها هستند؟

سمعک های نسل جدید که مجهز به تراشه های کامپیوتری هوشمند هستند با وجود برخی محدودیت ها ی کاربردی قابلیت انطباق چشمگیری باشرایط بیمار دارند. در بیمارانی که از سمعک ها بهره مناسبی نمی برند عمل کاشت حلزون شنوایی به عنوان یک روش فوق تخصصی می تواند در اغلب موارد کارایی مناسبی داشته باشد . کاشت الکترود در ساقه مغز ، سمعک های قابل کاشت در گوش میانی و سمعک مافوق صوت از دیگر تکنیک های پیشرفته درمانی و توان بخشی کم شنوایی هستند.

چه کاری باید انجام دهیم تا دچار کاهش شنوایی نشویم؟

رعایت بهداشت گوش، انجام آزمایشات شنوایی بر اساس برنامه های بهداشتی، اجتناب از صداهای گوش خراش و آزاردهنده، استفاده از محافظ های شنوایی در شرایط مورد نیاز، توجه به علایم هشدار دهنده صوتی ، عدم مصرف دخانیات، استفاده از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان که می تواند اکسیژن رسانی را افزایش دهد و مشاوره با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی برای دریافت اطلاعات از مهمترین راه های پیشگیری از کاهش شنوایی است .

کد خبر: 73615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =