پولیپ روده از بیماری های شایع دستگاه گوارش انسان است که دارای انواع مختلفی است. پولیپ روده دسته ‌های کوچک از سلول است که به صورت غده یا یک زائده روی لایه ی داخلی روده بزرگ تشکیل می شود. بسیاری از پولیپ هایی که در روده بزرگ تشکیل می شوند بی خطر هستند. اما گاهی ممکن است برخی از پولیپ‌ها به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. در اغلب موارد در صورتی که اقدام به درمان سرطان نشود، ممکن است این بیماری منجر به مرگ فردشود. آمار خاصی در مورد شیوع پولیپ در ایران در مقایسه با سایر کشورها در دسترس نیست اما در تمام کشورهای دنیا که کولونوسکوپی به تعداد قابل قبول انجام می شود. پولیپ ها شایع هستند و در ایران هم همان وضعیت وجوددارد. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با دکتر علی رضا دینداری - متخصص گوارش که در پی می آید.

لطفا بفرمایید پولیپ روده چیست و در اثر چه عواملی بوجود می آید؟

پولیپ توده های های کوچکی هستند که درون روده بزرگ رشد می کنند این توده های کوچک معمولا علامتی ایجاد نمی کنند اما می توانند باعث خونریزی، درد انسداد و گیر کردن مدفوع در روده بزرگ شوند. علت دقیق ایجاد این توده های گوشتی یا اصطاحا پولیپ روده به طور کامل مشخص نیست اما بررسی ها نشان داده است مواردی که باعث شیوع پولیپ ها می شوند عبارتند از: سابقه خانوادگی پولیپ‌های روده یا سرطان کولورکتال، بیماری‌های التهابی روده (مانند کولیت اولسروز و بیماری کرون)، رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر است.

سیگار کشیدن یکی از فاکتور های خطر پیدایش پولیپ و عوامل زمینه ساز آن، است که تقریبا احتمال پیدایش پولیپ کولون را ۲ تا ۳ برابر افزایش می دهد.

معمولا پولیپ‌های روده با افزایش سن بیشتر می شوند بیش از نیمی از افراد مسن دارای پولیپ روده هستند و این پولیپ های روده منشا اصلی سرطان روده بزرگ است بنابراین تشخیص به موقع و درمان نقش مهمی در پیشگیری از این سرطان دارد.

آیا پولیپ های روده دارای علایم خاصی هستند؟

بله، علائم وجود پولیپ های روده بزرگ عبارتند از:

خونریزی مقعدی: که مهم ترین علامت هشدار دهنده‌ی ابتلا به پولیپ روده یا سرطان روده است.

تغییر در عادات روده‌ای: هرچه مدت زمان ابتلا به یبوست و اسهال در فرد بیشتر باشد، می تواند نشانه‌های مبنی بر ابتلا به پولیپ روده باشد.

تغییر رنگ مدفوع: مدفوع سیاه و دارای رگه های خونی از دیگر نشانه ‌های ابتلا به بیماری پولیپ روده است.

درد در شکم: با توجه به اینکه پولیپ‌ها می توانند قسمتی از روده را مسدود کنند بیمار درد شدیدی را در ناحیه شکم می تواند احساس کند.

تست غربالگری تا چه حد می تواند از پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد؟

اهمیت پولیپ‌ها در این است که امکان این را دارند که تبدیل به سرطان روده شوند و در اکثر موارد این پولیپ های کوچک منشا سرطان های روده هستند و چنانچه افراد به موقع برای غربالگری اقدام کنند و این پولیپ‌ها در مراحل اولیه برداشته شود نقش بسیار موثری در پیشگیری از سرطان خواهند داشت. بهترین راه تشخیص پولیپ ها کولونوسکوپی است که متخصص گوارش پس از شستشوی روده این کار را انجام می دهد و تمام قسمت های روده بزرگ را باز بینی می کند و چنانچه با پولیپی مواجه شود به طور کامل آن را بر می دارد تا مانع از ایجاد سرطان روده در طی سالهای آینده شود.

لطفا در مورد انواع پولیپ‌های روده هم توضیحاتی بفرمایید؟

پولیپ‌های روده عبارتند از:

پولیپ آدنوماتوز: که یکی از شایع‌ترین نوع پولیپ‌های روده بزرگ هستند و حدود 70 درصد از تمام پولیپ‌ها را تشکیل می‌دهند. آدنوم از بافت تشکیل شده و کاملاً شبیه لایه مخاطی روده بزرگ است. در بعضی موارد سرطان می تواند از آدنوم شروع شود.

پولیپ‌های هیپرپلاستیک: این نوع پولیپ‌ها معمولاً کوچک و بی‌خطر هستند و احتمال تبدیل آن‌ها به سرطان کم است.

پولیپ‌های التهابی: این پولیپ‌ها اغلب در بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت اولسروز (یکی از انواع بیماری‌های التهابی روده است، که باعث ایجاد زخم و التهاب در دستگاه گوارش می‌شود و بیماری کرون (التهاب در دستگاه گوارش) دیده می‌شوند. این پولیپ ها شیوع بیشتری دارند اما به طور کلی پیش سرطانی نیستند. برخی از افراد با پولیپ های بزرگ بیش از 1 سانتی متر ممکن است نیاز به غربالگری سرطان روده بزرگ با کولونوسکوپی داشته باشند.

آیا پولیپ های روده عود می کنند؟

پولیپ‌ها پس از برداشت کامل معمولا عود نمی‌کنند ولی در 30 درصد از این بیماران امکان ظهور زائده‌های جدید وجود دارد. به همین خاطر انجام آزمایشات روتین در فواصل معین (معمولا 3 الی 5 سال از زمان برداشت اولیه) جهت پیگیری پولیپ‌های جدید توصیه می شود. استفاده‌ی روزمره آسپیرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی احتمال ظهور این توده‌ها جدید را کاهش می دهند.

آیا روش‌هایی برای تشخیص بیماری پولیپ روده وجود دارد؟

برای تشخیص پولیپ روده، روش‌های مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

کولونوسکوپی: بهترین روش تشخیص برای شناسایی بیماری پولیپ روده است. این فرآیند معمولا برای تشخیص پولیپ‌ها و سرطان در روده انجام می‌شود. برای انجام این کار، فرد باید پیش از اقدام، قرص‌های مسهل بخورد تا روده‌های خود را تمیز کند. سپس، یک لوله انعطاف‌پذیر به نام کولونوسکوپ از طریق مقعد وارد روده فرد می‌شود. در سر این لوله دوربینی قرار دارد که به پزشک اجازه مشاهده دقیق پولیپ ها را می‌دهد. همانطور که اشاره شد، برخی از این لوله‌ها قادر به نمونه‌برداری نیز هستند، به این ترتیب بخشی از پولیپ یا سایر ضایعات از طریق مقعد برداشته می‌شود. این روش به پزشک امکان ارزیابی دقیق تر و تشخیص صحیح تر برای بیماری های روده ای را می دهد.

تست مدفوع: قبل از انجام آزمایش کولونوسکوپی معمولا از بیمار درخواست می‌شود که آزمایش مدفوع (تست مدفوع) انجام دهد. این آزمایش برای جستجوی خون در مدفوع انجام می‌شود. در صورتی که نتایج آزمایش مدفوع حاکی از وجود خون باشد بیمار باید تحت درمان قرار بگیرد.

کد خبر: 73341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =