موتور جستجوی اروپایی رقیب گوگل می‌شود

دو شرکت «اکوزیا» و «کوآنت» در اروپا برای ایجاد یک موتور جستجوی اروپایی و کاهش وابستگی خود به شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات متحده با یکدیگر همکاری می‌کنند. این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری مشترکی تحت عنوان «چشم‌انداز جستجوی اروپایی» موافقت کرده‌اند که قصد دارند آن را در ابتدای سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ در فرانسه راه‌اندازی کنند. هر دو شرکت‌های «اکوزیا» و «کوآنت» خود از فناوری موتور جستجو جدید تحت نام تجاری خود استفاده خواهند کرد، اما این فناوری در دسترس سایر موتورهای جستجوی مستقل و شرکت‌های فناوری نیز قرار خواهد گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از CNBC؛ دو موتور جستجوی «اکوزیا» (Ecosia) و «کوآنت» (Qwant) که با گوگل رقابت می‌کنند، روز سه‌شنبه ۱۲ نوامبر در اعلامیه‌ای اظهار داشتند که این دو شرکت اروپایی برای ایجاد یک موتور جستجوی اروپایی و کاهش وابستگی خود به شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات متحده، با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این دو شرکت جستجوی اینترنتی طی سرمایه‌گذاری مشترکی با نام «چشم‌انداز جستجوی اروپایی» یا EUSP، با تقسیم مالکیت ۵۰-۵۰ بین هر دو شرکت موافقت کردند. هدف این سرمایه گذاری راه‌اندازی موتور جستوجویی در فرانسه در اوایل سال ۲۰۲۵ است که بتواند ارائه نتایج جستجوی اینترنتی به زبان فرانسوی و آلمانی را بهبود بخشد.

مقر شرکت «اکوزیا» در برلین است، در حالی که دفتر مرکزی شرکت «کوآنت» در پاریس قرار دارد. «کوآنت» یک موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی است که وعده می‌دهد کاربران را ردیابی نمی‌کند و اطلاعات شخصی آنها را مجددا به طرف سوم نمی‌فروشد. موتور جستجوی «اکوزیا» روی پایداری تمرکز دارد و متعهد شده است که به ازای هر ۵۰ جستجو در پلت فرم خود، یک درخت برای حمایت از تغییرات آب و هوایی بکارد.

زیرساخت جستجو چیزی است که دسترسی ما به وب را قدرت می‌دهد، اما در حال حاضر عمدتاً توسط «گوگل» Google کنترل می‌شود، «گوگل» به تنهایی موتور جستجوی غالب در جهان است و بیش از ۹۰ درصد سهم از بازار جهانی را در اختیار دارد. حتی موتورهای جستجوی جایگزین، مانند «اکوزیا» و «کوآنت»، برای ارائه نتایج جستجو باید به فناوری‌های موجود از شرکت‌هایی مانند مایکروسافت تکیه کنند.

«کریستین کرول»، مدیر عامل «اکوزیا»، در مصاحبه‌ای گفت که این پروژه تا حدی به وسیله قوانین رقابتی جدید امکانپذیر شده است که بر فناوری در اتحادیه اروپا متمرکز است. قانون «بازارهای دیجیتال» (DMA) که در اوایل سال جاری اجرایی شد، شرکت‌های فناوری بزرگ که آن‌ها را «دروازه‌بان» می‌نامند، ملزم می‌کند تا دسترسی منصفانه و معقولی به پلتفرم‌های خود ارائه دهند.

قانون «بازارهای دیجیتال» در مورد گوگل، این شرکت را در اروپا ملزم به اشتراک‌گذاری داده‌هایی می‌کند که برای آموزش یک مدل جستجوی جدید اروپایی مفید است.

چرا یک موتور جستجوی اروپایی ایجاد می‌شود؟

در حال حاضر، موتورهای جستجوی جایگزین مانند «اکوزیا»، «کوآنت» و DuckDuckGo که همگی اروپایی هستند زیرساخت‌های درونی و بسته خود را توسعه نمی‌دهند. سرمایه‌گذاری جدید باعث می‌شود که آن‌ها فهرست جستجوی خود را از ابتدا بسازند، با این حال، نتایج این موتورهای جستجو از ترکیبی از موتورهای جستجوی مختلف جمع‌آوری می‌شود. «اکوزیا» سال گذشته به ترکیبی از نتایج جستجوی «گوگل» و «بینگ» روی آورد.

«اکوزیا»، و «کوآنت» ادعا می‌کنند که موتور جستجوی جدید آنها از قوانین حریم خصوصی به شدت پیروی می‌کند، و فناوری‌های ساخته شده در شرکت «کوآنت» که در سال ۲۰۲۳ بازطراحی شده‌اند را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد. هر دو شرکت خودشان از نام تجاری خود به عنوان موتور جستجو استفاده خواهند کرد اما این فناوری همچنین در دسترس سایر موتورهای جستجوی مستقل و شرکت‌های دیگر قرار خواهد گرفت.

«اولیویر آبکاسیس»، مدیرعامل «کوآنت» هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «ما شرکت‌های اروپایی هستیم و باید نوعی فناوری بسازیم که مطمئن باشیم هیچ تصمیمی بیرون از اروپا و طرف ثالث نمی‌تواند تجارت ما را به خطر بیندازد؛ به عنوان مثال، تصمیم مایکروسافت برای افزایش هزینه‌ها برای دسترسی به برنامه‌های جستجوی آنها، تجارت شرکت‌های اروپایی را با خطر مواجه کرده است».

او ادامه‌ می‌دهد «این چیزی علیه ایالات متحده یا شرکت‌های آمریکایی نیست. همه چیز مربوط به حاکمیت کسب و کار و شرکت‌های خودمان است.» وی همچنین به عنوان مدیر عامل این سرمایه‌گذاری جدید مشترک که هنوز از سرمایه‌گذاران خارجی تامین مالی نکرده است، خدمت خواهد کرد.

«کریستین کرول»، مدیر عامل «اکوزیا» نیز هفته گذشته در مصاحبه‌ای پیش از راه‌اندازی این سرمایه‌گذاری مشترک گفت: «اروپایی‌ها برای فناوری خودشان به ایالات متحده بسیار وابسته هستند.» او افزود که انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده می‌تواند تنش‌های ژئوپلیتیکی را تشدید کند و «این می‌تواند برای اتکای اروپا به فناوری ایالات متحده مشکل‌ساز باشد.»

این راه‌اندازی در حالی انجام می‌شود که ارائه‌دهندگان موتور جستجوی جایگزین هنوز برای دسترسی به برنامه‌نویسی مجبور هستند با قیمت‌های بالاتر مایکروسافت دست و پنجه نرم کنند، نرم‌افزاری که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به زیرساخت جستجوی پشتیبان غول فناوری دسترسی پیدا کنند.

«کرول» همچنین به اختلال در عرضه انرژی اروپا پس از قطع گاز روسیه به دلیل جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: «باید برای آنچه در زمینه انرژی اتفاق افتاد و ممکن است برای فناوری هم اتفاق بیفتد هشیار باشیم. نباید تمام قاره اروپا بیش از حد به یک کشور برای منبع کلیدی فناوری خود وابسته باشد.»

«تغییر پارادایم» در موتورهای جستجو با ظهور هوش مصنوعی

هر دوی این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا با ساخت یک موتور جستجو از ابتدا پتانسیل فناوری‌های جدید هوش مصنوعی را در موتور جستجوی ادغام کنند. «کرول» دراینباره می‌گوید: «با توجه به چرخش به سمت هوش مصنوعی مولد، ارائه دهندگان جستجو ممکن است در آینده با محدودیت بیشتری مواجه شوند. ما می‌دانیم که هوش مصنوعی منبع بسیار مهمی برای این تغییر پارادایم است. در واقع برای داشتن چت‌بات‌ها و ربات‌های هوش مصنوعی خوب، به مدل‌های زبان بزرگ نیازمندیم.»

اشاره او به ظهور «چت جی بی تی» است که غول جستجوی فعلی، «گوگل» را با چالش جدی مواجه کرده است، زیرا پس از ظهور «چت جی بی تی» مردم به‌طور فزاینده‌ای برای جستجوی اطلاعات به چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی روی ‌آورده‌اند.

در همین حال، تعداد زیادی از موتورهای جستجوی جدید، مانند Perplexity، نیز وارد بازار شده‌اند و جایگزین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود را در رقابت با «گوگل» ارائه می‌کنند. «گوگل» با محصول جستجوی هوش مصنوعی مولد خود در حال مقابله به مثل است و مدل زبان بزرگ Gemini را در نتایج جستجوی خود ادغام کرده است.

کد خبر: 75830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =