پرداخت ۴۶.۳ هزار میلیارد تومان تعهدات کوتاه‌مدت به بیمه‌شدگان

تعهدات کوتاه‌مدت شامل اروتز، پروتز، غرامت دستمزد ایام بیماری، هزینه سفر، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه بارداری و هزینه کفن و دفن به عنوان یکی از مهمترین اقدامات سازمان تأمین اجتماعی برای خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، در مدت سه سال اخیر سازمان تأمین اجتماعی در راستای اجرای این تعهدات کوتاه‌مدت ۴۶.۳ هزار میلیارد تومان به همه مشمولان از میان بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش پرداخت کرده که البته در کنار آن تعهدات بلندمدتی همچون پرداخت مستمری به مستمری‌بگیران نیز به عهده این سازمان بزرگ بیمه‌گر است.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۴۰۰ میزان تعهدات کوتاه‌ ۸.۷ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ نیز میزان تعهدات به ۱۷.۹ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته نیز به ۱۹.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تسهیل بهره‌مندی ذینفعان از حقوق قانونی خود در زمینه تعهدات کوتاه‌مدت شامل بیمه بیکاری، دستمزد غراما ایام بارداری و بیماری، اروتز و پروتز، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه مراسم ترحیم در سال‌های ۱۴۰۱ با رشد ۲۰۰ درصدی و در سال ۱۴۰۲ معادل بیش از ۲ برابر کل سال ۱۴۰۰ رشد داشت.

جبران بخشی از هزینه‌های افراد بیمه‌شده با تعهدات کوتاه‌مدت

امیرعباس قدرتی، رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش گفت: سازمان برای جبران بخشی از هزینه‌های افراد بیمه‌شده چندین مورد پرداخت کمک هزینه و غرامت مانند بیماری و بارداری را در راستای حمایت از بیمه‌شدگان تقبل کرده است.

قدرتی ادامه داد: تعهدات کوتاه‌مدت تعهداتی است که با توجه به ماهیت آنها، صرفاً برای مدت کوتاه و محدودی قابل پرداخت بوده و هدف آن، حمایت از بیمه‌شدگان در مقابل بروز عواملی از جمله بیماری، حوادث و زایمان است.

یکی از تعهدات کوتاه‌مدت، پرداخت دستمزد ایام بارداری است که براساس ماده ۶۷ قانون تأمین اجتماعی در صورتی که بیمه شده زن ظرف یکسال قبل از زایمان سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز را داشته باشد می‌تواند به شرط عدم اشتغال به کار از کمک بارداری استفاده کند که تاثیر قابل توجهی در افزایش آرامش روان و امنیت مادران شاغل دارد.

شرایط پرداخت کمک هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان

پرداخت کمک هزینه ازدواج تحت عنوان یکی از این تعهدات کوتاه‌مدت به بیمه‌شدگان نیز دارای شرایطی است در صورتی که زن و شوهر بیمه‌شده، هر ۲ دارای شرایط لازم برای دریافت هدیه ازدواج سازمان تأمین ‌اجتماعی باشند، این هدیه به هر ۲ نفر پرداخت می‌شود. بیمه‌شده (زن یا مرد یا هر ۲) در صورتی می‌تواند کمک هزینه ازدواج تأمین ‌اجتماعی را دریافت کند که ازدواج او، ازدواج اول و دائم باشد، در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و همچنین بیمه‌شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل ۷۲۰ روز سابقه کار و پرداخت حق‌بیمه داشته باشد.

براساس قانون تأمین ‌اجتماعی هیچ محدودیت زمانی برای دریافت هدیه ازدواج از سوی بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی وجود ندارد و گروه‌های مشمول و واجد شرایط می‌توانند هر زمان پس از تاریخ عقد برای دریافت این هدیه اقدام کنند. همچنین نرخ ریالی هدیه ازدواج بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی براساس متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده در زمان عقد، محاسبه و پرداخت خواهد شد.

پرداخت غیرحضوری تعهدات کوتاه‌مدت به ذینفعان

برنامه‌ریزی‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای هوشمندسازی باعث شده که در حال حاضر بسیاری از تعهدات و اقدامات سازمان در مسیر خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در بستر خدمات هوشمند به همه ذینفعان و مخاطبان ارائه می‌شود تا ضمن سهولت در پرداخت این خدمات، تسهیل دسترسی همه افراد تحت پوشش به تعهدات سازمان فراهم شود.

در همین راستا بیمه‌شدگان دارای شرایط برای دریافت کمک هزینه ازدواج سازمان تأمین ‌اجتماعی دیگر نیازی به مراجعه حضوری را به شعب سازمان ندارند و همه مراحل ثبت درخواست دریافت این هدیه، در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین ‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir قابل انجام است.

سازمان تأمین ‌اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه اجتماعی کشور و سازمانی که منابع و مصارف آن از تحولات جمعیتی متأثر است، با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و خانواده و در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، علاوه بر افزایش مدت پرداخت مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه، پرداخت کمک هزینه یا هدیه ازدواج را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

مبلغ ریالی هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی، معادل یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده است. متوسط مزد یا حقوق برابر است با جمع دریافتی بیمه‌شده ظرف دو سال قبل از ازدواج که به مأخذ آن حق بیمه پرداخت شده است تقسیم بر ۲۴ و درصورتی‌که عدد حاصل، کمتر از حداقل دستمزد کارگر عادی در تاریخ عقد باشد، مبلغ مذکور تا حداقل دستمزد زمان عقد افزایش می‌یابد.

پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری

همچنین یکی دیگر از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در بخش تعهدات کوتاه‌مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری است که در سال ۱۴۰۲ طبق آمارهای موجود به ۴۹۸ هزار نفر از افراد مشمول از میان بیمه‌شدگان تحت پوشش این نوع غرامت پرداخت شده است.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای تعهدات در قبال این تعداد سند غرامت دستمزد ایام بیماری، ۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان هزینه کرده که در قالب تعهدات کوتاه‌مدت به افراد مشمول و بیمه شده این سازمان پرداخت شد.

با توجه به ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی غرامت دستمزد ایام بیماری در ایام ‌بارداری، ‌بیماری و توانایی نداشتن موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق به جای مزد یا حقوق به افراد بیمه شده مشمول این غرامت پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت این غرامت نیز شامل عدم اشتغال به کار، دریافت نکردن مزد یا حقوق در ایام بیماری، قبل از شروع بیماری، ‌عدم قطع رابطه کارگر و کارفرما، تایید مدت استراحت بیمه شده از سوی مراجع پزشکی سازمان تأمین اجتماعی، عدم بازخرید، استعفا و یا اخراج فرد بیمه شده در ایام بیماری محسوب می‌شود.

از آنجا که مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری محدودیت زمانی برای همه گروه‌های مشمول ندارد تا زمانی که بیمه شده برحسب تشخیص سازمان تأمین اجتماعی قادر به کار نباشد و به موجب قانونی از کارافتاده شناخته نشده باشد پرداخت غرامت دستمزد به آنان ادامه‌دار خواهد بود.

همچنین غرامت دستمزد ایام بیماری در صورت برقراری و شرایطی همچون بیمه شده ازکارافتاده کلی نباشد، ‌ کارفرما طبق ضوابط و مقررات دیگری مکلف به پرداخت حقوق بیمه شده بیمار خود نباشد، بیمه شده در ایام بیماری حقوق یا مزد از کارفرما دریافت نکرده باشد، استراحت پزشکی بیمه شده به تایید مراجع پزشکی ذیربط رسیده باشد و در تاریخ اعلام بیماری، بیمه شده مشغول به کار نبوده و یا در مرخصی استحقاقی نباشد، در این صورت غرامت پرداخت می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی که در مجموع ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور را در بخش تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خدمات‌رسانی می‌کند در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶۵۰ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه هزینه کرد که در سال ۱۴۰۲ نیز به طور میانگین در ماه ۴۲ هزار میلیارد تومان برای اینگونه تعهدات هزینه کرده است.

طبق برخی آمارهای موجود در سال ۱۴۰۳ نیز براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ماهانه ۶۵ هزار میلیارد تومان برای انواع تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان هزینه می‌شود.

کد خبر: 73967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =