کارکنان سنگاپوری از اعتراف به استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار هراس دارند

سنگاپور با پیشگامی در پذیرش هوش مصنوعی در محیط‌های کاری، به یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه تبدیل شده است. با وجود دستاوردهای چشمگیر، چالش‌هایی همچون آموزش ناکافی کارکنان و نگرانی‌های نسل‌های مختلف نسبت به این فناوری باقی است. با این حال، تلاش‌های هدفمند دولت و کسب‌وکارها برای توسعه مهارت‌های هوش مصنوعی و فراهم کردن بسترهای حمایتی، مسیر آینده این کشور را در انقلاب دیجیتال هموار کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از CNBC؛ استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف در سراسر جهان رشد کرده است، اما همچنان درباره نحوه استفاده صحیح از این فناوری در محیط کار ابهاماتی وجود دارد. در سنگاپور، ۵۲ درصد از کارکنان از هوش مصنوعی در شغل خود استفاده می‌کنند. این آمار بر اساس شاخص نیروی کار Slack ارائه شده است، که در ماه آگوست بیش از ۱۷,۰۰۰ کارگر در ۱۵ کشور، از جمله ۱,۰۰۸ نفر در سنگاپور را مورد بررسی قرار داده است.

تقاضا برای استعدادهای مرتبط با هوش مصنوعی در این کشور افزایش یافته است. طبق گزارش سایت کاریابی Indeed، بین سپتامبر ۲۰۲۳ و سپتامبر ۲۰۲۴، تعداد آگهی‌های شغلی مرتبط با هوش مصنوعی مولد در این کشور ۴.۶ برابر شده است.

با این حال، با وجود افزایش تقاضا برای استعدادهای هوش مصنوعی در سنگاپور، ۴۵ درصد از کارکنان در این کشور گزارش داده‌اند که از بیان استفاده از این فناوری برای انجام وظایف کاری به مدیران خود احساس ناراحتی می‌کنند. در میان افرادی که چنین احساسی داشتند، دلایل اصلی شامل ترس از این بود که به‌عنوان «ناتوان»، «تنبل» یا «تقلب‌کننده» دیده شوند. این موضوع بر اساس گزارش Slack مطرح شده است.

قابل توجه است که سنگاپور رویکردی فعالانه در یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی در محیط کار از خود نشان داده است. در سال ۲۰۲۴، این کشور به نرخ استفاده از هوش مصنوعی ۵۳ درصد دست یافت که از میانگین جهانی فراتر رفته و آن را در میان بالاترین نرخ‌های پذیرش هوش مصنوعی در جهان قرار داده است.

با وجود این پیشرفت، چالش‌هایی همچنان باقی مانده است. نزدیک به ۳۰ درصد از کارکنان سنگاپوری هرگز از ابزارهای هوش مصنوعی در محیط کار خود استفاده نکرده‌اند، و تفاوت‌های قابل‌توجهی میان نسل‌های مختلف دیده می‌شود؛ ۴۳ درصد از این افراد از نسل X هستند.

برای رفع این چالش‌ها و بهبود مهارت‌های هوش مصنوعی در میان نیروی کار خود، سنگاپور چندین برنامه آموزشی را آغاز کرده است؛ از جمله برنامه کارآموزی هوش مصنوعی (AIAP)؛ این برنامه با ارائه پروژه‌های واقعی به کارآموزان، هدف دارد تا استعدادهای محلی در زمینه هوش مصنوعی را پرورش دهد. این برنامه بر تعمیق مهارت‌ها در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و مهندسی نرم‌افزار با تمرکز بر پیاده‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی در محیط تولید متمرکز است. همچنین آموزش هوش مصنوعی مولد در سنگاپور در دستور کار قرار دارد. سازمان‌هایی مانند SGTech برنامه‌هایی طراحی کرده‌اند تا نیروی کار فناوری را به مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی مولد مجهز کنند و اطمینان حاصل شود که آنها در بازار کار در حال تحول رقابتی باقی می‌مانند.

علاوه بر این، تعهد دولت به هوش مصنوعی از طریق شراکت‌های استراتژیک و سرمایه‌گذاری‌ها مشهود است. به‌عنوان مثال، OpenAI قصد دارد مرکز منطقه‌ای آسیا-اقیانوسیه خود را در سنگاپور تأسیس کند، که این امر رهبری این کشور در زمینه هوش مصنوعی و اکوسیستم حمایتی آن برای پیشرفت‌های فناورانه را نشان می‌دهد. در حالی که سنگاپور در پذیرش هوش مصنوعی گام‌های قابل‌توجهی برداشته است، تلاش‌های مداوم در زمینه آموزش، دستورالعمل‌های روشن و ارتباطات باز برای بهره‌برداری کامل از پتانسیل هوش مصنوعی و رفع نگرانی‌های نیروی کار ضروری است.

«کریستینا جنزر»، معاون ارشد تحقیقات و تحلیل‌های موسسه Slack، درباره این موضوع گفت: «کارکنان از هوش مصنوعی هیجان‌زده هستند، اما نمی‌دانند چگونه از آن در محیط کار استفاده کنند و این عدم اطمینان مانع از پذیرش گسترده‌تر هوش مصنوعی می‌شود».

او اضافه کرد: «امروزه بار بیش از حدی بر دوش کارکنان گذاشته شده تا خودشان نحوه استفاده از هوش مصنوعی را کشف کنند. مهم است که مدیران نه‌تنها کارکنان را برای استفاده از هوش مصنوعی آموزش دهند، بلکه آنها را تشویق کنند که درباره آن صحبت کرده و به‌صورت علنی با هوش مصنوعی آزمایش‌هایی انجام دهند».

همچنین کسب‌وکارها باید زمان و فضای لازم را برای این آزمایش‌ها فراهم کنند و کارکنان را تشویق کنند تا آنچه یاد گرفته‌اند را با همکاران خود به اشتراک بگذارند تا الهام‌بخش دیگران باشند. آنها همچنین می‌توانند با مثال زدن و نشان دادن نحوه استفاده از این فناوری در کارهای خود، پیشگام باشند. علاوه بر این، کارفرمایان باید راهنمایی‌هایی درباره ابزارهای هوش مصنوعی که «تأیید شده و مورد اعتماد» هستند و وظایفی که می‌توان از این ابزارها برای انجام آنها استفاده کرد، ارائه دهند. «جنزر» در اینباره ادامه داد: «بدون راهنمایی روشن، کارکنان سردرگم هستند که چه زمانی استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار از نظر اجتماعی و حرفه‌ای قابل‌قبول است و استفاده خود را پنهان نگه می‌دارند.»

با وجود این عدم اطمینان، کارکنان در سنگاپور همچنان به دنبال بهبود مهارت‌های خود در زمینه هوش مصنوعی هستند. در واقع، بر اساس این گزارش، ۸۸ درصد از آنها «احساس فوریت برای تبدیل شدن به یک متخصص هوش مصنوعی» دارند. با این حال، به‌طور کلی اکثریت (۶۳ درصد) کارکنان این کشور کمتر از پنج ساعت برای یادگیری نحوه استفاده از هوش مصنوعی صرف کرده‌اند.

در نهایت، بر اساس تحقیقات Slack، «کارفرمایان باید شکاف موجود در آموزش را حل کنند و دستورالعمل‌های روشنی درباره هوش مصنوعی ارائه دهند، زیرا کارکنان فعلی و حرفه‌ای‌های جدیدی که وارد بازار کار می‌شوند، به سمت محیط‌های کاری حمایتی‌تر گرایش خواهند داشت.»

کد خبر: 77037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =