نقش محوری کارشناسان فناوری اطلاعات در خدمات تأمین‌اجتماعی

رئیس اداره فناوری اطلاعات و آمار مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان گیلان با توجه به الکترونیک شدن بسیاری از خدمات تأمین‌اجتماعی، اعلام کرد؛ کارشناسان آی‌تی به‌طور تمام وقت سامانه‌های سازمان را پایش می‌کنند و در نتیجه آن‌ها نقش محوری در ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی دارند. او همچنین امکان ارتقای رده شغلی این گروه حرفه‌ای را خواستار شد.  

مریم ارغوانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه خدمات حوزه فناوری اطلاعات در دو بخش برون‌سازمانی و درون‌سازمانی ارائه می‌شود، گفت: در بخش برون‌سازمانی، کسب اطمینان از ایستایی سامانه‌هایی که بیمه‌شدگان به‌طور مداوم از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند از جمله مهمترین اقدامات ما به‌شمار می‌رود. در این حوزه می‌توان به سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک، پورتال معاونت درمان و سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری اشاره کرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر میزان استقبال از نوبت‌دهی غیرحضوری افزایش یافته است؛ زیرا بسیاری از افراد طی زمان به نتایج مثبت آن به‌ویژه در راستای صرفه‌جویی در وقت و جلوگیری از هدررفت هزینه‌های رفت‌وآمد، پی بردند.

رئیس اداره فناوری اطلاعات مدیریت درمان گیلان، ادامه داد: درحال حاضر نوبت‌دهی غیرحضوری مبتنی بر چهار روش «تلفنی» متمرکز و غیرمتمرکز، «اینترنتی»، «اپلیکیشن موبایل» و «کد دستوری» (USSD) است و از میان این شیوه‌ها، اخذ نوبت تلفنی متمرکز و کد دستوری، بیشترین استفاده را دارد.

ارغوانی اعلام کرد: در بخش درون‌سازمانی نیز حیطه مسئولیت و وظایف ما بسیار گسترده بوده و بخش‌های مختلف درمانی را دربر می‌گیرد. در حوزه معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی، پایش سامانه‌ جامع بیمارستانی، سامانه تایید دارو و پرونده‌های بستری و سرپایی و پرداخت بیمه‌شدگان مراکز طرف قرارداد را برعهده داریم.

او بیان کرد: نظارت بر سامانه‌های زیرساختی خدمات الکترونیک از دیگر وظایف ما به‌شمار می‌رود. در این حوزه، پشتیبانی از سخت‌افزار و نرم‌افزار و ایستایی سرویس‌های مخابراتی، مانیتورینگ سوییچ، شبکه، خطوط و مانیتورینگ و استانداردسازی اتاق سرور را پی‌گیری می‌کنیم.

رئیس اداره فناوری اطلاعات مدیریت درمان گیلان، ادامه داد: همچنین راهبری و پشتیبانی سیستم ویندوز، پشتیبانی از دیتاهای تحت اختیار و پیاده‌سازی استاندارد ایزو ۲۷۰۰۱ (مدیریت امنیت اطلاعات) را نیز انجام می‌دهیم. وظیفه بررسی تجهیزات و دستگاه‌های الکترونیک مراکز تابعه به‌صورت حضوری و غیرحضوری را نیز عهده‌دار هستیم.

ارغوانی با اشاره به مهمترین مسائل کنونی نسخه الکترونیک، گفت: این سامانه از زمان اجرا تاکنون مراحل تکوینی را طی کرده و اکنون مسائل آن به حداقل رسیده است. اما به‌هر روی هرگونه فناوری بعضا با مشکلات سیستمی مواجه می‌شود. در این سامانه نیز، تاخیر در ارسال رمز یکبار مصرف جهت ورود کاربران، عدم نمایش عکس همه بیمه‌شدگان برای احراز هویت و عدم بارگزاری تغییرات نگارش و راهنما در صفحه نخست به‌منظور افزایش آگاهی کاربران، بیشترین موارد درخواست رسیدگی را شامل می‌شود.

وی بالا بودن حجم وظایف کارشناسان فناوری را از جمله مسائل حرفه‌ای این گروه شغلی بیان کرد و افزود: اکنون بسیاری از خدمات تأمین‌اجتماعی به شیوه الکترونیک ارائه می‌شود و در این راستا، سامانه‌های متعددی طراحی و تعبیه شده است. در نتیجه کارشناسان آی‌تی تمام وقت مشغول رسیدگی به سامانه‌های مذکور هستند و می‌توان گفت؛ آن‌ها نقش محوری در حوزه خدمات سازمان دارند. به‌ویژه اینکه «سرور» متمرکز برای مدیریت یکپارچه سامانه‌ها فراهم نیست.

رئیس اداره فناوری اطلاعات مدیریت درمان گیلان، اعلام کرد: کارشناسان فناوری در شرایطی خدمت‌رسانی می‌کنند که امکان ارتقای شغلی ندارند و این مسئله سبب ایجاد رکود و بی‌انگیزگی آن‌ها می‌شود. از طرفی خدمات رسته شغلی آن‌ها با ردیف‌های تشکیلاتی برخی مراکز نظیر بیمارستان‌ها و پلی‌کلینیک‌ها همخوانی ندارد. همچنین حق‌ آنکالی برای ما درنظر گرفته نشده است.

ارغوانی درباره مهمترین برنامه‌های آینده حوزه فناوری اطلاعات، بیان کرد: پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) و بهینه‌سازی فرایند نوبت‌دهی غیرحضوری مهمترین برنامه‌های آینده ما را تشکیل می‌دهد. تدوین سند چشم‌انداز برنامه جامع فناوری اطلاعات را نیز پی‌گیری می‌کنیم.

او افزود: طرح‌های دیگری را نیز در دست تهیه داریم که می‌توان به استانداردسازی اتاق‌های «سرور» و سیستم‌های کامپیوتری مراکز تابعه و مدیریت اشاره کرد. همچنین درنظر است تا مراکز درمانی ملکی، دسترسی به سیستم پکس از طریق «بارکد» یا «کیوآر کد» داشته باشند.

رئیس اداره فناوری اطلاعات مدیریت درمان گیلان، افزود: تجمیع دوربین‌های نظارتی مراکز تابعه برای ایجاد امنیت بیشتر مراجعه کننده‌ها و هوشمندسازی مدیریت اموال و تردد با استفاده از فناوری شناسایی بی‌سیمی (RFID) از دیگر طرح‌های ما را تشکیل می‌دهد. اجرای برخی از این برنامه‌ها منوط به اخذ مجوز و تخصیص اعتبار از سوی سازمان است و استان ما آمادگی اجرای طرح‌های مذکور را به‌صورت پایلوت دارد.

کد خبر: 76151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =