روز جهانی سلامت روان

پنجمین ویرایش گزارش روز جهانی سلامت روان «ایپسوس»، یک مطالعه ۳۱ کشوری است که به برداشت مردم از سلامت روان و نحوه برخورد آنها با سیستم‌های مراقبت بهداشتی سلامت روان می پردازد. یافته‌های کلیدی این گزارش نشان می‌دهد که در سطح جهان، اکثر مردم احساس استرس دارند، زنان نسل Z درگیری بیشتری با اضطراب دارند، سلامت روان همچنان دغدغه شماره یک است، اهمیت سلامت ذهن و بدن برابر است و سیستم‌های بهداشت و درمان مسائل سلامت فیزیکی را در اولویت قرار می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین؛ گزارش موسسه سلامت جهانی «ایپسوس» ۲۰۲۴ (Ipsos Health Service Report) که اخیرا منتشر شده است به تاثیرات بیماری همه‌گیر ویروس کووید-۱۹ بر سلامت عمومی و نگرش مردم نسبت به خدمات سلامت عمومی در کشورشان می‌پردازد. در این گزارش آمده که مهمترین تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان جوامع بوده است.

«ایپسوس» گزارش می‌دهد: «در ابتدای این پژوهش ما شاهد تغییری اساسی در نگرش به سلامت روان نسبت به سال ۲۰۱۸ بوده‌ایم. شش سال پیش، ۲۷ درصد سلامت روان را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی انتخاب می‌کردند و آن را در رتبه سوم قرار می‌دادند، امروزه این رقم به طور متوسط ‌در ۳۱ کشور به ۴۵ درصد رسیده است. علاوه بر این، استرس در رتبه سوم قرار دارد و ۳۱ درصد گفته‌اند که یکی از بزرگترین مشکلات اضطراب است».

با این حال، در کنار نگاه به تصویر جهانی، باید به تفاوت‌های بزرگ در نگرش بین کشورها و جنسیت‌ها نیز توجه کرد. بنا برگزارش «ایپسوس» در همه کشورها به جز دو کشور (هند و تایلند) زنان بیشتر احتمال دارد که سلامت روان را به عنوان یک مسئله و نگرانی سلامت ببینند.

سلامت روان نسل‌ها

شکاف جنسیتی در سلامت روان در میان جوانان بسیار بیشتر است. پنجاه و پنج درصد از زنان نسل Z سلامت روان را به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی انتخاب می‌کنند، در حالی که ۳۷ درصد از مردان نسل Z این مسئله را بزرگترین مشکل سلامت می‌دانند. در میان قدیمی‌ترین نسل‌ها در این نظرسنجی، شکاف بین مردان و زنان «بیبی بومر» (انفجار جمعیتی) بسیار کمتر است و به ترتیب ۲۷ و ۲۶ درصد را شامل می‌شود.

در حالی که سلامت روان به طور متوسط ‌مهمترین نگرانی سلامتی است، برای بیبی بومرها مناسب نیست. سرطان، بیماری که به طور سنتی بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، مشکل شماره یک سلامتی برای متولدین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۵ (۴۶٪) و بیشتر در زنان (۴۸٪) در مقایسه با مردان (۴۴٪) است.

در نظرسنجی امسال، از مردم خواسته شد تا میزان احتمال ابتلا به سرطان را در کشورشان و همچنین میزان شیوع چاقی را ارزیابی کنند. «ایپسوس» در اینباره گزارش می‌دهد: «دریافتیم که افراد در درک خطر چاقی خود بهتر از خطر ابتلا به سرطان هستند. با توجه به کاهش غربالگری سرطان در بسیاری از کشورها در طول همه‌گیری، و با توجه به اینکه برخی از سرطان‌ها افراد جوان‌تر را نسبت به گذشته تحت تأثیر قرار می‌دهند، برای مردم مهم است که بتوانند بفهمند چه ریسک فاکتورهایی برای ابتلا به این بیماری‌ها دارند».

رضایت از مراقبت‌های بهداشتی

در ۳۱ کشور، تصور مردم از کیفیت فعلی و آینده سیستم مراقبت‌های بهداشتی مثبت است، هرچند که تا حدودی اعتماد به سیستم سلامت در این کشورها متزلزل است.

به گزارش «ایپسوس» امسال، ۴۴ درصد ‌گفته‌اند که کیفیت سیستم مراقبت‌های بهداشتی کشورشان یا «بسیار خوب» یا «خوب» است؛ و در مقابل ۲۱ درصد که گفته‌اند که کیفیت سیستم مراقبت‌های بهداشتی کشورشان ضعیف است. آمار نشان می‌دهد که به‌طور کلی در طول همه‌گیری کرونا، رضایت نسبت به مراقبت‌های بهداشتی که مردم به آن دسترسی داشتند افزایش یافته و این میزان در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسیده است، زمانی که ۵۳ درصد جمعیت مورد مطالعه مراقبت‌ها را خوب توصیف کردند. اکنون در سال ۲۰۲۴ این رقم کاهش یافته و به سطح قبل از ویروس کووید-۱۹ (یعنی ۴۴ درصد در سال ۲۰۱۸) بازگشته است.

یافته‌های کلیدی گزارش

در سطح جهان، اکثر مردم احساس استرس دارند: کمی بیش از سه نفر از هر پنج نفر در ۳۱ کشور مورد مطالعه، (یعنی ۶۲ درصد)، می‌گویند که به حدی احساس استرس کرده‌اند که حداقل یک بار بر زندگی روزمره آنها تأثیر گذاشته است. سطوح استرس از ۷۶ درصد در ترکیه (بالاترین) تا ۴۴ درصد در ژاپن (پایین‌ترین) متغیر است. به‌طور کلی، زنان (با ۶۶ درصد) نسبت به مردان (۵۸ درصد) کمی احساس اظطراب بیشتری دارند.

زنان نسل Z درگیری بیشتری با اضطراب دارند: زنان نسل Z با احتمال بیشتری دچار افسردگی و اظطراب هستند، به‌طوری که ۴۰ درصد در سطح جهانی می‌گویند «به حدی احساس افسردگی کرده‌اند که تقریباً هر روز برای چند هفته یا بیشتر چندین بار احساس غمگینی یا ناامیدی داشته‌اند».

سلامت روان همچنان دغدغه شماره یک است: آخرین گزارش خدمات بهداشتی «ایپسوس» نشان می‌دهد که ۴۵ درصد از مشارکت‌کنندگان سلامت روان را یکی از اصلی‌ترین مشکلات سلامتی کشور خود می‌دانند. سرطان با ۳۸ درصد در رتبه دوم و استرس با ۳۱ درصد در ۳۱ کشور جهان در رتبه سوم قرار دارد.

نسل‌های جوان به دلیل استرس کار خود را از دست می‌دهند: اکثریت (۵۴ درصد، میانگین جهانی کشورها) از نسل Z می‌گویند که در سال گذشته به حدی استرس داشته‌اند که نتوانسته‌اند سر کار بروند. این رقم برای نسل «هزاره‌ها» کمی کمتر است (۴۷ درصد) است. به‌طور کلی، افراد مسن‌تر با احتمال کمتری درباره احساس استرس را در مورد هر عنصری که در نظرسنجی درباره آن سؤال شده است، صحبت می‌کنند.

اهمیت سلامت ذهن و بدن برابر است: تقریبا بیش از سه نفر از هر چهار نفر (۷۶ درصد، میانگین جهانی کشورها) می‌گویند که سلامت روانی و جسمی به یک اندازه مهم هستند. در حالی که ذهن و بدن در نظر افراد برابر دیده می‌شوند، مشارکت‌کنندگان با احتمال بیشتری اغلب به سلامت جسمانی خود فکر می‌کنند (۷۲ درصد) تا سلامت روانی (۶۰ درصد).

سیستم‌های بهداشت و درمان مسائل سلامت فیزیکی را در اولویت قرار می‌دهند: عموم مردم بر این باورند که تاکید متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هنوز اغلب روی بدن است. به طور متوسط ‌در ۳۱ کشور، ۴۱ درصد می‌گویند که سلامت جسمانی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی فعلی کشورشان مهم‌تر از سلامت‌ روان است، ۱۳ درصد نیز می‌گویند که در سیستم مراقبت‌های بهداشتی فعلی کشورشان سلامت روان مهم‌تر است و ۳۱ درصد می‌گویند که هر دو به یک اندازه در سیستم فعلی اهمیت دارد.

کد خبر: 74839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =