مهرداد سلطانپور در گفتوگو با آتیهآنلاین در شرح خدمات حوزه آیتی، گفت: یکی از مهمترین وظایف مسئولان فناوری اطلاعات، نظارت و پشتیبانی از سامانهها و تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری واحدها، اعم از درمانی، اداری، مالی و پشتیبانی است. همچنین توسعه، تجهیز و راهاندازی شبکههای محلی را عهدهدار هستیم. مشارکت در اجرای طرحهای نوین سازمان مانند نسخه الکترونیک، ارجاع بیمار و نوبتدهی غیرحضوری نیز در حیطه وظایف ما قرار دارد.
وی با دارا بودن ۲۶ سال سابقه فعالیت درباره اهمیت خدمات الکترونیک، افزود: با توجه به پیشرفت روزافزون دستاوردهای علمی در دنیا، امروزه فناوری اطلاعات، گستره وسیعی از امور زندگی افراد جامعه را از برنامههای فردی تا حرفهای و روابط اجتماعی دربر میگیرد و سازمان تأمیناجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمهای کشور، بهمنظور پاسخگویی شایسته به مخاطبان خود گامهای بزرگی را در راستای الکترونیک شدن خدمات با مشارکت کارشناسان حوزه آیتی برداشته است.
رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان کرمانشاه در ادامه با اشاره به پایش نسخه الکترونیک به عنوان یکی از وظایف مهم کارشناسان فناوری اطلاعات، بیان کرد: نسخه الکترونیک، از طرحهای تحولآفرین در حوزه درمان سازمان بهشمار میرود. این طرح مزایای پرشماری را بههمراه داشته است؛ از جمله آن میتوان به حذف نسخه کاغذی و صرفهجویی در مصرف کاغذ و هزینههای چاپ اشاره کرد. همچنین با اجرای طرح مذکور مشکلات ناشی از ثبت ناخوانای اقلام دارویی توسط پزشکان و بهتبع آن خطای نسخهپیچی در داروخانهها بهصفر رسیده است.
سلطانپور ادامه داد: نسخه الکترونیک، بستر یکپارچهای را ایجاد کرده که خدمات سازمانهای بیمهگر در حوزه درمان بهصورت متمرکز و برخط با کمترین میزان خطا به بیمهشدگان ارائه میشود.
او گفت: اجرای این طرح در آغاز مانند هر طرح نوین دیگر با مقاومت برخی پزشکان مواجه بود که با آموزشهای مداوم تیم پشتیبانی مدیریت درمان استان تا حد زیادی برطرف شد. همچنین برخی مشکلات زیرساختی مانند عدم ارتباط سامانههای بیمارستانی سازمانهای بیمهگر و یکسان نبودن پلتفرم اجرایی سامانهها، روند اجرای طرح را کند کرده بود که نارضایتی پزشکان را بهدنبال داشت.
رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان کرمانشاه، اعلام کرد: درحال حاضر با تعاملات ایجاد شده بین سازمان تأمیناجتماعی، بیمه سلامت، دانشگاه علومپزشکی و سایر سازمانهای بیمهگر، این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده است و پزشکان میتوانند فارغ از پلتفرمهای درمانی، نسبت به ثبت نسخ الکترونیک اقدام کنند.
سلطانپور در بیان خدمات نوبتدهی غیرحضوری بهعنوان یکی دیگر از طرحهای حوزه آیتی، افزود: درحال حاضر نوبتدهی غیرحضوری از سوی شرکت پشتیبان کننده طرح، بهصورت متمرکز در کل کشور اجرا میشود که شامل نوبتدهی اینترنتی، موبایلی و کد دستوری (USSD) است. همچنین اخذ نوبت از طریق تلفن نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: در استان کرمانشاه، نوبتدهی تلفنی از سال ۱۳۹۸ بر بستر (Sip Trunk) از طریق سرشماره چهار رقمی (۴۶۴۶) با ۳۰ کانال همزمان، توسط این اداره راهاندازی شد که کمک شایانی برای بیمهشدگان، جهت سهولت اخذ نوبت از مراکز درمانی تأمیناجتماعی استان بود.
رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان کرمانشاه، گفت: بهرهمندی از خدمات الکترونیک، هرچند برای سالمندان بهلحاظ عدم تسلط کافی به این نوع خدمات، دشوار است، اما آمارها حکایت از افزایش استقبال از شیوههای جدید اخذ نوبت دارد و سهم «تلفنی» از سایر روشها بیشتر است.
سلطانپور در بیان مهمترین مسائل حوزه فناوری اطلاعات، افزود: با توجه به گسترش خدمات الکترونیک و ایجاد سامانهها و نرمافزارهای گوناگون، نیازمند افزایش ردیف نیروی انسانی کارشناسان فناوری اطلاعات هستیم. اما بهرغم توسعه چارت تشکیلاتی سازمان در بسیاری از حوزهها، همچنان در بخش فناوری اطلاعات کمبود شدید نیرو وجود دارد؛ بهنحوی که در مراکز بستری حداکثر دو ردیف کارشناس و در مراکز سرپایی تنها یک ردیف کارشناس فناوری اطلاعات، تعیین شده است که پاسخگوی حجم فعالیت آنها نیست.
او ادامه داد: از طرفی کارشناسان آیتی ملزم به پشتیبانی شبانهروزی از تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری واحدهای خود هستند، اما برای آنها حق آنکالی درنظر گرفته نمیشود. ابلاغ دیرهنگام اعتبار و نقدینگی برنامههای عملیاتی فناوری اطلاعات و انتشار و پشتیبانی نگارشهای نرمافزاری، پیش از برطرف شدن مشکلات از دیگر چالشهای مهم این گروه از فعالان را تشکیل میدهد.
رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان کرمانشاه، درباره مهمترین برنامههای آینده خود، بیان کرد: اجرای طرحها و برنامههای متعددی را پیگیری میکنیم که تامین و تجهیز زیرساخت شبکه و تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری درمانگاههای جدید در شهرستانهای صحنه، کنگاور و هرسین از جمله آن بهشمار میرود.
سلطانپور اضافه کرد: پیگیری تکمیل و توسعه چارت تشکیلاتی فناوری اطلاعات استان و پیگیری مطالبات صنفی کارشناسان این حوزه در واحدهای تابعه از دیگر برنامههای ما را تشکیل میدهد. اما همکاری همهجانبه در راستای تحقق اهداف سازمانی در حوزه فناوری اطلاعات بهعنوان یک هدف راهبردی در اولویت برنامههای ما قرار دارد.
نظر شما