افتتاح بخش تصویربرداری بیمارستان غرضی اصفهان

بخش تصویربرداری و انبار دارویی بیمارستان فوق‌تخصصی غرضی اصفهان به مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی با حضور مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، نمایندگان تشکل‌های کارگری، اعضای کمیته‌های بیمه و درمان خانه کارگر اصفهان و مدیران و کارشناسان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان افتتاح شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط‌عمومی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان، در این مراسم، دکتر مهدی ناقوسی، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید کرد: بیمارستان‌های دکتر علی شریعتی، غرضی و فاطمه‌الزهرا(س) نجف‌آباد تأمین‌اجتماعی از لحاظ شاخص‌های ارائه خدمات جزء بهترین بیمارستان‌های کشور است.

وی با اشاره به موفقیت بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) در کسب رتبه عالی اعتباربخشی، ضمن قدردانی از کارکنان این مرکز، افزود: کسب این رتبه در بین بیمارستان‌های کشور افتخار بزرگی برای سازمان تأمین‌اجتماعی است.

ناقوسی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ارتقای خدمات درمانی در استان اصفهان، گفت: درخواست دومین دستگاه MRI تأمین‌اجتماعی استان اصفهان در کمیته‌های مربوطه سازمان در حال بررسی است و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا دومین دستگاه مذکور به استان تخصیص داده شود.

او ادامه داد: به زودی بیمارستان‌های شریعتی و غرضی اصفهان به یک دستگاه سی تی اسکن دیگر تجهیز خواهند شد.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان این که عرضه و تقاضا در حوزه درمان مستقیم استان اصفهان به دلیل تعداد بیمه شدگان زیاد و کمبود تخت‌های بستری، یکسان نیست گفت: طی چند سال گذشته تلاش شده است تا حوزه درمان مستقیم استان اصفهان به نقطه مطلوب برسد که در این رابطه به طور جد پیگیر ساخت بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی تأمین‌اجتماعی اصفهان هستیم و تلاش می‌کنیم این بیمارستان با استانداردهای روز در مدت ۵ سال آینده ساخته شود.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در شرح عملکرد و اقدامات اداره‌کل به‌منظور ارتقای کیفیت و کمیت خدمات، افزود: نظام پرداخت پزشکان این سازمان پس از دو سال اصلاح شد. در حال حاضر میزان پرداختی به پزشکان سازمان تأمین‌اجتماعی بهتر از قبل شده است و به موقع نیز پرداخت می‌شود. همچنین اصلاح سقف پرداخت به پزشکان سازمان تأمین‌اجتماعی نیز درحال پی‌گیری است.

وی اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیات مدیره و هیات امنای سازمان تأمین‌اجتماعی، بیش از ۱۵۰۰ پزشک تبدیل وضعیت و جذب سازمان تأمین‌اجتماعی شدند.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان این که آزمون استخدامی پرستار برای مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی به دلایل مختلف با یک سال تاخیر در فروردین امسال برگزار شد گفت: جذب پرستاران جدید می‌تواند بخشی از کمبود پرستار را در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی جبران کند ولی به هیات مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی پیشنهاد داده‌ایم امسال نیز آزمون جذب پرستاری برگزار شود.

ناقوسی افزود: برای جبران کمبود پرستار در بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی، هیات مدیره و هیات امنای سازمان تأمین‌اجتماعی مصوب کرده است پرستاران بازنشسته می‌توانند به مدت ۶۴ ساعت در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی مشغول به کار شوند و برای آنان مزایای خوبی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اجرای قانون الزام درمان مستقیم درخواست سازمان تأمین‌اجتماعی بوده اما اجرای این قانون مشروط به پرداخت اعتبارات است.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه، علت تعطیل بودن داروخانه‌های شبانه روزی تأمین‌اجتماعی از ساعت ۲۳ تا ۷:۳۰ را کمبود مسئول فنی داروخانه بیان کرد و افزود: تا زمانی که این مشکل حل شود باید با یک داروخانه شبانه روزی مجاور بیمارستان طرف قرارداد شویم تا شب‌ها داروها را با فرانشیز رایگان به بیمه شدگان ارائه دهد.

ناقوسی ادامه داد: چون ظرفیت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه درمان مستقیم متناسب با تقاضا نیست باید نظام ارجاع اجرا و آن را تقویت کرد.

وی تاکید کرد: دریافت زیرمیزی توسط پزشکان تأمین‌اجتماعی خط قرمز سازمان تأمین‌اجتماعی است و با پزشکانی که زیرمیزی دریافت کنند با شدت برخورد می‌شود.

۸.۵ همت برای درمان بیمه شدگان

در ادامه این مراسم، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان گفت: ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی تأمین‌اجتماعی استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۵ درصد بود.

دکتر محمد رجالی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی سال گذشته در حوزه درمان در استان اصفهان ۸.۵ هزار میلیارد تومان هزینه کرد که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۵ درصد رشد یافته است.

وی افزود: استان اصفهان به دلیل صنعتی بودن بیشترین بیمه شده تأمین‌اجتماعی را در کشور دارد؛ به نحوی که در حال حاضر ۶۷ درصد جمعیت این استان زیرپوشش سازمان تأمین‌اجتماعی است.

رجالی با اشاره به این که تا پایان سال ۱۴۰۰ سالانه حدود ۸ میلیون مریض به صورت سرپایی در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان اصفهان ویزیت شدند، ادامه داد:‌این تعداد ویزیت در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ نفر رسید و شمار بستری‌ها از ۷۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸۲ هزار بستری در سال افزایش یافته است.

وی، مجموع تخت‌های بستری تأمین‌اجتماعی استان را ۶۹۰ تخت اعلام کرد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ به طور میانگین سالانه ۴۰ هزار عمل جراحی در سه بیمارستان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان انجام می‌شد ولی در حال حاضر تعداد اعمال جراحی در بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی استان سالانه به ۵۲ هزار عمل افزایش یافته است.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان افزود: تأمین‌اجتماعی در استان اصفهان در حال حاضر در حوزه درمان غیر مستقیم با ۴۰۰۰ مرکز طرف قرارداد است.

ماهانه ۴۵۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌شود

مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان اصفهان نیز با بیان این که مجموع وصولی‌های سال ۱۴۰۲ این اداره کل از محل حق بیمه‌ها حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان بود گفت: سال گذشته این اداره کل فقط ۳۹ هزار میلیارد تومان مستمری به بازنشستگان پرداخت کرد.

مرتضی حاجی کاظمی با اشاره به این که هزینه‌های بخش درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان در سال گذشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود افزود: این اداره کل در سال ۱۴۰۲ حدود هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت کرد و کمک‌های کوتاه مدت این اداره کل به بیمه شدگان نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان بود که اعتبارات آنها از دیگر محل‌ها تامین شده است.

وی ادامه داد: اداره کل تأمین‌اجتماعی استان اصفهان طی سه ماه گذشته به طور متوسط ماهانه ۴۵۰۰ میلیارد تومان مستمری به بازنشستگان خود پرداخت کرده است.

لزوم به‌کار گیری پزشکان بازنشسته

معاون خدمات درمانی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان نیز با بیان این که ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی تأمین‌اجتماعی کشور در استان اصفهان است گفت: ضریب اشغال تخت‌های سه بیمارستان تأمین‌اجتماعی اصفهان در سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۰ درصد بود که این ضریب اشغال در کشور منحصر است.

دکتر محمد مصلحی با اشاره به این که مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان برای ارائه خدمات مطلوب به بیمه شدگان تلاش‌های زیادی کرده است افزود: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار عمل جراحی بیشتری در سه بیمارستان تأمین‌اجتماعی استان (دکتر علی شریعتی، غرضی و فاطمه الزهرا(س) نجف آباد) انجام شد و شمار ویزیت‌های سرپایی بیماران در این مدت ۲ میلیون بیشتر از سال ۱۴۰۰ بود.

وی ادامه داد: برای کنترل خوب بیماری‌های مزمن در اصفهان، درمانگاه «شعبانی» به آزمایشگاه مجهزی تجهیز شده است و قصد داریم این درمانگاه را ارتقاء دهیم.

معاون خدمات درمانی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان افزود: در حال حاضر به غیر از رشته‌های رادیولوژی و دندانپزشکی کمبود پزشک در مراکز درمانی و درمانگاه‌های تانین اجتماعی استان اصفهان نداریم و با به‌کارگیری رادیولوژیست‌ها و دندانپزشکان بازنشسته این کمبود نیز برطرف خواهد شد.

پزشکان و پرستاران سرمایه‌های ملی هستند

همچنین دبیر اجرای منطقه مرکزی خانه کارگر کشور با بیان این که استان اصفهان بیشترین بیمه شده تأمین‌اجتماعی را در کشور داشته است گفت: این استان درگذشته بیشترین حق بیمه را به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کرده است و امروز عدم تعادل بین منابع و مصارف تأمین‌اجتماعی استان نباید موجب کاستی در حوزه درمان تأمین‌اجتماعی اصفهان شود.

اصغر برشان با اشاره به این که حوزه درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان فراز و نشیب‌های زیادی داشته است افزود: برای نمونه؛ ساخت بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی تأمین‌اجتماعی در استان اصفهان پس از حدود ۲ دهه وقفه آغاز شده است و باید تلاش شود تا این بیمارستان طی مدت ۵ سال ساخته شود و این کار امکان‌پذیر است.

سیدحسن هاشمی رییس کانون شهرستان‌ها نیز گفت: محدودیت در پرداختی‌ها به پزشکان و پرستاران در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان اصفهان موجب ریزش پزشکان با تجربه و کارآمد شده است و سبب می‌شود تا جذب بخش خصوصی شوند.

وی با بیان این که پزشکان و پرستاران سرمایه‌های ملی در حوزه درمان هستند افزود: اگر به این سرمایه‌ها توجه نشود بیماران دچار آسیب می‌شوند.

وی با اشاره به این که بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی استان اصفهان کمبود تجهیزات پزشکی دارند گفت: بیمارستان غرضی اصفهان در حالی عنوان بیمارستان فوق تخصصی دارد که این بیمارستان فاقد دستگاه MRI بوده و دستگاه سی تی اسکن آن خراب است و این بیمارستان فوق تخصصی باید به ۲ یا ۳ دستگاه MRI مجهز شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان هم با بیان این که آمار و ارقامی که در جلسه‌ها ارائه می‌شود با واقعیت‌های جامعه متفاوت است گفت: ما هیچ گاه منکر خدمات دست اندرکاران حوزه درمان تأمین‌اجتماعی نبوده‌ایم چون آنان با همه بضاعت، سختی و مشکلاتی که دارند به بیمه شدگان خدمات ارائه می‌دهند.

حمیدرضا امینی افزود: بیمه شدگان تأمین‌اجتماعی از عملکرد ما رضایت ندارند؛ چرا که در حال حاضر حدود ۶۷ درصد جمعیت اصفهان زیرپوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارند در حالی که سه بیمارستان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان با مجموع ۷۵۰ تخت بستری جوابگوی این تعداد بیمه شده نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه قانون الزام درمان مستقیم اجرا نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان افزود: به دلیل کمبود مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی در استان اصفهان، میزان خدمات ارائه شده با میزان نیاز به خدمات درمانی در اصفهان همخوانی ندارد و برای آن باید چاره اندیشی شود.

امینی، کمبود کادر درمانی را از نیازهای جدی مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان اصفهان بیان کرد و گفت: سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۰ نفر کادر درمانی مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی اصفهان بازنشست شدند که نیروی جدید جایگزین نشده است و این مساله فشار زیادی به کادر درمان وارد می‌کند.

همچنین خانم سلیمانی عضو هیئت مدیره خانه کارگر اصفهان گفت: زحمات دکتر محمد رجالی مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان را نادیده نمی‌گیریم و صحبت‌های ما دلیل بر کم کاری‌های مدیریت درمان نیست؛ ولی به دلیل نبود عرضه و تقاضا در بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی اصفهان مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم این مشکلات و کمبودها همچون کمبود پزشک متخصص بر طرف شود.

وی افزود: متاسفانه تعداد پزشکان متخصص بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی استان اصفهان رو به کاهش هستند و باید مساله کمبود پزشک عارضه یابی شود.

عضو هیئت مدیره خانه کارگر اصفهان ادامه داد: سال‌هاست درخواست پزشک زن جراح عمومی زنان برای بیمارستان‌های ملکی تأمین‌اجتماعی اصفهان را داده‌ایم ولی متاسفانه بیمارستان‌های ملکی تأمین‌اجتماعی اصفهان فاقد پزشک زن جراح عمومی زنان است.

سلیمانی بیان کرد: بر اساس قانون الزام درمان مستقیم اگر خدمات درمانی در مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی ارائه نمی‌شود حتی می‌توان مریض را برای درمان به خارج از کشور اعزام کرد بدون این که مریض هزینه‌ای پرداخت کند ولی در حال حاضر برای ارائه خدمات پاراکیلینک نوبت‌های چند ماهه داده می‌شود و یک دستگاه MRI در بیمارستان شریعتی اصفهان جوابگوی بیمه شدگان تأمین‌اجتماعی استان نیست.

کد خبر: 72331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =