باید به سمت هوشمندسازی رسیدگی به دفاتر قانونی حرکت کنیم

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر جایگاه مهم موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی گفت: در این دوره بستر برای حرکت حسابرسی به سمت بررسی الکترونیکی دفاتر قانونی آماده است؛ قانون برنامه هفتم تأکید دارد که باید با سازمان‌ها و مجموعه‌های دیگر به‌ویژه سازمان امور مالیاتی تبادل اطلاعات داشته باشیم. این رویه در زمینه‌هایی نظیر اظهارنامه‌ها کمک می‌کند که سازمان درخصوص بررسی دفاتر به تدریج به سمت هوشمندسازی حرکت کند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی بیان کرد: کارکرد مطلوب موسسه حسابرسی دو نتیجه به همراه دارد؛ یکی اثری که بر درآمد سازمان دارد و دومی جلب رضایت مخاطبان خصوصاً کارفرمایان است. یکی از نارضایتی‌های کارفرمایان که در خارج از مجامع سازمان مطرح می‌شود، اعتراض نسبت به نحوه بازرسی دفاتر یا حسابرسی در این مجموعه است؛ در این‌باره اجرای دقیق قانون علاوه بر افزایش درآمد سازمان تأمین اجتماعی، رضایتمندی کارفرمایان را ارتقا می‌دهد. لازمه تحقق این اهداف هم عملکرد شفاف و اصلاح اولویت‌ها است به طوری که ارجاع موارد به موسسه حسابرسی قائم به افراد و سلایق شخصی نباشد.

وی با اشاره به تشکیل جلسات متعدد درخصوص نحوه رسیدگی به پرونده‌ها افزود: بازرسی باید قاعده‌مند و براساس طبقه‌بندی کارگاه‌ها باشد. در واقع چنانکه امروز در دنیا مرسوم است باید به اقتصاد بررسی پرونده‌ها توجه کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ضرورت حرکت به سمت بازرسی الکترونیکی و هوشمند دفاتر، گفت: در این دوره بستر برای این حرکت در دسترس قرار گرفته و قانون برنامه هفتم تأکید دارد که باید با سازمان‌ها و مجموعه‌های دیگر به‌ویژه سازمان امور مالیاتی تبادل اطلاعات داشته باشیم. این تبادل اطلاعات در زمینه‌هایی نظیر اظهارنامه‌ها می‌تواند کمک کند که سازمان به تدریج به سمت هوشمندسازی حرکت کند.

سالاری ادامه داد: به طور کلی هوشمندسازی فرآیند رسیدگی بسیار مهم است؛ بنابراین درکنار شفافیت، هوشمندسازی هم باید در دستور کار موسسه حسابرسی باشد. از طرفی خوداظهاری بیمه‌ای هم باید به سرعت راه‌اندازی و فرآیند رسیدگی به آنها مشخص شود؛ به این معنی که نحوه برخورد با خوداظهاری‌ها با توجه به میزان انطباق آنها با نتیجه بازرسی باید متفاوت باشد.

او همچنین علاوه بر تقدیر از خدمات مدیرعامل سابق موسسه حسابرسی با اشاره به سابقه حضور مدیرعامل جدید در جایگاه مدیرعاملی این مجموعه گفت: حضور مجدد در یک جایگاه محاسن و معایبی دارد؛ حُسن این مهم، این است که شناخت لازم نسبت به مجموعه و عملکرد آن وجود دارد و نیاز به گذراندن دوره شناخت نیست و عیب آن این است که امکان دارد این حضور دوباره با پیش‌داوری همراه باشد و این پیش‌داوری می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند.

سالاری با اشاره به مأموریت‌های جدید موسسه حسابرسی بیان کرد: این نکته که مأموریت‌های این دوره موسسه حسابرسی نسبت به دوره قبل حضور محمدی‌سنجر تفاوت دارد نیز شایان توجه است. در این دوره باید به سمت بازرسی الکترونیکی دفاتر حرکت کنیم و این اثربخشی کار ما را افزایش می‌دهد. این علاوه بر مأموریت برنامه هفتم مبنی بر تبادل اطلاعات با سازمان امور مالیاتی و راه‌اندازی خوداظهاری است که باید از همه ظرفیت‌ها برای اجرای آن استفاده شود.

وی افزود: اگر زبده‌ترین افراد کشور را برای راه‌اندازی بازرسی الکترونیکی دفاتر به کار بگیریم ارزش دارد؛ چه این پروژه عواید اجتماعی خوبی برای سازمان و کشور به همراه دارد. اگر این فرآیند به صورت هوشمند انجام شود، دخالت عامل انسانی و اعمال سلایق شخصی حذف و اگر خطایی هم باشد با اصلاح الگوریتم‌ها مرتفع می‌شود و این موضوع افزایش رضایتمندی را به دنبال دارد. علاوه بر این تسریع و تدقیق بررسی پرونده‌ها برای سازمان عواید مالی دارد و منابع ما را تقویت می‌کند.

در ابتدای این نشست، مدیرعامل سابق موسسه حسابرسی از دوره مسئولیت خود گزارش کوتاهی ارائه و مدیرعامل جدید این مجموعه نیز با اشاره به رئوس برنامه‌های خود از حسن‌اعتماد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تقدیر کرد.

کد خبر: 76942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =