شنا، ورزشی عالی برای بهبود تندرستی

شنا نه تنها یک ورزشی همه‌گیر و مفید است بلکه ورزشی است که از سن نوزادی تا سن کهنسالی می‌توان آن را انجام داد. این ورزش، که ریشه در اصلی‌ترین تجربه‌های بشری دارد، یادآور زمانی است که نوزادان در دوران جنینی در محیطی پر از آب در رحم مادر زندگی می‌کنند. توانایی شنا کردن، بیانگر این حقیقت است که بدن انسان با آب و حرکت در آن به طور غریزی آشنا است. شنا به طور کلی ورزشی است که هیجان و اضطراب را کاهش داده، عضلات را قوی و محکم کرده و بدن را نرم و انعطاف‌پذیر می‌سازد و باعث می‌شود که فرد انرژیی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند. اهمیت ورزش شنا ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با حوریا جنگی، مربی شنا که در پی می‌آید.

لطفا در مورد ورزش شنا و اهمیت آن توضیحاتی بفرمایید ؟

شنا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در بین اقشار مختلف مردم است که قدمت آن به ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن‌های مادها، آشور و یونان و روم باستان بازمی‌گردد. فردی که شنا می‌کند، نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می‌کند بلکه در اثر شناکردن قابلیت‌های جسمانی خود را از قبیل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف‌پذیری مفاصل شانه و مچ پا را نیز افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که فرد انرژیی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند. شنا نه تنها یک تمرین بدنی است، بلکه روشی عالی برای بهبود تندرستی و افزایش سطح تناسب اندام در افراد با هر سن و توانایی است.

چرا یادگیری شنا دارای اهمیت است؟

شنا یک مهارت حیاتی زندگی است که نقش مهمی در افزایش ایمنی و اعتماد به نفس دارد. یادگیری شنا می‌تواند دنیایی از فرصت‌ها را برای هر فرد به‌وجود آورد تا افراد زیادی را نجات دهد که به این ورزش آشنایی ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد 88 درصد کودکانی که در کلاس‌های شنا شرکت می‌کنند از سلامت روانی و جسمی بیشتری نسبت به دیگران برخوردارند. یکی از دلایل اصلی ضروری بودن آموزش شنا این است که افراد را به مهارت‌ ایمن‌ماندن در محیط‌های آبی مجهز می‌کند. غرق‌شدن یکی از دلایل اصلی مرگ و میرهای تصادفی در سراسر جهان است و توانایی شنا به میزان قابل‌توجهی خطر حوادث غرق‌شدگی را کاهش می‌دهد. درک قوانین ایمنی در آب و یادگیری تکنیک‌های مختلف شنا، افراد را قادر می‌سازد تا زندگی خود و دیگران را نجات دهند.

در مورد فواید شنا برای تندرستی توضیحاتی بفرمایید؟

شنا بدون شک یکی از بهترین ورزش‌ها برای انسان است و یکی از مهمترین فواید شنا کالری سوزاندن است به طوری که هر شخص با شنا کردن، کالری زیادی را که حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ کالری در ساعت است، می‌سوزاند. البته این بستگی دارد که فرد با چه کیفیتی شنا کند و چه میزان شناور باشد. بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که در ورزش شنا، بدون توجه به ضربه، حدود ۸۹ درصد کالری سوزانده می‌شود از اینرو بهترین ورزش (بدون فشار بر مفاصل) برای کالری سوزاندن و افزایش سوخت و ساز بدن شنا کردن است. شنا ورزشی است که در آن تمام عضلات بدن به کار گرفته شده و برای بیماران رماتیسمی، و کسانیکه اضافه وزن دارند، مناسب است. شناور بودن در آب سبب می‌شود بدن به یک تناسب عمومی برسد، فشار آب سبب می‌شود مفاصل سفت شده و خطر آسیب رسیدن به بدن در مقایسه با ورزش‌هایی که در خشکی انجام می‌شود پایین بیاید. شنا برای افرادی که دچار بیماری‌هایی هستند که ممکن است در اثر فعالیت‌های شدید بدنی افزایش پیدا کند، نیز مثمرثمر است. حتی به افرادی که دچار آسم هستند نیز توصیه می‌شود که از بین ورزش‌های متفاوت شنا را انتخاب کنند چراکه هوای مرطوب و گرم سبب می‌شود تحریک کمتری در مجاری تنفسی آنها ایجاد شود. همچنین تمرینات تنفسی مرتبط با شنا، مانند حبس نفس زیر آب نیز می‌توانند به این دسته از افراد کمک کنند تا ظرفیت ریه‌های خود را افزایش داده و کنترل تنفس خود را به دست آورند.

شنا باعث درگیری‌شدن کدام عضلات بدن می‌شود؟

در هنگام شنا کردن تمام عضلات بدن به کار گرفته می‌شوند که در این میان می‌توان به ماهیچه‌های شانه، کمر، شکم، پا، باسن، و ران اشاره کرد و از آنجایی که مقاومت آب 12 برابر هواست، سبب می‌شود که قدرت و نیروی فرد افزایش پیدا کند. شنا کردن هم سبب افزایش نیروی جسمانی می‌شود و هم دستگاه تنفسی را تقویت می‌کند. شنا به عنوان یکی از بهترین ورزش‌ها برای افراد مبتلا به دیسک کمر شناخته می‌شود. از آنجایی که شنا یک ورزش کم‌تأثیر است و فشار کمتری به ستون فقرات وارد می‌کند، می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای تقویت عضلات پشت و کاهش درد ناشی از مشکلات دیسک کمر باشد. حرکت در آب به کاهش وزن بدن کمک می‌کند، از این رو فشار کمتری به مهره‌های کمر وارد می‌شود. همچنین، شنا به تقویت عضلات مرکزی (core muscles) که حمایت‌کننده ستون فقرات هستند، کمک می‌کند و باعث بهبود استقامت و ثبات کمر می‌شود، که این امر در پیشگیری و کاهش درد ناشی از مشکلات دیسک کمر مؤثر است. علاوه بر تقویت عضلات، شنا برای بهبود انعطاف‌پذیری بدن نیز مفید است، که این موضوع در مدیریت درد و بهبود عملکرد افراد مبتلا به مشکلات دیسک کمر حائز اهمیت است. شنا کردن به طور مرتب می‌تواند به کشیدگی و انعطاف‌پذیری عضلات کمک کند که این امر منجر به کاهش تنش و فشار بر روی دیسک‌های بین مهره‌ای می‌شود. بررسی‌های نشان داده است که افراد مبتلا به آرتروز زانو پس از انجام شنا یا دوچرخه‌سواری، کاهش قابل توجهی در درد و سفتی مفاصل خود داشته‌اند به‌طوریکه توانسته‌اند محدودیت‌های فیزیکی خود را کاهش دهند. همچنین، شنا به عنوان یک ورزش آبی، می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کند، زیرا حرکت در آب اثر ماساژ ملایمی دارد که به آرامش عضلات و کاهش درد کمک می‌کند.

کد خبر: 72253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =