سبک ناسالم زندگی تشدیدکننده سوء‌تغذیه در کودک کار

یک کارشناس تغذیه بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) اهواز گفت: امروزه سوءتغذیه درکودکان نوعی بیماری درحال افزایش است. کودک زمانی از سوءتغذیه رنج می‌برد که بدن او مقدار کافی موادمغذی، کالری و موادمعدنی کافی را دریافت نکند. وجود تمام این مواد ضروری به روند رشد کودک کمک می‌کند. همچنین دریافت مواد مغذی ضروری ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و او را نسبت به‌ عفونت‌های مضر محافظت می‌کند.

مهناز ملکی، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اینکه کمبود غذا به معنی پایین‌بودن کیفیت و ارزش غذایی تغذیه است، افزود: این موضوع ارتباط نزدیکی با قیمت بالای غذا و فقر در کشور دارد. در واقع منظور از سوء تغذیه ناکافی‌بودن مصرف غذایی، کم‌بودن حجم غذای مصرفی یا پایین بودن و متعادل نبودن منابع هرم غذایی است.

ملکی گفت: منابع هرم غذایی یک فرد مجموعه‌ای از گروه نان و غلات، پروتئین‌ها، شیر و لبنیات، سبزیجات، میوه‌ها و چربی‌ها از جمله انواع روغن‌ها وگروه دانه‌های مغذی مانند آجیل‌ها و مغزها را در برمی‌گیرد. بنابراین عدم استفاده صحیح از هریک از مواد ذکرشده منجر به سوء‌تغذیه شده که پیامدهای ناگواری به دنبال دارد.

این کارشناس تغذبه با تأکید بر اینکه سلامت اولین حق هر کودک هست، تأکید کرد: متأسفانه سبک ناسالم زندگی‌کودکان کار آنها را بیش از دیگران در معرض سوءتغذیه و بیماری‌های عفونی مانند ایدز (سواستفاده‌های‌جنسی و هپاتیت) قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: گرانی موادغذایی‌گریبان تقریبا ۹۵ درصد مردم عادی را گرفته است. با توجه به نیازمندی هر فرد و توجه به هرم غذایی با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم اکثر مردم، به‌ویژه کودکان کار به شکل‌های مختلف درگیر سوء‌تغذیه‌اند.

ملکی با اشاره به تقسیم‌بندی کودکان کار باتوجه به سن و نوع کار از منظر دسترسی به غذا گفت: گروهی که نیمه وقت کار می‌کنند و تا حدودی موادمغذی لازم را دریافت می‌کنند. گروه دیگر نیز به دلیل کار تمام وقت از دریافت صددرصد موادغذایی محروم هستند. داشتن خانواده باسواد بر روی میزان سوءتغذیه کودکان کار بی‌تاثیر نیست.

وی ادامه داد: حال به طور مثال، اگر فردی ۱۰ ساعت غذا میل نکند بدن او خود به خود در وضعیت ذخیره انرژی قرار می‌گیرد. در این حالت سوخت‌وساز بدن۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که افراد از نظر استفاده کامل وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام و همچنین میان وعده صبح، عصر و شب باید دقت‌نظر داشته باشند.

ملکی عدم تغذیه سالم را در بروز اختلالات سلامتی در بدن کودک مؤثر دانست و افزود: فقر موادمغذی بر سلامت جسمی، رفتاری، خلق وخو و فرآیندهای رشد و سایر وظایف بدن تاًثیر مستقیم می‌گذارد. علائم مختلفی از جمله شکم باد کرده به دلیل ورم ناشی از کمبود پروتئین، دشواری در تمرکز، بیقراری، بزرگ‌شدن غده تیروئید(گواتر)، مشکلات رشد و گوارشی از جمله اسهال، ریزش مو، افزایش خطر عفونت‌ها، افسردگی و پرخاشگری در اثر سوءتغذیه در تمام افراد به ویژه کودکان کار بسیار مشهود است.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: تحمل گرسنگی شدید باعث افت نرخ متابولیسم و افزایش وزن کاذب می‌شود و از طرف دیگر این مسأله به مشکلات گوارشی، نوسان شدید انسولین، مشکلات قلبی و عروقی دامن می‌زند. کمبود ویتامین‌ها و موادمعدنی به مرور زمان از لحاظ جسمی و روحی فرد را درگیر کرده و بر میزان بازدهی وکارآمدی او اثر نامطلوب می‌گذارد.

ملکی تأکید کرد: به یاد داشته باشیم فقر و مشکلات اقتصادی و فرهنگی نقش چشمگیری در بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیکی دارند و احتمال بروز این بیماری‌ها در کودکان کار به دلیل فقر بیشتر و کم برخوردار بودن افزون‌تر است.

او با اشاره به کمک‌های غیرمؤثر مردم از کودکان کار گفت: مردم اغلب با خرید فست‌فودها، انواع سوسیس‌ و کالباس‌ها و تنقلات فانتزی(چیپس وپفک و...) از کودکان کار حمایت می‌کنند. اما باید این مهم را مدنظر داشته باشند که با خرید این مواد غذایی ناخواسته احتمال بروز سوء‌تغذیه در این کودکان را افزایش می‌دهند.

این کارشناس تغذیه گفت: عوامل موثر در کاهش سوءتغذیه کودک کار به استفاده مناسب از هرم غذایی به تناسب سن و میزان فعالیت بستگی دارد. انجام آزمایش‌های دوره‌ای و غربالگری می‌توانند تا حدی به کودکان کار کمک کند.

کد خبر: 71533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =