به گزارش آتیه آنلاین، چند روز پیش نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس درنامهای به مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درخواست کرده بود که خدمات درمانی تامین اجتماعی همسر متوفی بلافاصله مسدود نشود. در این نامه آمده است که؛ اخیراً شکوائیهای به کمیسیون اصل نود واصل شده مبنی بر اینکه بعد از درگذشت یکی از شرکای ذینفع تامین اجتماعی، بلافاصله حساب بانکی متوفی و ارائه خدمات بیمه درمانی همسر متوفی مسدود میشود. به این واسطه برداشت شده است که در صورت درگیری همسر متوفی با بیماری، احتمالاً قطع موقت و یکباره خدمات درمانی مشکلاتی به بازماندگان مستمریبگیر تحمیل میکند.
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در پایان این نامه از مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خواستار دستور او شده تا ضمن بررسی دقیق موضوع، در صورت امکان راهحلی که «انسداد فوری خدمات بیمه درمانی» را چاره کند، تدبیر شود.
ثبت درخواست، شرط برقراری سرویسهای خدمات بازماندگان
سید مهران جمالیان، رئیس شعبه ۲۳ تامین اجتماعی تهران و کارشناس حوزه بیمههای اجتماعی در ارتباط با فرایند برقراری بیمه و استحقاق درمان بازماندگان فرد شاغل بیمه شده و افراد بازمانده بازنشسته فوتشده به آتیه آنلاین گفت: براساس قوانین و مقررات جاری تامین اجتماعی، بازماندگان فرد بیمه شده اصلی نظیر همسر متوفی به سهولت و با استفاده از فرایندهای خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی امکان پیگیری برقراری حقوق و سرویسهای مرتبط با بازماندگان نظیر مستمری و خدمات درمانی را دارند.
وی افزود: طبق قانون درخواست بازماندگان برای تشکیل پرونده و برقراری مستمری برای افراد خانواده مشمول، از طریق «سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی» و «برنامه تامین من» قابل انجام است؛ این درخواست در کمترین زمان ممکن توسط کارشناسان شعب دریافت، پیگیری و به سرانجام میرسد.
این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی اضافه کرد: طبیعتاً به واسطه مقررات مربوط به حیات و ممات افراد بیمه شده اصلی، حقوق و استحقاق درمان بازنشسته از تاریخ فوت فرد، به صورت کاملاً موقتی قطع و بلافاصله با ثبت درخواست بازمانده یا بازماندگان، پس از طی مراحل لازم حقوق مستمری برای این افراد برقرار میشود.
او همچنین توضیح داد: با توجه به قوانین، مدارکی نظیر انحصار وراثت و مدارک ارتباط خانوادگی و نسبت بازماندگان به بیمهشده و بازنشسته اصلی برای برقراری حقوق مستمری بازمانده نیاز است؛ البته در کوتاهترین زمان ممکن برقراری و پرداخت حقوق بازماندگان با دریافت تعهد از فرد مشمول انجام میشود و اینگونه نیست که به دلیل زمانبر بودن فرایند انحصار وراثت، برقراری و واریز مستمری بازمانده با مشکل مواجه شود. به این واسطه در مدت کوتاهی، فرد بازمانده از مجموعه خدمات بیمهای و درمانی برخوردار میشود.
فرصت بلندمدت برای ارائه انحصار وراثت
به گفته رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران؛ فرد بازمانده در طول بررسی پرونده و پس از برقراری مستمری، فرصت ارائه مستندات انحصار وراثت را دارا است. این مهم در واقع وظیفه بازماندگان در قبال تامین اجتماعی است و این مدارک و مستندات، دلیلی برای محق بودن افراد برای دریافت مستمری بازماندگان محسوب میشوند.
جمالیان گفت: ارتباط نسبیت، مدارک عقدنامه، شناسنامه و مستندات انحصار وراثت، مدارک لازم برای ارائه به شعبه محسوب میشوند و طبق قانون فرصتی ۹ ماهه برای افزودن انحصار وراثت برای بازماندگان درنظر گرفته شده است.
وی تأکید کرد: پس از فوت فرد بیمه شده اصلی، بازمانده با استفاده از کد ملی خود باید نسبت به ایجاد حساب کاربری در سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی یا اپلیکیشن تامین من اقدام کند و پس از آن با ورود به بخش مستمریبگیران در منوی درخواست برقراری مستمری بازماندگان، امکان ثبت درخواست و پیگیریهای لازم در راستای برقراری مستمری را خواهند داشت.
جمالیان ادامه داد: باید توجه داشت که تا اتمام فرصت زمانی ارسال لیست بیمهشدگان شاغل توسط کارفرما و ثبت ترک کار فرد، مدتی برای ارائه درخواست بازماندگان برای برقراری مستمری وجود دارد و در این محدوده زمانی خدمات بیمهای و درمانی همچنان به افراد خانواده بیمه شده فوتی ارائه میشود.
به گفته او؛ طبیعتاً به دلیل ارتباط افراد تبعی با سازمان تامین اجتماعی به واسطه فرد بیمه شده، با فوت بیمه شده اصلی، این ارتباط به شکل موقت مختل و سریعاً با ثبت درخواست و طی مراحل رسیدگی از طرف شعبه، با وجود مدارک لازم و تأیید مشمولیت آنان، مستمری بازماندگان برقرار و خدمات سازمان به آنان تعلق میگیرد.
این کارشناس بیمههای اجتماعی گفت: به هیچ عنوان تأخیر در ارائه انحصار وراثت به شعب تأمین اجتماعی، مانعی برای دریافت مدارک، بررسی و برقراری مستمری و ارائه انواع خدمات به بازماندگان نیست؛ مدارک لازم از طریق شعبه از بازماندگان دریافت و مستمری آنان برقرار میشود. افراد بازمانده نیز در یک فرصت ۹ ماهه قانونی فرصت دارند که انحصار وراثت را به مجموعه مدارک اضافه کنند؛ در این ارتباط نهایت همکاری شعب با بازماندگان صورت میگیرد.
فرایند غیرحضوری درخواست برقراری مستمری بازماندگان
جمالیان اضافه کرد: فرایند برقراری مستمری بازماندگان بازنشسته متوفی یا بیمه شده اصلی فوت شده به صورت الکترونیک و غیرحضوری است و در صورت نیاز به حضور در شعبه، از طریق پیامک به باماندگان اطلاع داده میشود.
این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی گفت: البته با توجه به فرصت زمانی کارفرمایان برای ارسال لیست حق بیمه و اعلام ترک کار بیمه شده، قطع موقت خدمات بیمهای و درمانی بازماندگان این افراد اتفاق نمیافتد و آنان با ثبت درخواست برقراری مستمری و بررسی شعبه، مشمول استفاده از مجموع خدمات بیمه و درمان تامین اجتماعی میشوند.
نظر شما