به گزارش آتیهآنلاین به نقل از فوربز، سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین میزند که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲.۵ میلیارد نفر از افراد دارای معلولیت برای انجام کارهای خود به یک یا چند فناوری کمکی نیاز خواهند داشت. با این حال، تقریباً یک میلیارد نفر از این افراد به این محصولات دسترسی ندارند. جهانیسازی در حال افزایش است و این بدان معناست که ما کل این جامعه معلول را از دسترسی به برخی خدماتی که دیگران از آنها برخوردارند، محروم میکنیم.
این آمارها اهمیت فناوریهای کمکی را در زندگی افراد دارای معلولیت نشان میدهند و نبود دسترسی به این محصولات میتواند به افزایش نابرابریها و کاهش کیفیت زندگی این افراد منجر شود. با این حال، با محبوبیت و پیچیدگی سیستمهای هوش مصنوعی، شاهد راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی هستیم که میتوانند به افراد دارای ناتوانیهای ذهنی، جسمی، بینایی یا شنوایی در انجام وظایف، چه روزمره و چه پیچیده، کمک کنند.
با قرار دادن فناوریهای هوش مصنوعی در دسترس طیف وسیعتری از افراد، بسیاری از کسبوکارها میتوانند زندگی افراد دارای معلولیت را متحول کنند. در اینجا چهار روش برای رسیدن به این منظور ارائه شده است:
۱- تسهیل ارتباطات
فناوریهای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند سیری، الکسا و اکو به افراد دارای اختلالات مختلف کمک میکنند تا به آسانی با دیگران ارتباط برقرار کنند. این برنامهها میتوانند متن و تصاویر را برای افراد دارای معلولیت بینایی توصیف کنند. فناوریهای تبدیل متن به گفتار (یا بالعکس) نیز میتوانند به افراد مبتلا به آسیبهای مغزی کمک کنند تا به راحتی با دیگران ارتباط برقرار یا مطالب را بهتر درک کنند.
یکی دیگر از اپلیکیشنها برنامه Parrotron گوگل است؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی که به افراد دچار اختلال در گفتار کمک میکند تا الگوهای گفتاری تحریفشده خود را به مکالمات روان تبدیل کنند.
با ارائه ابزارهای مؤثر تبدیل گفتار به متن به این افراد ناتوان، رهبران کسبوکار میتوانند به آنها کمک کنند تا بهطور برابر در محیطهای همکاری شرکت کنند و ایدههای خود را در بین بخشها و تیمها به اشتراک بگذارند. کسب وکارها همچنین میتوانند از فناوری صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود پشتیبانی مشتریان خود استفاده کنند.
به عنوان مثال، چتباتهای هوش مصنوعی میتوانند ضمن کمک به تیمهای خدمات مشتریان شما برای برقراری ارتباط با مشتریان معلول، باعث شوند نیازهای این افراد راحتتر درک شود و تیمها آنها را مؤثرتر برآورده کنند. این امر به ایجاد تجربیات بهتر و در نهایت افزایش وفاداری مشتریان منجر میشود.
۲- فرصتهای یادگیری
همه باید بتوانند بدون توجه به معلولیت خود از هر خدمتی استفاده کنند. فناوری هوش مصنوعی میتواند به تضمین این فراگیری کمک کند. برای مثال، درست مانند زیرنویسی که به افراد مبتلا به اختلالات شنوایی اجازه میدهد یک فیلم را درک کنند، خط بریل به افراد کمبینا در خواندن کمک میکند.
شما اکنون میتوانید برنامههای آموزش بریل مبتنی بر هوش مصنوعی را در اینترنت پیدا کنید که به افراد دارای ناتوانی در یادگیری بریل و دسترسی به آموزش در سطوح مختلف کمک میکنند. این برنامهها از تشخیص نوری کاراکتر (OCR) برای تبدیل کاراکترهای فیزیکی بریل به متن دیجیتال استفاده میکنند.
مدیران کسبوکار میتوانند از راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای ایجاد فرهنگ یادگیری و توسعه مداوم استفاده کنند. مثلاً میتوانید مسیرهای یادگیری شخصیسازی شده را پیادهسازی کنید تا به کارمندان کمک کنید دورهها و مطالب آموزشی مرتبط با مهارتهای خود را بیابند. علاوه بر این، میتوانید از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارائه بازخورد مداوم به کارکنان بر اساس عملکردشان بهره بگیرید تا آنها از اشتباهات خود یاد بگیرند. این رویکرد به بهبود عملکرد فردی و رشد مهارتهای کارکنان کمک میکند و به آنها فرصت میدهد با اصلاحات مداوم، بهرهوری بیشتری در کار خود داشته باشند.
مدیران کسب و کار همچنین میتوانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای شناسایی شکافهای مهارتی در شرکت، آگاهی از شایستگیهای یک کارمند و توسعه برنامههای آموزشی هدفمند برای بهروزرسانی مهارتها استفاده کنند. حتی گزینههایی برای استفاده از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) برای ارائه تجربیات یادگیری تعاملی به کارمندان وجود دارد. برای کسبوکارها ضروری است که تجربیات یادگیری شخصیسازی شدهای را در اختیار کارمندان قرار دهند که به آنها کمک میکند مهارتها و دانش مورد نیاز برای موفقیت در نقشهای روزانه خود را کسب کنند. این کار نیروی کار متنوعی ایجاد میکند که به همه قدرت میدهد.
از طریق پیادهسازی مناسب، کسبوکارها میتوانند بدون تبعیض، ذهنیت رشدمحور را در نیروی کار خود پرورش دهند و در نهایت به افزایش سود نهایی کمک کنند.
۳- ترویج سبک زندگی مستقل
هوش مصنوعی درهای زندگی مستقل شخصی و حرفهای را به روی افراد معلول باز میکند. بهعنوان نمونه، بسیاری از برنامههای هوش مصنوعی به کسبوکارها کمک میکنند تا با استفاده از دستیاران مجازی مانند Google Assistant یا Amazon Alexa، جریانهای کاری مؤثر و کارآمدی ایجاد کنند. این دستیاران میتوانند جلسات را برنامهریزی، یادآورهای مختلف را تنظیم و بسیاری از وظایف صوتی را خودکار کنند.
مدیران کسبوکارها همچنین میتوانند چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در برنامههای مختلف مرتبط با کار ادغام کنند تا به کارمندان در وظایف مختلف کمک کنند. ادغام Microsoft Bing با Skype یکی از این موارد است؛ شما میتوانید به سادگی از Bing در Skype سؤال بپرسید تا بلافاصله پاسخ دهد. از دیگر ابزارهای هوش مصنوعی که میتواند به تسهیل جریان کار کمک کند میتوان به اتوماسیون فرایندهای رباتیک (RPA) اشاره کرد که میتواند وظایف تکراری را خودکار کند. این فناوری به سازمانها امکان میدهد تا با کاهش خطاهای انسانی و افزایش بهرهوری، در زمان و منابع خود صرفهجویی کنند؛ سیستمهای پیشنهادی مبتنی بر هوش مصنوعی که میتوانند برای استخراج پیشنهادات شخصیسازیشده از دادهها استفاده شوند و برنامههای بینایی کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی که میتوانند دادههای بصری را از طریق شناسایی اشیاء، شناسایی تصویر، شناسایی چهره و کنترل کیفیت تشخیص دهند و تفسیر کنند. کسبوکارها همچنین میتوانند از ابزارهای امنیت سایبری بر پایه هوش مصنوعی بهرهمند شوند تا تهدیدات را بهطور پیشگیرانه شناسایی و آنها را در زمان واقعی حذف کنند.
با استفاده از این ابزارها، هر کارمندی– از جمله افراد دارای معلولیت – میتواند کارهای دستی را ساده کرده و وقت خود را برای تمرکز بر کارهای مهمتر آزاد کند. این امر همچنین میتواند به مدیران در جذب و حفظ استعدادهای متنوع بدون مانع کمک کند.
۴- ارتباط با دنیای خارج
در این دنیای سریع و جهانی شده، احساس ارتباط افراد با یکدیگر مانند همیشه مهم است. خوشبختانه فناوری هوش مصنوعی راههای جدیدی را برای کمک به افراد معلول برای احساس ارتباط با محیط اطرافشان معرفی کرده است. بهعنوان مثال، Cortana مایکروسافت میتواند به افراد دارای ناتوانی بینایی در هدایت دستگاههای خود مانند گوشی همراه، تبلت، رایانه و... از طریق کنترل صوتی کمک کند. برنامههایی مانند RogerVoice و Ava از هوش مصنوعی برای تبدیل مکالمات گروهی به متن برای افراد دارای ناتوانی شنوایی استفاده میکنند که شامل نشانهگذاری، نام فرستنده و کلمات مهم از فرهنگ لغت کاربر است. کسبوکارها میتوانند از این دستیاران مجازی استفاده کنند تا به افراد دارای ناتوانی جهت شرکت در جلسات و برنامهریزی آنها، پاسخ به ایمیلها و همکاری با دیگران مانند سایرین کمک کنند. همچنین ابزارهای ترجمهای در دسترس هستند تا به کارمندانی که به زبانهای مختلف صحبت میکنند در برقراری ارتباط با یکدیگر یاری رسانند.
افراد دارای معلولیت حق دارند از زندگی لذت ببرند و در رسیدن به اهداف حرفهای خود مانند سایرین موفق باشند. باید به آنها قدرت داده شود تا بهطور مستقل کار کنند، با تیمها ارتباط برقرار کنند و مهارتهای جدیدی را بیاموزند. خوشبختانه، هوش مصنوعی به رهبران کسبوکارها کمک کرده تا دسترسیپذیری و شمولیت را در محیطهای کاری خود افزایش دهند. در نظر داشته باشید که چگونه میتوانید برخی از این ابزارها را در محل کار خود ادغام کنید، نهتنها برای اینکه به کارکنان فعلی خود مسیرهای بیشتری برای موفقیت نشان دهید، بلکه برای جذب و حفظ یک گروه کارمندی بااستعداد و متنوع قدم بردارید.
مترجم: مریم حسینی
نظر شما