اتحادیه اروپا خواهان انتقال فناوری از شرکت‌های چینی شد

اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای وادار کردن شرکت‌های چینی به انتقال فناوری به مشاغل اروپایی در ازای حذف یارانه‌های اتحادیه اروپا بر واردات چینی است. این طرح‌ها بخشی از موضع سختگیرانه اروپا در قبال چین را نشان می‌دهد، اتحادیه اروپا به دنبال محافظت از شرکت‌های این بلوک در برابر واردات ارزان از چین است. همچنین افراد نزدیک به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته‌اند که او اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار خواهد داد تا از سیاست‌های آمریکا پیروی کند و موانع بیشتری برای کالاها و سرمایه‌گذاری‌های چینی اتخاذ نمایند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از فایننشیال تایمز؛ بروکسل در حال برنامه‌ریزی برای وادار کردن شرکت‌های چینی به انتقال مالکیت معنوی تولیداتشان به شرکت‌های اروپایی در ازای حذف یارانه‌های اتحادیه اروپا است که به عنوان بخشی از تعرفه‌های تجاری سخت‌تر بر واردات چینی وضع شده است.

به گفته دو مقام ارشد اتحادیه اروپا، معیارهای جدیدی که کسب‌وکارهای چینی را ملزم به داشتن کارخانه‌هایی در اروپا و به اشتراک گذاشتن دانش فنی خود با اروپا می‌کند، به پیشنهاد این اتحادیه و با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی به عنوان کمک هزینه توسعه باتری‌های لیتیومی در ماه دسامبر ۲۰۲۴ معرفی می‌شود. آنها گفتند که این طرح آزمایشی می‌تواند در سایر طرح‌های یارانه‌ای اتحادیه اروپا نیز اجرایی شود.

این الزامات، در حالی که هنوز در مقیاس بسیار کوچک قرار دارند، بازتابی از سیاست‌های خود چین است؛ چین شرکت‌های خارجی را تحت فشار قرار می‌دهد تا در ازای دسترسی به بازار چین، مالکیت معنوی (تکنولوژی) خود را به اشتراک بگذارند. مقامات گفتند که معیارها ممکن است قبل از مناقصه تغییر کند.

این طرح‌ها بخشی از موضع سختگیرانه اروپا در قبال چین را نشان می‌دهد، اتحادیه اروپا به دنبال محافظت از شرکت‌های این بلوک که خود را ظاهرا مشروط به قوانین سختگیرانه زیست محیطی کرده است، در برابر واردات ارزان از چین است.

ماه گذشته، علاوه بر مالیات ۱۰ درصدی، کمیسیون اروپا افزایش تعرفه تا ۳۵ درصد را بر خودروهای برقی چینی تأیید کرد. همچنین این اتحادیه الزامات سخت‌گیرانه‌تری را برای شرکت‌های متقاضی یارانه هیدروژن در نظر گرفته است و مقرر کرده است که تنها ۲۵ درصد از قطعات الکترولیزهای مورد استفاده برای تولید هیدروژن را می‌توان از چین تهیه کرد.

افراد نزدیک به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته‌اند که او اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار خواهد داد تا از سیاست‌های آمریکا پیروی کند و موانع بیشتری برای کالاها و سرمایه‌گذاری‌های چینی اتخاذ نمایند.

اگر ترامپ تهدید خود مبنی بر اعمال تعرفه‌های ۶۰ درصدی بر صادرات چین را ادامه دهد، احتمالاً پکن به دنبال افزایش صادرات خود به مناطق دیگر مانند اتحادیه اروپا خواهد بود؛ البته اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود به دنبال اقداماتی برای مهار سیل صادرات چین است.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در اینباره گفت: «اگر می‌خواهیم در برخی از برنامه‌های ترامپ با او همراهی کنیم، باید در مورد چین تصمیم جداگانه‌ای بگیریم.» چنین نگرانی‌هایی از آنجا ناشی می‌شود که این اقدامات در بحبوحه نگرانی عمیق در مورد ضعف اقتصاد اتحادیه اروپا و ناتوانایی شرکت‌های اروپایی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه آب و هوایی بدون اتکا به واردات ارزان چینی صورت می‌گیرد. بروکسل اهداف تولید داخلی را در قوانینی با هدف تقویت فناوری‌های پاک که در ماه می تصویب شد، معرفی کرده است.

«الیزابت کارناگو»، محقق ارشد در «اندیشکده مرکز اصلاحات اروپایی»، در اینباره گفت که این کمیسیون «در تلاش برای یافتن ایده‌های نو و جایگزین برای تقویت دفاع تجاری خود در برابر تهدیدات و تغییرات احتمالی یا تغییر جهت جریان‌های تجاری چین به سمت اروپا است.

افزایش نظارت بر واردات فناوری چین، شرکت‌هایی مانند CATL چین، بزرگترین تولیدکننده باتری خودروهای الکتریکی در جهان را تشویق کرده است تا به اصطلاح کارخانه‌های «گیگا» (کارخانه بزرگی که تعداد بسیار زیادی باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی می‌سازد) را در اروپا راه‌اندازی کنند. این شرکت میلیاردها یورو در کارخانه‌های مجارستان و آلمان سرمایه‌گذاری کرده است.

شرکت Envision Energy مستقر در «شانگهای» نیز صدها میلیون یورو در تأسیسات تولید قطعات خودروهای الکتریکی در اسپانیا و فرانسه سرمایه‌گذاری می‌کند.

با این همه در اوایل سال جاری، وزارت بازرگانی چین به خودروسازان داخلی نسبت به سرمایه‌گذاری سنگین در اروپا هشدار داد و به آنها توصیه کرد خطوط تولید را در این قاره «صرفاً برای آخرین مرحله مونتاژ ایجاد کنند»؛ به گفته یک مقام اتحادیه اروپا این توصیه به دلیل عدم اطمینان سیاسی به بروکسل انجام شده است.

در همین حال، «نورث ولت»، بزرگترین شرکت باتری در اتحادیه اروپا، مستقر در سوئد، در آستانه ورشکستگی قرار دارد و در تلاش‌ها برای افزایش سطح تولید این شرکت به دلیل هزینه‌های بالاتر تولید با شکست مواجه شده است.

باتری‌ها بخش قابل‌توجهی از وسایل نقلیه الکتریکی را تشکیل می‌دهند که بیش از یک سوم هزینه تولید را به خود اختصاص می‌دهند؛ از این رو زنجیره تامین باتری برای صنعت خودروسازی اروپا حیاتی است، زیرا اروپا تلاش می‌کند به مدل‌های کم آلاینده بدون وابستگی به نفت و گاز متکی باشد.

«کورناگو» هشدار داد که موضع سخت‌تر در برابر قطعات خودروسازان چینی می‌تواند به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کربن‌زدایی و دوری از وابستگی به نفت و گاز نتیجه معکوس بدهد.

او معتقد است: «اتحادیه اروپا به‌طور موقت و برای حمایت از صنعت خود یک حمایت تجاری به شکل حمایت از نوآوری اعمال می‌کند، اما این لزوما باعث کاهش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان نمی‌شود.» از دید «کورناگو» این اقدام می‌تواند «به سطح سردرگمی در برنامه‌های بخش خودروسازی اتحادیه اروپا برای رشد و رقابت با چین اضافه کند.»

کد خبر: 76109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =