مهارت‌های «نرم و اولیه» برای استخدام‌ نسل Z

با افزایش ترس از رکود اقتصادی و اخراج کارکنان، فارغ‌التحصیلان تازه وارد به بازار کار خود را در بازار کاری نامطمئن می‌بینند. گزارش جدید لینکدین از تغییرات بازار کار نشان‌می‌دهد که چطور بازار متغییر، سیاست استخدام شرکت‌ها را از شکل سنتی خارج کرده و اولویت در استخدام را به «مهارت‌های نرم» منتقل کزده است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از لینکدین؛ اخیرا یک نظرسنجی از ۱۰۰۰ فارغ‌التحصیل ایالات متحده نشان داده است که در ۱۲ ماه گذشته بسیاری از آنها در مورد «آمادگی شغلی» خود نگران هستند. بر اساس این نظرسنجی، تقریبا نیمی از فارغ‌التحصیلان اخیر گفته‌اند که برای مشاغل سطح ورودی درخواست نداده‌اند، چرا که احساس می‌کنند صلاحیت لازم را ندارند. این عدم اطمینان از آمادگی برای ورود به یک شغل در میان تازه‌واردان به عرصه‌ی شغلی نیز دیده می‌شود.

در همین زمینه مقاله جدید بخش آسیا-اقیانوسیه در لینکدین، یکی از چالش‌های احتمالی کارکنان جوان را نداشتن تجربه کافی هنگام ورود به کار می‌داند. به گفته لینکدین، در حالی که کارکنان نسل زد (Gen Z)، کسانی که بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند، ممکن است نگران کمبود تجربه خود باشند، اما برخی از صنایع به شدت مشغول استخدام چنین نیروهایی هستند. مثلا در اکتبر ۲۰۲۲ آگهی‌های شغلی در پلتفرم لینکدین برای استخدام نیروهای جوان در بخش‌هایی مانند ادارات دولتی رشد شدیدی داشته است (به عنوان نمونه رشد ۵۲ درصدی در استرالیا و ۸۸ درصدی در سنگاپور).

همچنین در این بازه زمانی آگهی‌های شغلی خرده‌فروشی در استرالیا ۱۱۴ درصد، در هند ۴۹ درصد و در سنگاپور (در بخش لجستیک و حمل‌و نقل) ۴۱ درصد رشد کرده‌اند. این رشد در استخدام‌ها ممکن است از صنایع مختلف باشد اما آنها در یک ویژگی اشتراک دارند؛ «تاکید بر مهارت‌های نرم»، که به گفته لینکدین در بخش‌ها و مشاغل مختلف ارزشمند شده است.

منظور از «مهارت‌های نرم» آن دسته از مهارت‌های غیر فنی هستند که نحوه کار و تعامل فرد با دیگران را توصیف می‌کنند. لینکدین معتقد است «مهارت‌های سخت (مانند دانش فنی) می‌تواند به شما کمک کند تا توجه یک استخدام‌کننده را به خود جلب کنید، اما مهارت‌های نرم می‌تواند به شما کمک کند تا کار را به دست آورید».

به علاوه لینکدین شاهد تغییر رویه شرکت‌ها از رویکرد استخدام «تجربه‌محور سنتی» به رویکرد «مهارت اولیه» است. احتمالا این تغییر به دلیل «سرعت تحول و اختلال» مداوم در بازارهاست که صنایع با آن روبرو هستند. استخدام مبتنی بر مهارت اولیه به کارفرمایان کمک می‌کند تا استعدادهایی را استخدام کنند که با نیازهای در حال تکامل و تغییر بازار کسب و کار مطابقت دارد.

در گزارش لینکدین آمده است که ۸۷ درصد از استخدام‌کنندگان معتقدند مهارت‌های نرم برای بررسی درخواست دهندگان ضروری است. به علاوه از نظر شرکت‌ها اتخاذ یک رویکرد مبتنی بر مهارت امکان انتخاب بسیار گسترده‌تری را ایجاد می‌کند و تنوع ضروری استعدادها را ممکن می‌سازد. تنوع استعدادی که در بازار امروز شرکت‌ها امری ضروری است.

داده‌های لینکدین نشان می‌دهد که در سراسر آسیا و اقیانوسیه، اتخاذ رویکرد «مهارت اولیه» امکان دسترسی به منبع استعدادهای نسل زد را افزایش خواهد داد؛ همانطور که تاکنون استخدام از این نسل را در استرالیا، هند و سنگاپور به ترتیب ۱۰.۸، ۱۴.۱ و ۷ برابر افزایش داده است.

در حالی که مهارت‌های سخت برای تضمین شغل حیاتی باقی می‌مانند، مهارت‌های نرم می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا ویژگی متمایز کننده‌ای را داشته باشند. «مهارت‌های سخت، مهارت‌های فنی مورد نیاز برای انجام کار هستند. برای مثال، اگر کسی برای حرفه‌ فروش درخواست می‌دهد، باید از فرآیندهای فروش و نحوه استفاده از پلتفرم فروش آگاهی داشته باشد. اما در عین حال متقاضی به مهارت‌های نرمی مانند مهارت‌های ارائه محصول برای فروش یا مهارت‌های ارتباط انسانی نیز نیاز دارد تا بتواند با تیم کاری و مشتری ارتباط برقرار کند».

به توصیه لینکدین، پنج مهارت برتری که کارگران جوان نیازمندند تا در سال جدید میلادی بر آن تمرکز کنند از این قرار است:

  • مهارت ارتباط؛ توانایی انتقال ایده‌ها، دیدگاه‌ها و نظرات خود به طور مختصر تا مردم بتوانند آنچه را که به اشتراک می‌گذارید درک کنند.
  • مهارت مدیریت زمان؛ با افزایش کار از راه دور، مدیریت زمان برای ایجاد اعتماد میان کارفرما و کارمند اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
  • مهارت تفکر انتقادی؛ توانایی درک و پرداختن به یک موقعیت بر اساس تمام حقایق و اطلاعات موجود.
  • مهارت حل مسئله؛ ارائه راه‌حل‌ها و جستجوی راه‌های جدید برای حل مسائل.
  • مهارت‌های بین‌فردی؛ به‌ویژه پس از همه‌گیری کرونا، توانایی ایجاد روابط و همکاری با تیم‌ها در سطح جهانی یک مهارت مهم است.
کد خبر: 56801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =