۱۰ کشور با بالاترین سن بازنشستگی را بشناسید

ایسلند در حالی با سن بازنشستگی ۶۷ سال، در صدر فهرست بالاترین سن بازنشستگی جهان قرار گرفته که در بسیاری از کشورها سن بازنشستگی بین ۶۰ تا ۶۵ سال تعیین شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، میانگین سن بازنشستگی در سراسر جهان از کشوری به کشور دیگر و تحت‌تأثیر عوامل بی‌شماری از جمله عرضه نیروی کار، امید به زندگی و مسائل مالی به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. به‌طور کلی سن بازنشستگی در کشورهای مختلف بین ۶۰ تا ۶۷ سال متغیر است. اگر به دنیای جذاب سیاست‌های بازنشستگی نگاهی بیندازیم، کشورهایی را در رأس و موفق خواهیم دید که سن بازنشستگی خود را بالا نگه داشته‌اند؛ زیرا در این کشورها کارمندان سال‌های طلایی بازنشستگی خود را دیرتر از سایر کشورها شروع می‌کنند. به‌نظر می‌رسد در این کشورها به این جمله که «سن فقط یک عدد است» اعتقاد دارند و شهروندان آن‌ها تا پایان عمر کاری خود به مشارکت فعالانه در جامعه ادامه می‌دهند.
در برخی کشورهای دنیا سن بازنشستگی برای زنان و مردان باهم تفاوت‌هایی دارد. آمارها نشان می‌دهد که سن بازنشستگی در بسیاری از کشورها در حال افزایش است و این افزایش‌ها اغلب از دهه ۲۰۱۰ شروع شده است. پیش از بررسی سن بازنشستگی در کشورهای مختلف جهان، ابتدا لازم است به تعریف بازنشستگی بپردازیم:
«بازنشستگی یعنی کناره‌گیری از ادامه شغل به علت بالا بودن سن که گاهی در اثر بیماری و ازکارافتادگی صورت می‌گیرد. شخص بازنشسته تا زمانی که زنده است از حقوق بازنشستگی استفاده می‌کند و پس از مرگش بازماندگان و افرادی که واجد شرایط دریافت این حقوق هستند حقوق بازنشستگی او را دریافت می‌کنند. بازنشستگی مانند سایر تحولات زندگی، اغلب استرس‌زاست. طبق بررسی سن بازنشستگی در سراسر جهان، کشورهای همسایه از جمله هند و چین عمدتاً سقف سن بازنشستگی را ۶۰ سال تعیین کرده‌اند. البته چین به‌تازگی برای اولین‌بار از دهه ۵۰ تاکنون، سن بازنشستگی را افزایش داد و اعلام کرد سن بازنشستگی مردان از ۶۰ به ۶۳ سال در یک دوره ۱۵ ساله از سال ۲۰۲۵، افزایش خواهد یافت. زنان در مشاغل یقه آبی به جای ۵۰ سال فعلی در ۵۵ سالگی بازنشسته خواهند شد، در حالی که سن بازنشستگی زنان در مشاغل یقه سفید از ۵۵ سال به ۵۸ سال افزایش می‌یابد. در کشورهای اروپایی نیز سن بازنشستگی بالاتر است. این نکته را باید در نظر گرفت که در کشورهای اروپایی سن امید به زندگی و وضعیت رفاهی جامعه با جوامع کمتر توسعه‌یافته کاملاً تفاوت دارد.»



بالاترین سن بازنشستگی در جهان

ایسلند در صدر فهرست کشورهایی است که بالاترین سن بازنشستگی در جهان را دارد و پس از آن نروژ با ۶۷ سال در جایگاه بعدی قرار گرفته است. این در حالی است که در بسیاری از کشورها سن بازنشستگی بین ۶۰ تا ۶۵ سال متغیر است. در این فهرست به بررسی ۱۰ کشور با بالاترین سن بازنشستگی می‌پردازیم:
۱- ایسلند
میانگین سن بازنشستگی در ایسلند ۶۷ سال است در حالی که ۴۰ سال اقامت برای دریافت مستمری کامل لازم است. همچنین سن بازنشستگی برای کارکنان بخش خصوصی ۶۷ سال است به جز دریانوردان که برای آن‌ها این سن۶۰ سال محاسبه می‌شود. در ایسلند، طبقه کارگر باید عضو یک صندوق بازنشستگی باشند و درصد مشخصی از دستمزد خود را نیز به‌عنوان حق‌بیمه‌ بپردازند. نرخ مشارکت برای کارفرمایان ۱۱.۵ درصد است، در حالی که کارکنان باید چهار درصد پرداخت کنند.


۲- نروژ
در نروژ در سال‌های اخیر به دلیل افزایش متوسط دستمزد بازنشستگان، سطح فقر در میان مستمری‌بگیران کاهش یافته است. در این کشور سن بازنشستگی رسمی برای زنان و مردان ۶۷ سال است و این قانون از سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون در این کشور اجرا شده است. البته این امکان وجود دارد که از ۶۲ سالگی فرد خود را بازنشسته اعلام و از مزایای بازنشستگی استفاده کند ولی به کار تمام‌وقت هم ادامه دهد.


۳- هلند
در سال ۲۰۲۰، مستمری پایه سالمندی در هلند از سن ۶۶ سال و چهار ماه قابل پرداخت بود. با این حال، سن قانونی بازنشستگی به تدریج در سال ۲۰۲۴ به ۶۷ سال افزایش یافت. در حالی که هیچ الزام قانونی برای کارفرمایان برای پرداخت حقوق بازنشستگی به کارمندان وجود ندارد اما توافقنامه‌های کاری صنعتی نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد از کارکنان تحت‌پوشش هستند.


۴- استرالیا
میانگین سن بازنشستگی در استرالیا برای مردان و زنان حدود ۶۶ سال است. طبق مطالعات انجام‌شده استرالیا یکی از سیستم‌های بازنشستگی مناسب را در دنیا دارد. البته این جایگاه بعد از اجرای اصلاحاتی در این کشور در سال‌های اخیر ایجاد شد. در ابتدا طرح افزایش سن بازنشستگی در این کشور نگرانی‌هایی را برای سالمندان در پی داشت اما مدتی پس از آن، استرالیا با هدف جذب حداکثر افراد برای زندگی در این کشور، سیستم‌های حمایتی ایجاد کرد که حمایت از سالمندان هم بخشی از آن بود.


۵- ایرلند
در ایرلند بازنشستگان از سن ۶۶ سالگی واجد شرایط استفاده از مستمری دولتی هستند. پیش از این، قرار بود سن واجدین شرایط در سال ۲۰۲۱ به ۶۷ سال افزایش یابد اما قانون این تصمیم را که توسط دولت گرفته شده بود لغو کرد.


۶- انگلیس
سن بازنشستگی در انگلیس در حال حاضر ۶۶ سال برای مردان و زنان است و پیش‌بینی می‌شود این عدد بین سال‌های ۲۰۲۸- ۲۰۲۶ به ۶۷ سال افزایش یابد. طبق اعلام سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، حداقل مستمری استاندارد دولتی برای افراد مجرد ۱۷۷.۱۰ پوند و برای زوج‌ها ۲۷۰.۳۰ پوند است.


۷- آمریکا
بنا به اعلام سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، سن عادی بازنشستگی در آمریکا تا سال ۲۰۲۰ برای افرادی که ۶۲ سال را تمام کرده باشند، ۶۶ سال و هشت ماه بود که این عدد برای آن‌هایی که در سال ۲۰۲۲، سن ۶۲ سال را تمام کرده بودند به ۶۷ سال افزایش یافت. واجد شرایط بودن برای مزایای بازنشستگی در ایالات متحده، بستگی به تعداد سال‌هایی دارد که در آن سهم بیمه پرداخت می‌شود و حداقل شرط ۱۰ سال است.


۸- آلمان
در حال حاضر، آلمانی‌ها مستمری منظم دوران پیری خود را از ۶۵ سالگی و با حداقل پرداخت پنج سال حق‌بیمه دریافت می‌کنند. کسانی که کمتر از پنج سال پرداختی حق‌بیمه داشته باشند، واجد شرایط دریافت هیچ مزایایی نیستند.


۹- دانمارک
سن بازنشستگی عمومی در دانمارک در حال حاضر حدود ۶۶ سال است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۳۰ به تدریج به ۶۸ سال افزایش یابد. مزایای بازنشستگی در دانمارک براساس تعداد سال‌هایی محاسبه می‌شود که فرد از سن ۱۵ سالگی تا سن بازنشستگی در این کشور اقامت داشته‌ است. به‌طور خاص اگر کسی به مدت ۴۰ سال در دانمارک کار کرده و اقامت داشته باشد، واجد شرایط دریافت مستمری کامل است.


۱۰- پرتغال
در این کشور جنوب اروپا، در سال ۲۰۱۵ - ۲۰۱۴ سن عادی بازنشستگی ۶۶ سال بود که این عدد در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به ۶۶ سال و پنج ماه افزایش یافت. علاوه بر مستمری عادی سالمندی، افراد نیز هر سال در ماه‌های ژوئیه و دسامبر مبلغی معادل مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.


این در حالی است که در کشورهایی مانند اتریش، بلژیک، کانادا، شیلی، فنلاند، ژاپن، مکزیک، نیوزیلند، لهستان، اسپانیا، سوئد، سوئیس، آرژانتین، کرواسی، قبرس و رومانی میانگین سن بازنشستگی ۶۵ سال است.

مریم حسینی

کد خبر: 74761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =