انجام اقداماتی مانند نظارت بر برنامههای عملیاتی مراکز درمانی، ارائه گزارشهای تحلیلی، چینش نیروهای انسانی کادر درمان و داشتن تعامل سازنده با روسای بیمارستانها و درمانگاهها از جمله مهمترین وظایف این ادارات بهشمار میرود. بیشک اجرای هریک از این وظایف، گستره وسیعی از برنامهریزیها و اقدامات را دربر میگیرد که این ادارات با تکیه بر عوامل نیروی انسانی و برقراری تعاملات مناسب آن را به پیش میبرد. این شیوه عمل در جذب پزشکان متخصص و فوقتخصص، موثر واقع شده و با رایزینیهایی که با دانشگاه علومپزشکی استان و نیز دانشگاه آزاد به عمل آمده، به این مهم دست یافتهایم تا پاسخگوی نیازهای درمانی بیمهشدگان باشیم. همچنین برای اجرای برنامههای این ادارات، کارشناسانی را به عنوان رابط در هریک از گروههای شغلی و خدمات مانند رابط پزشکان، پرستاران، داروخانه، آزمایشگاه، پذیرش، بهداشت محیط و ... در مراکز درمانی تعیین کردهایم تا در پیشبرد برنامههای حوزه درمان اقدام کنند. برای بررسی حسن انجام کار، نظارتهایی به صورت محسوس و نامحسوس از مراکز بهعمل میآید و فرآیندها در جلسات بررسی و چارهاندیشی میشود.
بیمارستان امام رضا(ع) به عنوان تنها مرکز ملکی بستری سازمان در این استان است و به عنوان سرپرست اداره نظارت بر بیمارستان و دیکلینیک انجام امور این مرکز در اولویت برنامههای ما قرار دارد. باید توجه داشت که بیمارستان از نظر ژئوپلیتیک در مسیر شاهراههای اصلی و ترانیزیت بینالمللی قرار دارد و بسیاری از بیماران تصادفی و مسافران به این مرکز مراجعه میکنند. همچنین بیشترین نیروی انسانی مدیریت درمان استان در این بیمارستان مستقر است و میتوان گفت حدود ۵۰۰ نفر از همکاران در این مرکز خدمترسانی میکنند. همچنین حوزه درمان این بیمارستان نیز گستره وسیعی از خدمات را دربر میگیرد و اعمال جراحی تخصصی و فوقتخصصی ارائه میشود. جراح مقیم عمومی و مغزواعصاب در بیمارستان حضور دارند و متخصصانی مانند زنان، ارتوپد، بیهوشی، اطفال و فوق تخصصان نفرولوژی، ریه و گوارش خدمت رسانی میکنند. از طرفی بیمارستان مجهز به باند هلیکوپتر امداد است و در نتیجه انجام هماهنگی و برنامهریزی برای این مرکز بیشترین تمرکز ما را تشکیل میدهد.
معتقدم بهترین روش مدیریت، قانونگرا بودن است؛ براین اساس، ارائه خدمات مبتنی بر گایدلاینهای درمانی که دارای استانداردهای جهانی است، بهترین نتیجه را عاید میکند و سبب میشود تا مدیریت در چارچوب قانون انجام شود. همچنین توجه به ابعاد تعاملی نیز مهم است و بیشترین روابط حرفهای ادارات بیمارستانی با رئیس، مدیر، مترون و سوپروایز بیمارستانها رقم میخورد. این تعامل برای من با توجه به دارا بودن بیش از ۶ سال فعالیت به عنوان مترون بیمارستان، ایجاد شده و در طول فعالیتم در این حوزه با جزئیات ابعاد اخلاقی و حتی خانوادگی کادر درمان آشنا شدهام و توانمندیهای آنان را میشناسم. این تعامل کمک میکند تا برنامهریزیها بهطور منطقی انجام شود و بهترین نتیجه که خدمترسانی بهینه، حفظ آرامش و جلب رضایت بیماران است، به دست آید. در این فرآیند، رعایت اخلاق حرفهای پزشکان نیز اهمیت دارد؛ به این معنا که بیمار را عضوی از خانواده خود بدانیم و دلسوزانه رفتار کنیم. در این مدیریت، حفظ ایمنی بیمار اولویت برنامهریزیها را تشکیل میدهد و برنامهریزی در زمینه توریسم درمانی برای تقویت درآمدهای بیمارستان، پیگیری میشود.
نظر شما