۴۰۲ هزار نفر تحت پوشش شعبه ۲۲ تأمین اجتماعی تهران

پوشش ۴۰۲ هزار نفر بیمه‌شده اصلی و تبعی، حجم بالای وصول حق بیمه، پوشش کارگاه‌های با ظرفیت بیمه‌ای بالا، ارائه خدمات به بیش از ۱۳ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر اصلی و تبعی و پوشش بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کارگاه، بخشی از ویژگی‌های مهم کارکردی شعبه ۲۲ تأمین اجتماعی تهران به عنوان یکی از بزرگترین شعب سازمان تأمین اجتماعی در سطح کشور محسوب می‌شوند.   

«رضا جوهر قلی‌زاده» رییس شعبه ۲۲ تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین ضمن تشریح موارد اشاره شده، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، اقدامات و چشم‌انداز فعالیت‌ها و کارکردهای اجرایی این شعبه را بیان کرده است.

چه ویژگی‌های متمایز کننده‌ خاصی در حوزه تحت پوشش شعبه ۲۲ تأمین اجتماعی از نظر بیمه‌شدگان، کارگاه‌ها، بازنشستگان، کارفرمایان و نوع فعالیت وجود دارد؟

شعبه ۲۲تحت پوشش اداره کل تأمین اجتماعی شرق تهران در کنار شعبه ۲۵ به عنوان بزرگترین شعب سازمان تأمین اجتماعی از نظر پوشش جمعیتی شناخته می‌شوند. به این واسطه خروجی عملکرد این شعبه از نظر حجم وصول حق بیمه به تنهایی قابل مقایسه با چند استان تیپ ۲ کشور است. یکی از وجوه تمایز شعبه ۲۲ نسبت به دیگر شعب سازمان تأمین اجتماعی تحت پوشش قرار دادن شرکت‌های بزرگ و تراز اول کشور با حضور نیروی انسانی متخصص محسوب می‌شود و این ویژگی زمینه پوشش بیمه‌ای بیمه‌شدگانی با سطح دانش و آگاهی بالا را فراهم کرده است. مجموعه خدمات انفورماتیک ایران، شرکت همکاران سیستم و شرکت‌های بزرگ عمرانی از جمله سازمان‌های تحت پوشش این شعبه به‌شمار می‌روند.

چه تعداد بیمه‌شده تحت پوشش این شعبه قرار دارند و تفکیک انواع بیمه‌ها را اعلام کنید. چه مقایسه آماری در حوزه بیمه‌شدگان در دو سال اخیر قابل ارائه است؟

مجموعه بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تحت پوشش شعبه ۲۲ تأمین اجتماعی تهران حدود ۴۰۲ هزار نفر را شامل می‌شوند که از این تعداد حدود ۲۰۸ هزار نفر بیمه شده اصلی و ۱۹۴ هزار نفر بیمه شده تبعی محسوب می‌شوند. همواره به دلایل مختلف نظیر رشد جمعیت، توسعه اشتغال و اقدامات مربوط به جذب بیمه‌شدگان جدید، درصدی از افزایش تعداد بیمه‌شدگان در شعبه نسبت به قبل قابل مشاهده است؛ نکته اینکه درصد رشد بیمه‌شدگان جدید باید با افزایش جمعیت شاغل در تناسب باشد.

چه رویکردی در حوزه رشد بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌کنید و در این بخش از چه ظرفیت‌هایی بهره‌مند هستید؟

ضمن اینکه یکسری روال‌های تعریف شده در حوزه جذب بیمه‌شدگان جدید در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، برنامه‌ریزی و تلاش‌های همکاران شعبه در راستای شناسایی و جذب بیمه‌شدگان جدید با استفاده از راهکارهایی نظیر بازرسی کشفی و راهنمایی‌های مختلف، کارگاه‌ها و افراد را به پوشش بیمه‌ای ترغیب می‌کنیم. در واقع تشریح مزایای بیمه‌ای برای کارگاه‌ها و کارکنان شاغل در آن را در دستور کار داریم؛ این رویه در کنار رشد تعداد بیمه‌شدگان، وصول منابع بیشتر را برای شعبه و سازمان به دنبال خواهد داشت. در همین چارچوب در حوزه بیمه فراگیر خانواده ایرانی، راهنمایی کارکنان و خانواده‌های کارگاه‌های بزرگ را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ افراد خانواده به‌ویژه فرزندان با پرداخت حق بیمه، در آینده با آغاز اشتغال به‌کار دارای سوابق بیمه‌ای خواهند بود.

با توجه به سطح بالای سواد دانشگاهی در بسیاری از خانواده‌ها و آگاهی آنان از مزایای بیمه اجتماعی، اقدامات همکاران ما در شعبه زمینه جذب این افراد می‌شود. در راستای جذب بیمه‌شده جدید جلسات مکرری با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ تحت پوشش شعبه برقرار می‌کنیم و این رویه را در اولویت اقدامات توسعه بیمه‌ای شعبه قرار داده‌ایم.

چه تعداد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش این شعبه قرار دارند؟ به تفکیک اعلام کنید. در سال‌های اخیر چه تغییراتی در حوزه آماری بازنشستگان در شعبه اتفاق افتاده است؟ در مجموع چه میزان حقوق به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران شعبه به صورت ماهانه و سالانه پرداخت می‌شود؟

با توجه به پوشش بالای کارگاه‌های تجاری و اداری در منطقه تحت پوشش شعبه ۲۲، اغلب حکم بازنشستگی توسط همکاران ما صادر می‌شود و بازنشستگان ماندگار در شعبه درصد کمتری را در اختیار دارند. مجموعاً در حال حاضر ۸ هزار و ۳۴۹ نفر مستمری‌بگیر اصلی و ۴ هزار و ۸۷۰ نفر افراد تبعی آنان تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند. سالانه در این شعبه حدود ۲ هزار مورد حکم بازنشستگی صادر می‌شود که از این تعداد، میزان بالایی در شعبه ماندگار نیستند.

مستمری پرداختی ماهانه به بازنشستگان تحت پوشش این شعبه مبلغ ۱۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و سالانه به میزان یک‌هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند. در حوزه کارگاه‌های کشفی چه اقداماتی در شعبه انجام و چه برنامه‌ای برای آینده این بخش پیش‌بینی می‌کنید؟

در مجموع ۱۰ هزار ۵۳۵ کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند که در برخی از این کارگاه‌ها بیش از ۲۰۰۰ نفر بیمه شده مشغول به کارند. از مجموع این کارگاه‌ها بیش از ۸۵۰ مورد در حوزه بخش پیمانکاری تحت پوشش شعبه ۲۲ تأمین اجتماعی تهران از مزایای بیمه‌ای استفاده می‌کنند؛ بنابر این تعداد حدوداً ۷ هزار و ۵۰۰ کارگاه مشمول بوده‌اند.

سال گذشته تعداد ۱۷ هزار ۸۹۲ مورد بازرسی از کارگاه‌های منطقه انجام دادیم که این اقدامات منجر به شناسایی ۶۱۱ کارگاه جدید و افزایش پوشش کارگاهی در این شعبه شد. با توجه به اینکه اغلب کارگاه‌های منطقه در قالب کارگاه‌های دارای شخصیت حقوقی مشغول به فعالیتند، به ندرت کارگاه کشفی آنهم در قالب اصناف یا شرکت‌های کوچک قابل شناسایی است. مصوب کشفی سال‌جاری حدود یک‌هزار و ۱۴۰ کارگاه را تا پایان سال شامل می‌شود.

چه مبلغی به عنوان مصوب وصولی سال‌جاری برای شعبه اعلام شده و چه تغییری نسبت به سال قبل دارد؟ آمار مقایسه‌ای حوزه وصول حق بیمه شعبه را در سال‌های اخیر تشریح کنید.

مصوب وصولی سال ۱۴۰۳ به میزان یک‌هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان ماهانه برآورد و اعلام شده است؛ این مبالغ شامل مجموعه بیمه‌های حرَف و مشاغل آزاد، اجباری، رانندگان، بافندگان، کارگران ساختمانی و دیگر انواع بیمه‌ها است. البته به غیر از بیمه اجباری، دیگر حوزه‌های وصول حق بیمه درصد پایینی از مجموع وصولی شعبه را تشکیل می‌دهند؛ در واقع با توجه به موقعیت شعبه، بخش بسیار بزرگی از میزان وصول حق بیمه به بیمه‌شدگان اجباری شاغل در کارگاه‌های تحت پوشش مربوط می‌شود. در سال‌جاری تا کنون به صورت ماهانه حدود یک‌هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان توسط شعبه وصولی صورت گرفته است.

در سال قبل به صورت ماهانه یک‌هزار و ۷۸ میلیارد تومان مصوب وصولی برای شعبه درنظر گرفته شد که با توجه به تلاش کارکنان موفق به رشد حدود ۳ درصدی در حوزه وصول حق بیمه در این سال شدیم؛ به طور کلی افزایش وصول به برآورد صحیح ادارت کل و ستاد بستگی دارد.

آمار مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور در سال‌های اخیر چه و تغییراتی داشته است؟

با توجه به پوشش چندین بیمارستان‌های بزرگ خصوصی در منطقه تحت پوشش این شعبه، تعداد قابل توجهی از بازنشستگان حوزه سخت‌وزیان‌آور تحت پوشش شعبه ۲۲ تأمین اجتماعی قرار دارند. در بسیاری موارد در سال‌های گذشته عناوین شغلی مناسب با مشاغل حوزه سخت‌وزیان‌آور برای افراد شاغل در این مراکز درمانی انتخاب نشده و برای برقراری بازنشستگی این افراد مشکلاتی ایجاد شده است.

چه تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تحت پوشش شعبه قرار دارند و چه میزان مقرری به این افراد پرداخت می‌شود؟

براساس آخرین آمارهای موجود شعبه ۲۲ در تیرماه سال‌جاری ۲۰۷ حکم مقرری‌ بیمه بیکاری توسط این شعبه صادر شد که مجموعه این افراد به شعب محل سکونت خود انتقال یافتند؛ البته با توجه به محدوده تجاری و اداری و سکونت کمتر در این محدوده، بخشی از این افراد به سایر شعب منتقل می‌شوند. در حال حاضر مجموعاً تعداد ۱۸۰ نفر از این شعبه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

رویکرد شعبه در گسترش تعامل با شرکای اجتماعی به‌ویژه جامعه کارفرمایی چگونه است؟ چه اقداماتی در حوزه رضایتمندی ذینفعان در حوزه پوششی این شعبه در دستور کار دارید؟ اساساً توسعه تعامل با شرکای اجتماعی را چه اندازه در راهبری کلان تأمین اجتماعی موثر می‌دانید؟

بهره‌مندی همه شرکای اجتماعی در قالب انواع گروه‌های بیمه‌شده، جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران و کارفرمایان از مجموعه خدمات و راهنمایی‌های مدیران و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی را باید حق مهم جامعه تحت پوشش این نهاد بزرگ محسوب کرد؛ این مهم با استفاده از تعامل به عنوان یکی از ابزارهای برقراری ارتباط ممکن می‌شود. توسعه تعامل با جامعه تحت پوشش زمینه ایجاد و استمرار اعتماد بین سازمان تأمین اجتماعی و شرکای اجتماعی را فراهم می‌کند.

قطعاً ارتباط و تعامل در بسیاری موارد راهگشای حل چالش‌ها و بهبود ارائه خدمات خواهد بود؛ در واقع ارتباط همه‌جانبه با شرکای اجتماعی و گروه‌های مختلف مردمی، چاره‌ساز و راهبردی اساسی به‌شمار می‌رود. البته ما در این شعبه از همه ابزارهای لازم ارتباطی برای تعامل با جامعه شرکای اجتماعی تحت پوشش در راستای پیشبرد اهداف سازمان و ارائه خدمات به بیمه‌شدگان به‌کار می‌بریم.

اهمیت هوشمندسازی تأمین اجتماعی در چه شاخص‌هایی است و توسعه این روند چه تاثیری در راهبری تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه اجتماعی کشور دارد؟

در حال حاضر به یاری خدمات الکترونیک بخش قابل توجهی از سرویس‌های تأمین اجتماعی به مخاطبان و ذینفعان ارائه می‌شود؛ در واقع به واسطه توسعه خدمات غیرحضوری، مزایای فراوانی در اختیار شرکای اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی قرار داده شده است. در شرایط امروز حرکت به سمت هوشمندسازی خدمات به عنوان یکی از الزامات سازمان بزرگ نظیر سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود. امیدواریم در آینده شاهد طی شدن تمامی فرایندهای خدمت‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی در قالب سرویس‌های غیرحضوری باشیم؛ این در حالی است که امروزه بخش قابل توجهی از خدمات مذکور به صورت الکترونیک به ذینفعان ارائه می‌شود.

مجموعه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی از زاویه‌ای دیگر کاهش قابل توجه سفرهای شهری مخاطبان گسترده این سازمان را موجب شده است. البته در مسیر ارائه خدمات الکترونیک تأمین اجتماعی نقاط ضعفی وجود دارد که تلاش سازمان در راستای برطرف کردن آنها و توسعه این مجموعه خدمات در حال انجام است. درحوزه خدمات الکترونیک ارسال لیست حق بیمه و فرایند آن، بسیاری چالش‌های این بخش را برطرف کرده و در اغلب خدمات غیرحضوری نیز شاهد این مزیت هستیم.

اساساً چه سازوکارهایی برای توسعه بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد می‌کنید؟ چه راهکارهایی برای جذب جمعیت چند میلیون نفری بدون بیمه شامل اقشار مختلف، به‌ویژه شاغلان بدون پوشش بیمه‌ای وجود دارد؟

در درجه اول با رونق و بهبود اقتصادی جامعه و تاثیرگذاری آن بر بازار کار و تولید، حتماً باید پوشش بیمه‌ای افراد شاغل بدون بیمه در اولویت باشد؛ البته این مهم همواره توسط سازمان برنامه‌ریزی و دنبال شده است. به عبارتی بخش قابل توجهی از شاغلان بدون بیمه بازار کار در صورت بهبود شرایط اقتصاد تولید امکان بهره‌مندی از مزایای بیمه‌های اجتماعی را خواهند داشت.

در شرایط امروز هم تلاش و هدف‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی بر توسعه بیمه‌های اجتماعی از طریق تدوین و اجرای طرح‌های بیمه‌ای برای گسترش بیمه بین اقشار مختلف جامعه است. اگر پوشش بیمه‌ای را آینده‌ساز اعضای خانواده بدانیم، قطعاً تمایل به استفاده از بیمه‌های اجتماعی و توسعه بیمه‌ای ناشی از آن اتفاق خواهد افتاد. امیدواریم که با اجرای قوانین و مقررات و سیاست‌های بالادستی حوزه تأمین اجتماعی و در کنار آن با رونق بیشتر حوزه‌های اقتصادی و تولیدی شاهد تعمیم پوشش بیمه‌ای بین افراد و گروه‌های بدون بیمه باشیم. به عبارتی ورود گروه‌های مختلف جوان به بازار کار، زمینه را برای توسعه پوشش بیمه‌ای به‌وجود می‌آورد.

در این راستا همچنین شناساندن و تشریح کارکرد بیمه‌های اجتماعی برای اقشار مردمی نیز امکان تمایل آنان به بهره‌مندی از مزایای این صندوق‌ها و سازمان‌ها را فراهم می‌کند؛ در این سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای و پوشش دهنده اصلی نیروی کار در اولویت قرار دارد.

کد خبر: 73404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =