به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی که در حال حاضر به حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بیمهشدگان اصلی در یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش خدماترسانی میکند برای تأمین منابع پایدار ابن سازمان، باید همه کارفرمایان در زمان تعیین شده نسبت به پرداخت ماهانه حقبیمههای جامعه هدف اقدام کنند.
از آنجا که کارفرمایان به طور معمول موظف به پرداخت حق بیمههای افراد و جامعه هدف خود به سازمان تأمین اجتماعی هستند ازاینرو نباید پرداخت این منابع سازمان را به روزهای پایانی سال موکول کنند زیرا این موضوع علاوه بر جریمه برای جامعه کارفرمایی، در بخش تأمین منابع این نهاد بیمهگر مشکل ایجاد خواهد کرد.
تأمین اجتماعی با توجه به نداشتن منابع دولتی همه هزینههای خود را از محل وصول حق بیمههای پرداختی از سوی کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی تأمین میکند در همین راستا باید کارفرمایان نسبت به پرداخت بهموقع این حقبیمهها اقدام کنند تا سازمان هم بتواند همه تعهدات و هزینههای خود را در قبال بیمهشدگان و مستمریبگیران اجرایی کند.
براساس آخرین دادههای آماری سازمان تأمین اجتماعی ماهانه ۹۰ هزار میلیارد تومان هزینههای این نهاد بیمهگر است که ۶۰ هزار میلیارد تومان آن برای پرداخت مستمری ویژه همه بازنشستگان و مستمریبگیران هزینه میشود.
عمل کردن ۹۵ درصد کارفرمایان به تعهدات قانونی و ارسال لیست حقبیمهها
ابراهیم کشاورز، مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره گفت: در پایان بهمن ماه سال جاری، بیش از ۹۵ درصد کارفرمایان به تعهدات قانونی خود عمل کرده و لیست حق بیمه کارکنان را ارسال و پرداخت کردهاند تا اختلالی در ارائه خدمات به بیمهشدگان ایجاد نشود.
کشاورز با اشاره به نقش کلیدی کارفرمایان در فعالیتهای سازمان، اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار کارفرما در سراسر کشور به عنوان شرکای اجتماعی قابل اتکا و اعتماد سازمان تأمین اجتماعی، همواره مشارکت موثری در پیشبرد اهداف این سازمان داشتهاند. بیش از نیمی از منابع ماهانه سازمان از طریق حق بیمه پرداختی کارفرمایان تأمین میشود.
وی با تقدیر از همکاری مستمر کارفرمایان، بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی در چارچوب طرحهای ۲۰گانه تحولی و توسعهای، درصدد ایجاد تغییرات اساسی برای تسریع و تسهیل فرآیندها و خدمات مرتبط با کارفرمایان است. تحول و بهبود در نحوه ارائه خدمات به شرکای اجتماعی، تنها با همراهی کارفرمایان و بیمهشدگان محقق خواهد شد و نتایج این اقدامات نیز به نفع تمامی ذینفعان خواهد بود.
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی گفت: اقدامات اصلاحی که در دستور کار قرار گرفته است تضمینکننده منافع شرکای اجتماعی سازمان بوده و به ارتقای کیفیت خدمات منجر خواهد شد.
تأمین منابع پایدار با همکاری شرکای اجتماعی
یکی از اقدامات اساسی سازمان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر اجرای برنامههای غیرحضوری از طریق سامانههای خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین من آیت تا همه افراد ذینفع و مخاطب بتوانند در سریعترین زمان ممکن همه خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.
در همین راستا سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir و برنامه کاربردی تأمین من قابل نصب بر روی تلفن همراه امکان ارائه خدمات غیرحضوری برای همه مخاطبان و ذینفعان را فراهم کرده است. آخرین دادههای آماری سازمان تأمین اجتماعی نشاندهنده این موضوع است که در حال حاضر ۶۷ خدمت غیرحضوری به همه گروههای مشمول ارائه میشود.
ارائه ۶۷ خدمت غیرحضوری به ذینفعان
دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی از ارائه ۶۷ خدمت به صورت غیرحضوری به همه ذینفعان و مخاطبان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی معادل ۵۳ درصد جمعیت کشور خبر داد و گفت: برنامه این مرکز گسترش خدمات برای همه بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان است.
خدابنده در گفتوگو با آتیه آنلاین افزود: ارایه خدمات غیرحضوری مخاطبان، از مهمترین دستاوردهای سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان خدماترسان به ۴۹ میلیون جامعه تحت پوشش است، به همین واسطه در حال حاضر ۶۷ خدمت از خدمات سازمان در سامانه خدمات غیرحضوری به آدرس es.tamin.ir به صورت غیرحضوری ارایه میشود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه (لیست هوشمند) را از اقداماتی دانست که در راستای تسهیل و روانسازی امور مخاطبان و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در حال اجرا است.
خدابنده اضافه کرد: در راستای تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیند ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، بهبود فرآیند کاری، کاهش نقش عامل انسانی و تعامل برخط سازمان و کارفرما و در نتیجه افزایش سطح رضایتمندی ذینفعان، طراحی و ساخت سامانه متمرکز لیست هوشمند صورت پذیرفته است. در حال حاضر این سامانه در همه شعب سازمان عملیاتی شده و در حال توسعه و تکمیل است.
پرداخت لیست کارفرمایان به صورت هوشمند
ارسال لیست کارفرمایان کارگاههای مشمول تأمین اجتماعی نیز یکی از این برنامههای غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی است و طبق آخرین دادههای آماری بیش از ۹۵ درصد حقبیمههای بیمهشدگان تحت پوشش این کارگاهها به صورت غیرحضوری پرداخت میشود.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر برای ارائه لیست هوشمند از سوی کارفرمایان اقدامات و برنامهریزی موثری را انجام داده که براساس برخی آمارهای موجود بیش از ۹۹ درصد لیست حقبیمه کارگران از سوی جامعه کارفرمایی به صورت هوشمند ارائه میشود.
دادههای آماری سازمان تأمین اجتماعی نیز حاکی از آن است که بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۱۹ لیست حق بیمه از سوی کارفرمایان در سال گذشته نیز به صورت غیرحضوری ارائه شده این موضوع نشان میدهد علاوه بر سازمان تأمین اجتماعی که نقش تسهیلگری در ارائه خدمات به حوزه کارفرمایی دارد، کارفرمایان نیز برای دریافت راحتتر خدمات به سمت فعالیت در حوزه غیرحضوری حرکت کردهاند.
البته یکی از مهمترین موضوعات در این بخش اقدام به موقع کارفرمایان برای پرداخت این حقبیمههای کارگران تحت پوشش است تا سازمان تأمین اجتماعی نیز بتواند با در اختیار داشتن این منابع همه تعهدات و برنامههای خود را اجرایی کند.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر را در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. اجرای همه برنامهها و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی نیازمند داشتن منابع پایدار است که بخش عمدهای از این منابع را از وصول حقبیمههای کارگاههای مشمول این سازمان دریافت میکند.
بنابراین همکاری و مشارکت شرکای اجتماعی همچون کارفرمایان میتواند سازمان تأمین اجتماعی را در راستای اجرای همه برنامهها و اقدامات خود یاری کند، به همین واسطه کارفرمایان تلاشش کنند که حقبیمههای جامعه هدف خود را به روزهای پایانی سال موکول نکنند.
نظر شما