به گزارش آتیه آنلاین به نقل از لینکدین؛ «مهارتهای نرم»، مهارت های داغ بازار کار هستند. مهارتهای نرم پایه و اساس ارتباط موثر، همکاری و سازگاری در یک چشم انداز حرفهای همیشه در حال تغییر هستند. آنها نه تنها عملکرد شغلی را افزایش میدهند بلکه به رشد شخصی، پیشرفت شغلی و رفاه کلی کمک میکنند. این مهارتها ارتباط زیادی با موقعیتهای مربوط به انسان دارند، قابل انتقال هستند و امکان اشتغال یک فرد را بسیار بالا نگه میدارند. علاوه بر این، «مهارتهای نرم» مطلوب هستند زیرا اگر از قبل آنها را داشته باشید، کارفرمای شما مجبور نیست آنها را به شما آموزش دهد. در نتیجه، میتوانید راحتتر در محیط کاری جذب شوید، جا بیفتید و کمکهای ارزشمندی انجام دهید.
«لینکدین» اخیراً گزارش «مهارتهای در حال اوج ۲۰۲۵» خود را منتشر کرده است که نشان میدهد کدام مهارتها در این پلتفرم مورد تقاضای بیشتری قرار میگیرند، به طوری که «اندرو مک کاسکیل»، کارشناس شغلی «لینکدین»، میگوید که نام «مهارت نرم» (soft skill) در حال قدیمی شدن است. «مککاسکیل» میگوید: «ما با نامیدن دستهای از مهارتها به عنوان «مهارت نرم» آنها را کوچک جلوه میدهیم. این مهارتهای انسان محور واقعاً بازی را تغییر میدهند، زیرا به نحوه تفکر ما در مورد مهارتهایی که به آنها نیاز دارید و به طور منظم کار میکنید مربوط میشود».
«مککاسکیل» میگوید در بررسی اخیری که توسط «لینکدین» صورت گرفته، در یک محل کار به سرعت در حال تکامل پس از کووید ۱۹، هفت مهارت از ۱۰ مهارت برتر مهارتهای نرم بودند؛ تا حدی به دلیل گسترش هوش مصنوعی، که دو مهارت در بین ۱۰ مهارت برتر را به خود اختصاص داده است. تکثیر مهارتهای نرم برای هوش مصنوعی میتواند سختتر باشد.
در این مطالعه «لینکدین»، تعداد کاربران که مهارتی را به نمایه خود اضافه کردهاند، سهم اعضای استخدام شده که دارای آن مهارت بودهاند و سطح یک مهارت در یک آگهی شغلی را اندازهگیری کرده است. سپس این مجموع را با سال قبل مقایسه کرده و در نتیجه به لیستی از مهارتهای برتر رسیده است، بر این اساس مهارتهای نرم برتر و در حال افزایش به غیر از مهارتهای مرتبط با هوش مصنوعی عبارتند از: اول مهارت «کاهش تعارض» (Conflict mitigation)، دوم مهارت «سازگاری» (Adaptability)؛ مهارت سوم «تفکر نوآورانه» (Innovative thinking)؛ چهارمین مهارت «سخنرانی عمومی» (Public speaking)؛ مهارت پنجم «فروش مبتنی بر راهحل» (Solution-based selling)؛ مهارت ششم «تعامل و پشتیبانی مشتری» (Customer engagement and support) و هفتمین مهارت «مدیریت سهامداران» (Stakeholder management) است.
مهارت «کاهش تعارض» بالاترین مهارت نرم در این لیست بود که بخشی از آن به دلیل تغییرات پویایی محل کار است. یک مطالعه اخیر از نظرسنجی شرکت کاریابی «هریس» و «متخصصان استخدام اکسپرس» نشان داده است که رفتارهای «سمی» در محل کار در حال افزایش است و ۳۰ درصد از جویندگان کار شاغل در ایالات متحده، همکاران خود را نسبت به ۳ سال قبل بیشتر آماده درگیری و بیاعصاب میدانند.
«مککاسکیل» میگوید: «افرادی که میتوانند در میان [عوامل تنشزا] آرام باشند، افرادی که میتوانند حرفهای بودن خود را در این میان حفظ کنند... کسانی هستند که در میدان شغلی پیروز خواهند شد.» با این همه برای کسانی که برونگرا نیستند، حضور در محل کار مبتنی بر مهارتهایی مانند سخنرانی در جمع میتواند یک کابوس باشد، اما «مککاسکیل» میگوید که این کار بیشتر در مورد انتقال مهارتهای نرم خود به روشی است که به بهترین وجه با شخصیت شما سازگار است. او معتقد است که «هیچکس نمیگوید شما حتما باید برونگرا باشید، با افراد زیادی ملاقات کنید و در عرض شش ماه آینده هر روز دست بدهید و رو بوسی کنید؛ اما حتی اگر درون گرا باشید هم باید بفهمید که چگونه می توان اشتیاق و عواطف انسانی خود را کنترل کرده و یا بیان کنید. این میتواند در حد نوشتن یک یادداشت تشکر باشد که در آن هیجان شما در مورد یک کار، همکاری یا نتیجه کار تیمی توضیح داده شود، بدون آنکه هزینهای برای محیط کار داشته باشد.»
از نظر اینکه چگونه میتوانید این مهارت های نرم را در یک درخواست شغلی یا مصاحبه نشان دهید، «مک کاسکیل» پیشنهاد میکند که مهارتهای نرم خود را در رزومه خود بنویسید و نمونههایی عینی را برای مصاحبه آماده داشته باشید. او همچنین میگوید که این مهم است که بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی یک مدیر استخدام از شما در مورد یک مهارت نرم میپرسد: «وقتی کسی میگوید مثالی را بگویید که در آن مشکلی از شرکت قبلی را حل کردهاید، در واقع مصاحبهکننده از شما در مورد تفکر نوآورانه سؤال کرده است.»
نظر شما