تقریبا یک چهارم جمعیت اتحادیه اروپا سیگاری است

درصد سیگاری‌ها در اتحادیه اروپا طی سه سال فقط یک واحد کاهش یافته است؛ مسئله‌ای که جرقه‌ای اقدام در مورد کنترل تنباکو را دوباره روشن کرد. با این همه وقتی صحبت از موضوعات خاصی مانند بهداشت عمومی در میان است، لابی‌های صنعتی کنترل نشده می‌توانند به ویژه خطرناک باشند. زیرا ثروت آنها در درازمدت، مقررات را ضعیف می‌کند، زندگی را به خطر می‌اندازد و فشار بیشتری را به سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی جامعه اضافه می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یورو نیوز؛ بر اساس پژوهشی جدید که توسط یوروبارومتر (Eurobarometer) و با حمایت کمیسیون اروپا انجام شده است، مشخص شده که نزدیک به یک چهارم (۲۴ درصد) از جمعیت اتحادیه اروپا سیگار می‌کشند. این میزان در مقایسه با نتایج سال ۲۰۲۰، تنها یک واحد کاهش در افراد سیگاری را نشان می‌دهد، البته در این گزارش تفاوت‌هایی در میان کشورهای مورد بررسی مشاهده شده است.

بر اساس این پژوهش جدید بیش از ۳۵ درصد مردم در بلغارستان، یونان و کرواسی سیگاری هستند در حالی که این میزان در سوئد کمتر از ۱۰ درصد است. از نظر خریداران سیگار، سیگارهای جعبه‌ای هنوز هم در میان محبوب‌ترین انتخاب‌ها هستند و از هر ده فرد سیگاری حدود هفت نفر سیگار را به صورت جعبه‌ای خریداری می‌کنند.

میانگین مصرف نیز در مقایسه با ارقام سال ۲۰۲۰ ثابت باقی مانده است و این میزان حدود ۱۴ نخ سیگار در روز برای هر فرد سیگاری است. سیگارهای الکترونیکی یا دستگاه‌های ویپ توسط ۳ درصد از پاسخ دهندگان به ویژه در میان افراد بین ۱۵ تا ۳۹ سال استفاده می‌شود. از هر سه نفر که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند، یک نفر به این دلیل که دوستانش سیگار الکترونیکی را مصرف می‌کردند این محصول را انتخاب کرده است، در حالی که ۳۶ درصد سیگار الکترونیکی را برای توقف یا کاهش مصرف دخانیات انتخاب کرده‌اند.

بسوی قوانین سختگیرانه‌تر سیگار

هدف اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از طرح مبارزه با سرطان در اروپا، دستیابی به «نسل عاری از تنباکو» است که مطابق آن کمتر از ۵ درصد جمعیت تا سال ۲۰۴۰ از دخانیات استفاده می‌کنند. «واندنبروک» وزیر بهداشت بلژیک در نشست «یوروبارومتر» در اینباره گفت: «صمیمانه امیدوارم که کمیسیون بعدی به سرعت کار تأخیر افتاده در مورد بازنگری دستورالعمل‌های دخانیات را انجام دهد».

آخرین نسخه این دستورالعمل اروپایی به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد. اگرچه اصلاحات متعددی برای پیگیری تحولات بازار دریافت کرده است، بازنگری آن در دسامبر ۲۰۲۲ انتظار می‌رفت که البته برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد.

«لیلیا اولفیر»، مدیر موسسه Smoke Free هم در اینباره می‌گوید: «کمیسیون اروپا باید فوراً بازنگری سه دستورالعمل مالیات بر تنباکو، محصولات تنباکو و دستورالعمل‌های تبلیغاتی را از سر بگیرد، زیرا مصرف دخانیات همچنان عامل اصلی سرطان است و قابل پیشگیری است».

تنباکو مسئول ۷۰۰۰۰۰ مرگ در سال است و بزرگترین خطر قابل اجتناب سلامت در اتحادیه اروپا است. در حال حاضر اقدامات خاصی مانند «افزایش حداقل نرخ مالیات بر سیگار، محصولات تنباکو و هر شکل نیکوتین مصرفی، بسته‌بندی ساده اجباری و هشدار دهنده، ممنوعیت فروش آنلاین برون مرزی، محافظت از نوجوانان در برابر تبلیغات دیجیتالی محصولات اعتیادآور» در چندین عضو اتحادیه اروپا اجرا شده است.

با این حال «لیلیا اولفیر» خواستار مقررات هماهنگ اتحادیه اروپا در مورد این موضوع و مخالفت بیشتر با لابی تنباکو است، به ویژه وقتی صحبت از جوانان اروپایی می شود.

وقتی صحبت از موضوعات خاصی مانند بهداشت عمومی در میان است، لابی‌های صنعتی کنترل نشده می‌توانند به ویژه خطرناک باشند. زیرا ثروت آنها در درازمدت، مقررات را ضعیف می‌کند، زندگی را به خطر می‌اندازد و فشار بیشتری را به سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی جامعه اضافه می‌کند.

کد خبر: 73604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =