برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام مرحله دوم وام بازنشستگان تأمین اجتماعی

تأمین معیشت مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عنوان راهبرد این نهاد بیمه‌ای دنبال می‌شود که پرداخت وام ضروری قرض‌الحسنه به این گروه‌ها در سال‌های اخیر یکی از این مسیرها برای تحقق رسیدگی به وضعیت معیشتی این افراد محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی در چنین شرایطی مسیری را برای افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش فراهم کرده که این اقشار بتوانند از مزایایی همچون تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی بهره‌مند شوند. در سال جاری نیز تاکنون یک مرحله از این وام به حساب افراد مشمول واریز شده است.

بر اساس وعده سازمان تأمین اجتماعی ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون تومانی مرحله دوم تا چند روز آینده از طریق کانون‌های بازنشستگی و یا دفاتر پیشخوان دولت انجام خواهد شد. براساس اطلاعات موجود بازنشستگان می‌توانند برای انجام مراحل ثبت‌نام دیگر نیازی به حضور در شعب و کانون‌های بازنشستگی را نداشته و به صورت اینترنتی این اقدام را انجام خواهند داد.

البته‌ با توجه به محدودیت در پرداخت این تسهیلات همه افراد ثبت‌نام‌کننده اگرچه دارای شرایط کافی هم باشند، حتما امکان دریافت این تسهیلات را نخواهند داشت بلکه براساس قرعه‌کشی تعداد افراد مشمول مشخص خواهد شد. بنابراین با توجه به محدود بودن سهمیه اختصاصی به نسبت جمعیت بازنشستگان و کثرت متقاضی، تسهیلات اختصاصی به صورت قرعه‌کشی در سایت تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد.

شرایط ثبت‌نام تسهیلات بازنشستگان تأمین اجتماعی

در همین راستا بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند با داشتن شرایطی همچون داشتن ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و بیشتر، دارای سن ۵۰ تا ۷۸ سال، مسدود نبودن حساب بانکی، مالکیت تلفن به نام بازنشسته متقاضی تسهیلات، نداشتن سابقه چک برگشتی، عدم بدهی معوق بانکی به بانک‌ها و عدم استفاده از تسهیلات مشابه طی سال‌های اخیر برای ثبت‌نام اقدام کنند.

با توجه به انجام همه مراحل ثبت‌نام تا پرداخت وام بازنشستگان و مستمری‌بگیران به صورت غیرحضوری گروه‌های مشمول دیگر نیازی به هیچگونه پیگیری این تسهیلات را نخواهند داشت زیرا پس از تأیید این وام‌ها از طریق پیام کوتاه از سوی سازمان تأمین اجتماعی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تمرکز بر پرداخت ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات به مشمولان در سال جاری

برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ بر پرداخت ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش است تا همانند سال‌های اخیر و اعطای وام به این گروه‌های هدف، برای بهبود وضعیت معیشت از این جامعه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری گامی اساسی برداشته باشد.

ثبت‌نام اولیه تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی از شنبه دوم تیرماه سال جاری برای متقاضیان دارای شرایط انجام شد. در این مرحله ۴۰ هزار نفر از افراد ثبت‌نام شده این تسهیلات قرض‌الحسنه را دریافت کردند. تسهیلات وام قرض‌الحسنه بازنشستگان از هفت میلون تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته ۲۵۹ هزار فقره وام ۲۰ میلیون تومانی در هفت مرحله به بازنشستگان تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای پرداخت شد. البته رقم تسهیلات پرداختی در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته است.

جزییات پرداخت وام بازنشستگان تأمین اجتماعی

اصغر بیات، عضو هیأت‌ مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌ اجتماعی در ارتباط با آخرین تحولات حوزه تسهیلات بازنشستگان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته در حوزه ارائه تسهیلات به جامعه تأمین بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی، تاکنون یک مرحله وام به متقاضیان مشمول پرداخت شده است.

بیات ادامه داد: سامانه مربوط به وام بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در زمان ثبت‌نام هر مرحله از این تسهیلات باز و امکان ثبت‌نام وام برای افراد مشمول دریافت این وام‌ها وجود دارد. اختصاص سهمیه تسهیلات بازنشستگان به استان‌ها براساس تعداد جامعه بیمه‌شده و بازنشسته این مناطق صورت گرفته و برای آنان ارسال شده است.

این فعال حوزه بازنشستگان گفت: برمبنای هدف‌گذاری انجام شده، ثبت‌نام تسهیلات بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی براساس اعلام این سازمان انجام می‌شود که در این مرحله تعداد ۴۰ هزار فقره وام با جمعیت بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی پرداخت شد.

وی اضافه کرد: در شرایطی سال‌جاری مبلغ وام بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی ۳۰ میلیون تومان است که سال قبل پرداخت ۲۰ میلیون تومان برای تسهیلات این بخش درنظر گرفته و اعمال شد؛ این در حالی است تلاش در افزایش این مبلغ نیز در دستور کار است.

رعایت اولویت در پرداخت تسهیلات

عضو هیأت‌ مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌ اجتماعی افزود: ارائه تسهیلات به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نیز براساس اولویت‌بندی‌هایی صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: کانون‌های بازنشستگی استان‌های مختلف کشور نیز مکلف هستند که اولویت افراد ثبت‌نام شده در میان مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را در پرداخت وام‌های مذکور رعایت می‌کنند.

سازمان تأمین اجتماعی که جامعه آماری ۴۷ میلیون نفری را از میان جمعیت کشور تحت پوشش دارد در قبال مستمری‌بگیران و بازنشستگان نیز تعهداتی را در بخش پرداخت مستمری، ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی و اقدامات معیشتی و رفاهی به عهده دارد.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ در مجموع در طول سال ۴۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته نیز به صورت ماهانه ۴۳ هزار میلیارد تومان برای اجرای تعهدات همه گروه‌های تحت پوشش این نهاد بیمه‌گر هزینه شده است. در حال حاضر ۵۳ درصد از جمعیت کشور از تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این سازمان استفاده می‌کنند.

کد خبر: 73687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =