وضعیت کارکنان خدمات خانگی در اروپا

قاره اروپا به نیروی کار خدمات خانگی به شدت نیازمند است. بر اساس آمارها کشورهای اتحادیه اروپا با مشکل پیری جمعیت در سال‌های آینده روبرو خواهند شد و بر این اساس نیازمند نیروی کار مراقبت خانگی هستند. قرار بر این است که تعداد کارکنان این بخش در سال‌های آینده افزایش یابد. استراتژی مراقبت که توسط کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است بیان می‌کند که بیش از ۱.۶ میلیون کارگر مراقبت طولانی مدت باید تا سال ۲۰۵۰ به جمعیت کارکنان این قاره اضافه شوند تا پوشش در سطح مورد نیاز حفظ شود. اما این کارکنان با مشکلاتی همچون دستمزد کم، ساعات کاری طولانی و خستگی سلامت روان در کنار افق بازنشستگی مبهم دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یورو نیوز؛ بر اساس داده‌های منتشر شده در اتحادیه اروپا، بیش از دو سوم (۷۰ درصد) کارکنان خدمات شخصی و خانگی در سن ۱۸ تا ۳۴ سال و ۶۰ درصد از آنها در سن ۴۵ تا ۵۴ سال معتقدند که شغل آنها تا زمان بازنشستگی پایدار نمی‌ماند.

این گزارش که توسط چهار انجمن اروپایی فعال در این بخش منتشر شده است، ۴۰۰۰ کارگر از بیست و شش کشور در سراسر اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهد که مطابق با جمعیت تخمینی این بخش ۹۶ درصد از آنها زن و ۳۰ درصد مهاجر بودند.

بخش PHS یا «کارکنان خدمات شخصی و خانگی» شامل هر فعالیتی است که به رفاه خانواده‌ها و افراد در خانه کمک می‌کند مانند مراقبت از کودکان، مراقبت طولانی مدت از سالمندان و افراد دارای معلولیت، یا نظافت کلاس‌ها و تعمیرات خانه.

بر اساس این گزارش با وجود اهمیت «خدمات شخصی و خانگی»، دستیابی به تصویر روشنی از واقعیت‌های کار روزانه در این بخش دشوار است. این دشواری در دریافت داده‌ها در این بخش «نتیجه عوامل مختلفی است، از ماهیت پراکنده و متنوع کار در بخش خدمات شخصی و خانگی گرفته تا سطح پایین شناخت رسمی و حرفه‌ای قسمت‌های مختلف این خدمات». اما اتحادیه اروپا تخمین می‌زند که حدود ۹.۵ میلیون نفر در بخش PHS در این اتحادیه مشغول به کار هستند که تقریباً ۵ درصد از کل اشتغال اتحادیه را تشکیل می‌دهد.

اما با توجه به پیری جمعیت، قرار بر این است که تعداد کارکنان این بخش در سال‌های آینده افزایش یابد. استراتژی مراقبت که توسط کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۲ منتشر شد بیان می‌کند که بیش از ۱.۶ میلیون کارگر مراقبت طولانی مدت باید تا سال ۲۰۵۰ به جمعیت کارکنان این قاره اضافه شوند تا پوشش در سطح مورد نیاز حفظ شود. به گفته کمیسیون اروپا، «برای پاسخ به تقاضای فزاینده مراقبت در سالهای آینده، این بخش نه تنها به حفظ کارکنان، بلکه به جذب کارگران بیشتری با مهارت‌های مناسب نیاز دارد».

کارکنان PHS که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند، خستگی سلامت روان را به عنوان یکی از مشکلات اصلی که با آن روبرو هستند ذکر کرده‌اند، البته این مشکلات فهرستی شامل دستمزد کم، ساعات کاری طولانی و دشواری در کنار آمدن با معضلات کار و زندگی شخصی است.

به گفته این گزارش، کارگران زمانی که ساعات طولانی‌تری در هفته کار می‌کنند، به احتمال زیاد شغل خود را از نظر ذهنی مشقت‌بارتر می‌بینند. در میان افرادی که ۴۰ ساعت یا کمتر در هفته کار می کنند، ۵۵ درصد معتقدند که شغل آنها باعث مشکلات سلامت روانی مانند استرس، اضطراب یا فرسودگی شغلی شده است؛ و زمانی که تعداد ساعات کار به بیش از ۴۰ ساعت می‌رسد، میزان افراد موافق با این گزاره به ۶۷ درصد می‌رسد.

«کار بیش از طاقت» نه تنها به میزان زمانی که یک فرد مشغول کار کردن است مربوط می‌شود، بلکه به سطح بهره‌وری مورد انتظار از او در این مدت نیز مرتبط است. دستورالعمل چارچوب اتحادیه اروپا برای ایمنی و سلامت از سال ۱۹۸۹، به طور خاص «خدمت‌کاران خانگی» را که شامل کارکنان خدمات شخصی و خانگی می‌شود، مستثنی می‌کند. مسئله‌ای که موجب شده یک چشم انداز نابرابر از استانداردهای بهداشتی و ایمنی برای کارگران این بخش در اتحادیه اروپا ایجاد شود.

در این گزارش آمده است که تنها حدود ۶۰ درصد از کارگران مورد بررسی می‌گویند که آموزش‌های بهداشت و ایمنی مرتبط با شغل خود را دیده‌اند. آموزش در میان کارگرانی که برای یک شرکت یا سازمان دیگر کار می‌کنند در مقایسه با افرادی که خوداشتغال هستند یا به طور مستقیم توسط یک یا چند خانوار کار می‌کنند، رواج بیشتری دارد.

این گزارش همچنین کار اعلام نشده را که به عنوان یک ویژگی مشترک در این بخش شناخته می‌شود، در نظر می‌گیرد و خاطرنشان می‌کند که اگرچه تعیین اعداد دقیق دشوار است، اما سازمان کار اروپا تخمین زده است که ۳۰ تا ۵۰ درصد از کارهای شخصی و خانگی در این بخش اعلام نشده و غیر رسمی است. از این رو اگرچه برخی از ابتکارات اتحادیه اروپا - مانند برنامه اقدام کمیسیون برای مقابله با کمبود نیروی کار و مهارت، و پروژه فعلی آژانس اروپایی ایمنی و سلامت در محل کار در بخش بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی - به بخش «خدمات شخصی و خانگی» می‌پردازد اما گزارش تاکید می‌کند که هر چه زودتر این بخش باید به صورت نهادی به رسمیت شناخته شود.

کد خبر: 72620

برچسب‌ها