قلب تیتانیومی

پزشکان موفق شدند یک دستگاه آزمایشی که قلبی مصنوعی از جنس تیتانیوم است و با نیروی آهنربا کار می‌کند را با موفقیت به یک بیمار قلبی پیوند بزنند. این بیمار دومین فرد روی کره زمین است که موفق به دریافت چنین قلبی شده. مخترع این دستگاه می‌گوید قلب طبیعی بیماران برداشته می‌شود و سپس دستگاه از طریق اتصالات به قسمت‌های باقی‌مانده قلب و به رگ‌ها متصل می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از NBC؛ برای هزاران نفری که منتظر پیوند قلب هستند امید جدیدی بوجود آمده است. معمولاً این بیماران آنقدر مریض هستند که نمی‌توانند به خانه بروند و فقط برای شانس کمی که دارند مجبورند ماه‌ها را در آی‌سی‌یو منتظر تماس برای پیوند یک قلب جایگزین باشند. اکنون، یک قلب مصنوعی جدید و تجربی با فناوری پیشرفته ممکن است بتواند این وضعیت را تغییر دهد.

اوایل سال جاری در بیمارستانی در کارولینای شمالی، پزشکان به «دوناون هاربیسون» گفتند وقت زیادی برای زندگی ندارد. آنچه که این معلم و پدر ۳۵ ساله فکر می‌کرد ذات الریه باشد در واقع نارسایی شدید قلبی بود، هر ضربان قلبش ضعیف‌تر می شد و ریه‌هایش پر از مایع شده بود.

«هاربیسون» می‌گوید: «ترسناک بود. نارسایی قلبی یعنی مرگ.» پزشکان به او گفتند که تنها امید او برای زنده ماندن پیوند قلب است.

«آدام دیور»، جراح بیمارستان «دوک»، درباره وضعیت این بیمار می‌گوید: «او واقعاً برای زنده‌ ماندن به حمایت دستگاه‌ها نیاز داشت، و در فقط طی چند هفته، مجبور شدیم او را روی پمپ‌هایی قرار دهیم که حتی آن هم پشتیبانی کافی به جای قلب او نبودند.»

در هر زمان بیش از ۴۰۰۰ بیمار در لیست پیوند قلب وجود دارد که بسیار کمتر از اعضای در دسترس برای اهدا هستند. بیماران می‌توانند ماه‌ها و گاهی سال‌ها برای یک قلب منتظر بمانند. اما در حین انتظار برای قلب، پزشکان می‌توانند دستگاه‌های موقتی را برای مدیریت نارسایی قلبی ارائه دهند. اما آنها می‌توانند بزرگ و دست و پا گیر باشند و برای همه بیماران خوب کار نمی‌کنند.

پزشکان در بیمارستان «دوک» به یک دستگاه آزمایشی (یک قلب مصنوعی تیتانیومی با آهن‌رباهای ساخته شده توسط شرکت BiVACOR) روی آوردند که در واقع جایگزین قلب بیمار می‌شود. دستگاهی که توسط مخترع «دانیل تیمز» اختراع شد.

«تیمز» در حالی که نحوه استفاده از دستگاه قلب جدید را نشان می‌دهد می‌گوید. : «قلب طبیعی بیماران برداشته می‌شود و سپس دستگاه از طریق اتصالات به قسمت‌های باقی‌مانده قلب به رگ‌ها متصل می‌شود و سپس این پیوندها به عروق باقی‌مانده، هم آئورت و هم شریان ریوی، بخیه می‌شوند.»

کارملو میلانو جراح «دوک» دراینباره می‌گوید: «این دستگاه به شکل معجزه‌آسایی توانست گردش خون طبیعی، مقادیر طبیعی جریان خون و فشارهای طبیعی را بازسازی کند.»

تیمی از جراحان بیمارستان، از جمله «میلانو»، چهار ساعت را برای کاشت دستگاه به جای قلی آقای «هاربیسون» صرف کردند. پس از گذشت دو هفته آقای «هاربیسون» توانست با قلب تیتانیومی خود که بلند شود و بایستد. «هاربیسون» درباره قلب تیتانیومی می‌گوید: «مطمئناً سنگین‌تر از قلب خودم است، زیرا معمولاً قلب خود را حس نمی‌کنید.»

«هاربیسون» دومین فرد روی کره زمین است که موفق به دریافت چنین قلبی شد. این قلب فرصت جدیدی برای بازیکن سابق فوتبال کارولینای شمالی است تا دوباره به زندگی برگردد.

«هاربیسون»، ظرف چند روز پس از دریافت دستگاه، توانست به اندازه کافی برای پیوند قلب جدید سالامت شود. او با قلب جدیدش شاهد رشد فرزندانش از جمله نوزاد چهارمش خواهد بود که در راه است. وقتی از «هاربیسون» پرسیده شد که آیا احساس می‌کند این دستگاه جانش را نجات داده است، پاسخ داد: «بله، بدون شک».

کد خبر: 75176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =