خلق ۲۵ فرصت شغلی با احیای هر واحد تولیدی

فعالسازی ظرفیت‌های خالی و احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه راکد با جذب و بازگشت نیروی کار، منجر به افزایش سهم اشتغالزایی و بهبود رونق اقتصادی می‌شود؛ به این واسطه با بازگشت هر واحد به مدار تولید، حدوداً برای ۲۵ نفر شغل ایجاد می‌شود که سهم بسزایی در کاهش آمارهای بیکاری و افزایش اشتغالزایی دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، این روند احیای یکی از مهمترین مولفه‌های رشد اقتصادی است و در این راستا فعالسازی مجدد خطوط تولید نه تنها به رونق تولید داخلی، تولید ناخالص ملی، میزان صادرات و ارزآوری کمک می‌کند، بلکه امنیت شغلی و معیشتی کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تعطیلی بنگاه‌ها و از کارافتادگی واحدهای کارگاهی خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به نیروی کار و به تبع چرخه تولید در کشور وارد می‌کند، از این‌رو حفظ اشتغال موجود در واحدها و بقای بنگاه‌های اقتصادی نیازمند حمایت نهادهای متولی با شناسایی موانع چرخه تولید و رفع آن و حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری و ‌بهبود فضای کسب و کار است.

توسعه صنایع محلی و افزایش رقابت در بازار

با احیای این واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل، تعداد زیادی از فرصت‌های شغلی که به دلیل تعطیلی یا کاهش فعالیت این واحدها از بین رفته بود، دوباره ایجاد می‌شود. همچنین با افزایش فعالیت تولیدی، میزان تولید داخلی افزایش می‌یابد که این موضوع کاهش وابستگی به واردات و افزایش خودکفایی اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت. در ادامه نیز احیای واحدهای تولیدی می‌تواند منجر به توسعه صنایع محلی و افزایش رقابت در بازار شود که این مهم بر کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت محصولات نیز تاثیرگذار است.

استفاده از ظرفیت صندوق‌های خصوصی

کارشناسان براین باورند که دولت برای احیای واحدهای راکد یا نیمه راکد می‌تواند از ظرفیت صندوق‌های خصوصی ریسک‌پذیر استفاده کند؛ کاری که به نظر می‌رسد در نهضت احیا با ایجاد ظرفیتی به نام «احیاگر» انجام شده و برخی صندوق‌های خصوصی به این طرح پیوسته‌اند.

این صندوق‌ها به‌منظور تامین مالی کسب و کارهای مشکل‌دار تاسیس می‌شوند؛ این صندوق‌ها متشکل از تیم‌های متخصص با تزریق سرمایه و ارائه خدمات مشاوره‌ای، به واحدهای تولیدی کمک می‌کنند تا دوباره به چرخه تولید بازگردند.

کارشناسان معتقدند، بزرگ‌ترین مزیت صندوق‌های مذکور، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پرریسک و بعضاً زیانده است؛ در نتیجه نباید وارد چرخه خرده‌فروشی‌ شوند؛ زیرا به دلیل ماهیت بلندمدت و ریسک بالای آن شرکت یا کسب‌وکار و زیانده بودن آن، این صندوق‌ها برای عرضه به عموم مناسب نیستند.

عوامل اثرگذار بر احیای واحدهای تولیدی

برای احیای واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی راکد و نیمه راکد اقداماتی از جمله شناسایی موانع و مشکلات، هدایت نقدینگی بانک‌ها به بخش تولید، توجه به تولید داخل، رونق و رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بهبود صادرات، مدیریت واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخل، بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تسهیل صدور مجوزها از مهمترین مسائل است.

طبق آخرین آمار از دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی، در سه سال گذشته هشت هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی و صنعتی به ریل تولید و اقتصاد بازگشت که منجر به اشتغالزایی ۲۰۰ هزار نفری شد. سهم واحدهای صنعتی احیا شده ۴۴ درصد و سهم واحدهای کشاورزی راکد و نیمه راکد ۴۶ درصد از اشتغال است که سهم قابل توجهی نسبت به اشتغالزایی در بخش‌های دیگر خدماتی و معدنی را دارد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی واقع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است؛ بخش قابل توجهی از تأمین زیرساخت‌ها و تأمین انرژی بر عهده این سازمان است. این نهاد در حال حاضر با داشتن ۸۶۲ شهرک و ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری و بهره‌برداری از ۵۲ هزار و ۲۴ واحد صنعتی و سه هزار و ۳۸۷ واحد کارگاهی زمینه اشتغال یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری را فراهم کرده است.

این سازمان در راستای نهضت احیای واحدهای اقتصادی و صنعتی که از سه سال گذشته کلید خورد، از نزدیک مشکلات واحدهای راکد و نیمه راکد را مورد بررسی قرار داد و با تعامل نهادهای دیگر، بخشی از مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان را کاهش داد.

برآوردها نشان می‌دهد که مهمترین مشکلات بخش تولید و صنعت کشور کمبود نقدینگی، تسهیلات ارزان قیمت از بانک‌ها و صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری در واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، مشکلات تامین انرژی، تسهیل‌گری در تامین مواد اولیه، تسهیل در صادرات و واردات مواد اولیه، حل مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی است که مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت.

روایت داده‌های آماری

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اقداماتی در جهت احیای واحدهای صنعتی و تولیدی انجام داد که رسیدگی به وضعیت واحدها از نزدیک و بررسی و پیگری مشکلات آنان از طریق نهادهای متولی از مهمترین اقدامات بود که در راستای احیای واحدهای راکد به میزان ۲۴۰ همت از سرمایه‌های مردم راه‌اندازی شد. رونق تولید، بهبود شرایط اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری از مهمترین دستاوردهای تحقق این روند به شمار می‌رود.

این سازمان همچنین گزارشی از احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در سه سال گذشته ارائه کرد که بر اساس آن نزدیک بر چهار هزار و ۶۲۷ واحد راکد احیا شد. بیشترین احیای واحدهای راکد و نیمه فعال به استان‌های تهران با ۵۶۵ واحد، فارس با ۴۰۴ واحد، اصفهان با ۳۶۶ واحد، خراسان رضوی با ۲۷۷ واحد، خوزستان با ۲۵۱ واحد، مرکزی با ۱۷۵ واحد، آذربایجان شرقی با ۲۰۷ واحد، آذربایجان غربی با ۱۸۵ واحد، مرکزی با ۱۷۵ واحد، البرز با ۱۵۲ واحد، قزوین با ۱۴۸ واحد، گیلان با ۱۴۷ واحد، قم با ۱۴۵ واحد و مازندران با ۱۳۹ واحد اختصاص یافت.

ایلیا پیرولی

کد خبر: 73790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =