دهان و دندان شاد و سالم، بدن شاد و سالم

بهداشت دهان و دندان یکی از نکات مهم در حفظ سلامتی بدن است. باکتری‌ها و میکروب‌های به‌وجود آمده در دهان و دندان که ناشی از عدم نظافت و بهداشت دهان و دندان است بسیار خطرناک هستند و ازدیاد و حاد شدن تجمع میکروب‌های دهان و دندان عواقب جبران‌ناپذیری را برای بدن ایجاد می‌کند. تجمع باکتری‌ها بر روی دندان‌ها و لثه باعث ایجاد التهاب و عفونت می‌شود و سیستم ایمنی بدن دست به‌کار می‌شود و واکنش نشان می‌دهد. با افزایش میزان میکروب لثه عفونت می‌کند و نیازمند درمان‌های شدید دندانپزشکی می‌شود. افزایش التهاب و عفونت لثه‌ باعث ایجاد سستی و تغییر شکل در لثه و استخوان‌های فک می‌شود که مشکلات دندانی شدیدی را ایجاد می‌کند و سردردهای عجیب و طولانی ایجاد می‌کند. این در حالی است که مراجعه و معاینه منظم دندان‌ها توسط دندانپزشک نه تنها باعث بهبود سبک زندگی می‌شود بلکه سلامت و بهداشت دهان و دندان را به دنبال دارد. برگزاری پویش کشوری سلامت دهان و دندان از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر مریم عباسیان، کارشناس مسئول واحد سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت شمال تهران که در پی می‌آید.

لطفا در مورد پویش سلامت دهان و دندان در کشور توضیحاتی بفرمایید؟

پویش سلامت دهان و دندان از 17 تا 19 اردیبهشت ماه 1403برای اولین‌بار با هدف افزایش آگاهی جامعه در مورد نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه توسط وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با شعار «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم» برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این پوشش اطلاع‌رسانی به افراد و تشویق آنان به انجام اقدامات بهداشتی و مراقبت از دهان و دندان برای رسیدن به سلامت بدن است. در این پویش درباره ارتباط متقابل بیماری‌های سیستمیک با بیماری‌های دهان و دندان، مراقبت‌های دهان و دندان مورد نیاز، اهمیت مراقبت و نگهداری دندان‌های شیری، نقش تغذیه سالم در حفظ دندان‌ها، استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان، اهمیت معاینات و مراقبت‌های مستمر دهان و دندان، اهمیت انجام وارنیش فلورایدتراپی و فیشور سیلانت (شیاربندی) دندان‌های آسیای دائمی در سطح مراکز خدمات جامع سلامت، آموزش و پرورش(مدارس و مهد کودک‌ها)، مه کودک‌های خصوصی و کانال‌های مجازی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حفظ و مراقبت از دندان‌ها از چه سنی و چگونه باید انجام شود؟

با توجه به شعار روز دوم پویش که "سلامت دهان و دندان و سلامت کودک است و حفظ و مراقبت از دندان‌ها در سنین زیر 14 سال بسیار اهمیت دارد در راستای تحقق این امر بهتر است کودک از بدو تولد تا 24 ماهگی با شیر مادر تغذیه شود و به جهت پیشگیری از پوسیدگی زودرس دندانی تعداد دفعات شیردهی در شب محدود شود و حتی‌المقدور به کودک آب داده شود. همچنین برای تمیز کردن دندان‌ها از مسواک انگشتی و گاز مرطوب و مسواک نرم استفاده شود. مسواک انگشتی در مراکز خدمات جامع سلامت در 6 ، 12 و 18 ماهگی به صورت رایگان توزیع می‌شود.

لطفا در مورد نقش والدین در آموزش استفاده از مسواک به کودکان توضیحاتی بفرمایید؟

در سنین 3 تا 5 سالگی ضمن اینکه کودک خودش شروع به مسواک‌زدن می‌کند بهتر است والدین نیز برای او مسواک بزنند. در صورتیکه کودک می‌تواند آب دهان خود را به بیرون بریزد از خمیر دندان استفاده شود. یادآور می‌شود در مراکز خدمات جامع سلامت برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها در این گروه سنی وارنیش فلورایدتراپی (یک درمان دندانپزشکی است که می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان، کاهش سرعت آن یا جلوگیری از بدتر شدن آن کمک کند. وارنیش فلوراید با فلوراید ساخته می‌شود، ماده معدنی که می‌تواند مینای دندان را تقویت کند) به صورت رایگان انجام می‌شود. این در حالی است که در سنین 6تا 14سالگی، کودکان باید خودشان روزی 2 بار دندان‌های خود را مسواک بزنند و از نخ دندان نیز استفاده کنند.

کودکان چه زمانی می‌توانند روش فیشور سیلانت دندان‌ها را انجام دهند؟

در گروه سنی 6 تا 14 سال به دلیل رویش اولین دندان آسیای دائمی (دندان6) و نیز سایر دندان‌های آسیای دائمی، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های آسیای دائمی می‌توان سطح جونده این دندان‌ها را با رزین نوری پوشاند که این عمل را فیشور سیلانت می‌گویند. انجام فیشور سیلانت و سایر خدمات درمانی اعم از ترمیم دندان‌های شیری و دائمی، پالپوتومی (یک درمان دندانپزشکی است که در آن دندان پوسیده و عفونت کرده، نجات داده می‌شود) دندان‌های شیری، درمان پالپ زنده دندان‌های دائمی، جرمگیری و کشیدن دندان‌ها در واحدهای دندانپزشکی مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش مرکز بهداشت شمال تهران با تعرفه دولتی و بیمه انجام می‌شود.

کد خبر: 70476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =