به گزارش آتیه آنلاین، براساس تصویبنامه هیأت وزیران درباره آییننامه اجرایی بند «چ» ماده ۲۸ قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه، موضوع بیمه اجتماعی ارائهکنندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر از طریق سکوهای مجازی به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد.
برمبنای این تصویبنامه سازمان تأمین اجتماعی مکلف است نسبت به پوشش بیمهای مشمولان مطابق این آییننامه و ماده واحده اصلاحی قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مصوب ۱۳۸۸ و سایر شرایط مندرج در قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ اقدام کند.
همچنین سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده است دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه برای مشمولان را مطابق با ماده ۳۵ قانون تأمین اجتماعی به صورت مقطوع تعیین کند. بر مبنای این آییننامه مقرر شده است به منظور توسعه و گسترش پوشش بیمههای اجتماعی و تسهیل در پوشش بیمهای مشمولان، سازمان مجاز است حسب توافق با صاحبان سکوهای مجازی و اعلام موافقت بیمه شده، نسبت به پرداخت درصدی از سهم درآمد صاحبان هر سکو به عنوان حق بیمه سرانه اقدام کند، در این صورت معادل دریافتی از صاحبان سکوهای مجازی از حق بیمه مربوط کسر خواهد شد.
مزایای بیمه رانندگان اینترنتی
گسترش و تعمیم پوشش بیمهای یکی از مهمترین رویکردهای سازمان تأمین اجتماعی برای همه گروههای شاغل و بدون بیمه در کشور محسوب میشود که در حال حاضر موضوع بیمه کسب و کارهای نوین و فعالان سکوهای مجازی در دستور کار این نهاد بزرگ بیمهگر قرار گرفته است.
همچنین در محورهای طرح بیستگانه تحول آفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی موضوع توسعه پوشش بیمهای همانند بیمه رانندگان اینترنتی موردنظر قرار گرفته است که در همین راستا کارگروه ویژهای به این منظور تعیین و پیگیریهای لازم انجام شده است.
گسترش خدمات همهجانبه سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر توسعه پوشش بیمهای، تأمین معیشت گروههای مشمول و به نوعی امنیت شغلی این افراد را به دنبال خواهد داشت، از طرفی دیگر بخشی از منابع این سازمان را هم تأمین میکند.
بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی فرصتی برای بهرهمندی آنان از مزایای بیمه
علی جهانی، کارشناس بیمههای اجتماعی در گفتوگو با آتیه آنلاین با اشاره به تصویب قانون بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی گفت: با توجه به تصویب این قانون که برای این گروه از شاغلان عرصه الکترونیک میتواند کمککننده باشد بنابراین باید فضای حمایتی و انگیزشی برای این گروهها مدنظر باشد.
جهانی پرداخت به موقع حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی از سوی این رانندگان را به عنوان یک ضرورت دانست و افزود: باید در بودجهبندی سالانه این موضوع در نظر گرفته شود و از این گروهها نیز به شکل ویژهای حمایت شود تا جامعه آماری بیشتری از این افراد از بیمه بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: از آنجا که هر روز شاهد رشد فعالان این عرصه هستیم و این موضوع میتواند انسجام گستردهای در حوزه بیمهای داشته باشد و از طرفی دیگر روی منابع سازمان تأمین اجتماعی هم تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین تصمیمگیران سازمان باید در راستای گسترش چتر بیمهای و عملیاتی شدن نظام تأمین اجتماعی در همه گروهها تلاش کنند.
استفاده اغلب گروههای رانندگان از بیمه تأمین اجتماعی
کارشناس بیمههای اجتماعی به بهرهمندی رانندگان درون و برون شهری از خدمات بیمهای سازمان تأمن اجتماعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اغلب گروههای راننده به ویژه رانندگان درون شهری و حمل و نقل عمومی از خدمات مربوط به پوشش بیمهای این سازمان بیمهگر استفاده میکنند.
وی یادآور شد: رانندگان درون و برون شهری با دریافت خدمات بیمه از انواع خدمت سازمان تأمین اجتماعی در بخشهای مختلف برخوردار هستند اما با این تفاوت که بخشی از خدمات بیمهای این گروه از افراد تحت پوشش سازمان، مشمول کمک دولت است.
او بیان کرد: مدل پوشش رانندگان درون و برونشهری که در حوزه بار، مسافر و حمل و نقل در مناطق مختلف کشور فعالیت دارند، این قانون پیشینه زیادی در سازمان تأمین اجتماعی و حتی در نظام بیمهای دارد.
به گفته او، براساس اطلاعات موجود میزان حق بیمه پرداختی از سوی رانندگان در مجموع ۲۷ درصد است که ۱۳.۵ درصد از رقم حق بیمه توسط دولت پرداخت شده و مابقی از سوی این افراد پرداخت میشود. در مدل خویشفرمایی فرد راننده نیز ۱۳.۵ درصد باقیمانده را پرداخت میکند.
جهانی با اشاره به اینکه در مجموع ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان درون و برون شهری در حال حاضر با کمک دولت پرداخت میشود، اضافه کرد: طبق دادههای آماری بیش از ۷۶۰ هزار نفر از رانندگان درون و برون شهری در کشور از خدمات بیمهای سازمان تأمین اجتماعی بهرهمند هستند.
بیمهپردازی برای تأمین امنیت بیمهای و رفاهی رانندگان اینترنتی
جهانی اضافه کرد: یکی از شغلهای برجسته، مشهود و قابل لمس برای جامعه رانندگان تاکسیهای اینترنتی است. این گونه وسایل نقلیه ضرورتهای امروز مردم را پاسخ میدهد و اکنون در قالب اسنپ، تپسی و دیگر گروهها در عرصه حمل و نقل به مردم خدمات ارائه میدهند.
او بیان کرد: همانگونه که تاکسیهای درون و برون شهری در کشور مدیریت میشوند، باید رانندگان تاکسیهای اینترنتی که بخش قابل توجهی را تشکیل میدهند پوشش بیمهای رانندگان را داشته باشند. اکنون این فرصت برای این گروهها نیز فراهم شده است.
کارشناس بیمههای اجتماعی اضافه کرد: برقراری بیمه برای رانندگان ضمن اینکه امنیت بیمهای و رفاهی را برای این گروه از فعالان عرصه کسبوکار فراهم میکند، به نوعی برای مسافران نیز امنیت ایجاد کرده و از سویی دیگر به سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای تحقق همین موضوع در تأمین منابع به واسطه بیمهپردازی این افراد کمک خواهد شد.
سازمان تأمین اجتماعی که اکنون ۴۹ میلیون نفر از جامعه را در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش دارد در سالهای اخیر گروههای مشمول را نیز بهرهمند از خدمات همهجانبه خود کرده به طوری که حدود سه میلیون نفر در این سالها به جمع بیمهشدگان این نهاد بیمهگر اضافه شدهاند.
در همین راستا پوشش بیمهای افراد شاغل بدون بیمه با جامعه آماری ۶ تا ۹ میلیون نفری در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد تا بتواند از ۲۷ درصد افراد فاقد بیمه بخشی از این گروهها را به عنوان بیمهپردازان جدید جذب کند.
نظر شما