به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، «دامون خدابنده» بهرهمندی از فناوریهای نوین و همچنین استفاده از ظرفیتهای خلاقانه و نوآورانه را یکی از رویکردهای اصلی این مرکز در دستیابی به اهداف و اجرای برنامههای تحولی سازمان برشمرد.
وی بهبود و تسهیل در ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی از طریق ایجاد و توسعه سیستمها و سامانههای الکترونیکی و غیرحضوری سازمان، توسعه زیرساختهای سختافزاری، ارتباطی و امنیتی، تهیه و انتشار دادهها و اطلاعات آماری مورد نیاز سازمان و نهادهای بالادستی، انجام محاسبات آماری و اکچوئریال در حوزه های مختلف سازمان، تهیه و ارائه دسترسی به سطوح مختلف سازمانی و همچنین یکپارچهسازی وهوشمندسازی سیستمها را از مهمترین اهداف این مرکز در مسیر دستیابی به سازمان الکترونیک و هوشمند دانست.
اجرای ۵۴ برنامه عملیاتی
خدابنده گفت: اجرای ۵۴ برنامه عملیاتی در سال جاری که مرتبط با تولید و توسعه سامانههای الکترونیکی و غیرحضوری و ارتقای زیرساخت سختافزاری و ارتباطی است و اهتمام ویژه به منظور تداوم پایداری این خدمات، از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار این مرکز قرار دارد.
وی از پروژههای «بیمه متمرکز»، «انباره داده و هوش کسب و کار»، «سامانه جامع و متمرکز رسیدگی به اسنادپزشکی» و «ایجاد مرکزداده پشتیبان سازمان» به عنوان کلان پروژههای این حوزه یاد کرد که اجرای این پروژهها مسیر سازمان در دستیابی به تأمیناجتماعی الکترونیک را به میزان قابل توجهی هموارتر خواهد کرد.
پیادهسازی و توسعه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، پیادهسازی و توسعه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی را از دیگر برنامههای این حوزه دانست و افزود: ارایه خدمات بدون نیاز به مراجعه حضوری مخاطبان، یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان تأمیناجتماعی به عنوان یک سازمان حمایتی و خدمترسان است. در همین راستا در حال حاضر ۶۷ خدمت از خدمات سازمان به صورت غیرحضوری، در سامانه خدمات غیرحضوری به آدرس https://es.tamin.ir ارایه میشود که ۵ خدمت از این خدمات از ابتدای دولت چهاردهم تاکنون به بهرهبرداری رسیده است.
هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه
خدابنده در ادامه هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه (لیست هوشمند) را از اقداماتی دانست که در جهت تسهیل و روان سازی امور مخاطبان و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در حال اجرا است.
او اضافه کرد: در راستای تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیند ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، بهبود فرآیند کاری، کاهش نقش عامل انسانی و تعامل برخط سازمان و کارفرما و در نتیجه افزایش سطح رضایتمندی ذینفعان، طراحی و ساخت سامانه متمرکز لیست هوشمند صورت پذیرفته است. در حال حاضر این سامانه در کلیه شعب سازمان عملیاتی شده و در حال توسعه و تکمیل است.
۹۸ درصد نسخهنویسی الکترونیک
خدابنده در رابطه نسخه الکترونیک در ارتباط با اجرای نسخه الکترونیک بیان کرد: سرآغاز موضوع سلامت الکترونیک (E_Health) در دنیا است. سازمان تأمیناجتماعی اولین نهاد بهرهمند از این خدمت الکترونیکی است که به واسطه فراگیری جامعه ذینفعان خود، بیشترین مخاطب را در میان سازمانهای بیمهگر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد. در حال حاضر بالغ بر ۹۸ درصد نسخ به صورت الکترونیک نسخهنویسی میشود.
به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، طرح نظام ارجاع به عنوان بخشی از اولین طرح از طرحهای بیستگانه تحولآفرین، ابلاغ شده توسط مدیرعامل است که در حال حاضر این طرح در سامانه نسخه الکترونیک و API مرتبط با مراکز طرف قرارداد، پیادهسازی و عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه پیادهسازی فرآیند عقد قرارداد به صورت الکترونیک و غیرحضوری بهمنظور طرف قرارداد شدن همه مراکز درمانی با سازمان تأمیناجتماعی است که از دی ماه سال۱۴۰۳ در کل کشور عملیاتی شده است، گفت: یکی دیگر از پروژههای بسیار مهم حوزه فناوریاطلاعات در بخش درمان سازمان، توسعه و تکمیل سامانه پذیرش و پردازش اسناد بستری (رسا) است. تاکنون ارتباط ۱۲۰۰ مرکز با سامانه موصوف برقرار و بیش از ۱۷ میلیون پرونده دریافت شده است.
توسعه دولت الکترونیک و تبادلات دادهای بین دستگاهی
خدابنده با یادآوری اینکه پروژه انباره داده به عنوان یک نیاز آماری مهم در حوزه های مختلف سازمان است که قرارداد آن با پیگیریهای صورت گرفته، در سالجاری منعقد شده و در حال انجام است، درباره توسعه دولت الکترونیک و تبادلات دادهای بین دستگاهی، در راستای استقرار دولت الکترونیک گفت: اتصال سامانه متمرکز مدیریت کاربران سازمان تأمیناجتماعی به «پنجره واحد خدمات دولت هوشمند» یکی از دستاوردهای مهم در راستای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک است که تأمیناجتماعی به عنوان دستگاه اجرایی پیشرو، موفق به پیـادهسازی مکانیزم یادشده شده است.
ارائه۲۰۷ وبسرویس توسط تأمیناجتماعی به سایر دستگاهها
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در راستای وظایف محول شده در برنامه توسعه کشور، ارتباط سازمان تأمیناجتماعی با سایر سازمانها و ارگانها، با شبکه ملی فناوری اطلاعات برقرار است. در حال حاضر ۲۰۷ وبسرویس توسط سازمان تأمیناجتماعی به سایر دستگاههای اجرایی کشور ارائه شده است. از سوی دیگر تعداد ۹۵ وبسرویس مورد نیاز سازمان نیز از سایر دستگاههای اجرایی دریافت شده است؛ همچنین ارائه ۳۴ وبسرویس به سایر دستگاهها و دریافت ۹ وبسرویس از سایر ارگانها از ابتدای آغاز بهکار دولت چهاردهم صورت پذیرفته است.
گزارش۶۲ ساله تأمین اجتماعی از نگاه آمار
خدابنده درباره اقدامات حوزه آمار سازمان تأمین اجتماعی گفت: از جمله مهمترین اقدامات این مرکز در حوزه آمار و اطلاعات و محاسبات میتوان به نظام تولید آمار و اطلاعات و تولید گزارشهای آماری مورد نیاز سازمان از جمله سالنامه آماری، گزارش۶۲ ساله سازمان تأمین اجتماعی از نگاه آمار، ایجاد داشبوردهای آماری مورد نیاز مدیران، کاربران و کارشناسان در همه سطوح به منظور دسترسی سریع به اطلاعات و جداول مورد نیاز و فراهم کردن سازوکار اجرای انباره داده سازمان به عنوان یکی از مهمترین نیازهای نظام آماری سازمان و انتشار اطلاعات و گزارشهای آماری در سایت سازمان در راستای قانون شفافیت دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد.
همکاری با مراکز آماری کشور مانند مرکز آمار ایران، مرکز برنامهریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری با موسسه عالی پژوهش سازمان در راستای تأمین دادهها و اطلاعات آماری مورد نیاز برای انجام پروژهها و طرحهای مختلف آماری و ارائه نقطه نظرات در ارتباط با برخی طرحها نیز در این راستا قرار دارند.
نظر شما